SMS Tip

Støt dine fødder

Specialindlæg i løbeskoene kan hjælpe dig i kampen mod skader - se her om du har brug for dem

16:45 - 25. dec. 2011 | Christian Neergaard

Det er en god ide at konsultere en fysioterapeut eller bandagist til at undersøge dine fødder, hvis du har behov for specialindlæg i løbeskoene (foto: Colourbox)

  • Se også ...

Her er indlægssåler relevante

Skader
Har du gennem længere tid været generet af en skade i f.eks. akillessene, svangsene, skinneben eller knæ, kan en fejlstilling i foden forplante sig som overbelastning mange andre steder i benene.

Som skadet udøver bør du behandle årsagen til din skade - ikke kun symptomet. Afviger din fods biomekanik fra det helt neutrale, kan det være med til at øge belastningen og skade enkelte strukturer.

Forebyggelse
Generelt skal du tilstræbe, at foden selv kan opretholde din fodkontrol og fodens opbygning. Fodøvelser og valg af korrekt fodtøj er første tiltag.

Er du platfodet eller har en meget høj og stiv fod, kan et korrigerende indlæg hjælpe mod overbelastning. Især i perioder, hvor du øger træningen.

Fodtype
Ved markant vrik indad i foden under løb (overpronation), platfodet eller ved en usmidig og meget ’stejl’ fod.

Har du aldrig gener fra fødderne eller er plaget af løbeskader, er der ingen grund til at bruge indlæg.

- -

Du kan styrke og arbejde med kontrol af fodens bevægelser, når du løber. Bl.a. ved daglige fodøvelser, ændring af løbestil eller brug af den nye skotrend, natural running sko. Det er desværre ikke alle, der blot ved øvelser og ny skotype kan korrigere sig ud af en affladet fodbue eller for kraftigt vrik indad på foden. Her kan specielle indlægssåler være en meget god hjælp.

Indlægssåler spænder meget bredt. I dine sportssko ligger der allerede en tyndere indlægssål, som primært skal sikre god komfort og støtte svang og hælpuden lidt. Er din sko af god kvalitet, kan indlæggene tages ud.

Mod skævvridninger
Du kan erstatte skoens oprindelige indlægssål med forskellige typer specialsåler. En stødabsorberende indlægssål er typisk en flad gele-sål, hvis eneste formål er at dæmpe stødet i landings- og afsætsfasen. Den stødabsorberende sål kan bruges af alle uanset fodtype. Den findes som standardindlæg, der kan købes i større sportsforretninger.

En anden type erstatningssåler kontrollerer fodens bevægelser og støtter ved uhensigtsmæssige yderpositioner - typisk når foden vinkler for meget indad. Den har mærkbar opbygning i svangen, kan korrigere for skævvrid og vinklinger i foden og har samtidig en behagelig støtte omkring hælens fedtpude.

Derfor en korrigerende sål
1. Den korrigerende type indlægssål har til formål at understøtte fodkontrol og stimulere til øget aktivitet i de fodstabiliserende muskler. Den skal ikke blokere fodens bevægelser.

2. Derfor skal indlægget som udgangspunkt være i et relativt blødt eller fjedrende materiale, som giver efter, når fodbuen presses ned ved landingen. Det korrigerende indlæg er den mest benyttede og kan fås i en standard eller specialdesignet version.

3. Standardsålen har en enkelt svangstøtte og hælkop og tager ikke højde for den enkelte udøvers specielle behov for korrektion og aflastning. Det kan købes i alle større sportsforretninger og kræver ikke ekstra tilpasning.

4. Specialindlægget udformes efter dine individuelle behov. Sålen bygges op efter din fods form, så det tager højde for en evt. lille, men uhensigtsmæssig fejlstilling og bevægeudslag, som langsomt kan være med til at opbygge en overbelastningsskade.

5. Her kan fysioterapeuten eller bandagisten korrigere både svang, hæl og forfod, så bevægemønstret optimeres. Fremstilling af denne type indlæg sker på baggrund af en detaljeret undersøgelse af foden og dens påvirkning op gennem resten af kroppen.

Få flere gode råd og informationer om løb og sundhed på www.sundsport.dk.

Annonce

-

  • Løbeeksperten Christian Neergaard

Løbeeksperten Christian Neergaard er fysioterapeut og har en master i Idræt og Velfærd. Læs hans artikler om løb her.

Ingen artikler

Annonce

  • Find dit løb her

Annonce

  • Seneste i Kup

Img