Persondata politik

Jeg får ondt i skinnebenet

Løbeskolen rådgiver om, hvordan du slipper af med en af de mest hyppige løbeskader blandt løbere

  • Undgå løb i bakket teræn - især ned af bakke - hvis du har problemer med knæet. Det belaster knæene hårdt og giver skader (Foto: Colourbox).
Undgå løb i bakket teræn - især ned af bakke - hvis du har problemer med knæet. Det belaster knæene hårdt og giver skader (Foto: Colourbox).
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Kære Løbeskole

Jeg har løbetrænet i lang tid og har i de senere år bemærket, at jeg typisk får ondt i skinnebenene om efteråret og begyndelsen af vinteren.

Det er ikke, fordi jeg træner anderledes på denne årstid i forhold til, hvad jeg ellers plejer, så jeg er lidt i vildrede om, hvordan jeg kommer dette problem til livs.

Jeg får testet min løbestil, hver gang jeg køber sko, så den side skulle være i orden.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Helene

Ha’ tjek på dit løbeunderlag

Hej Helene

Ømhed eller smerter fra skinneben er en af de hyppigste løbeskader.

Den primære årsag til skaden er for stor træningsmængde og typisk for hurtig øgning af træningsmængden.

Hvis du så oven i købet har for kraftigt vrik indad på foden (overpronation), er du mere sårbar over for at blive skadet.

Når du skriver, at du ikke har ændret træningsmængden, og at det kommer hvert efterår, kan en af årsagerne muligvis også være det underlag, du løber på.

De fleste af os motionerer sent på eftermiddagen, så når vintertiden begynder, er det mørkt, når du skal træne. Det får dig sikkert til at lægge dine løberuter om, så du ikke længere løber på bløde grusstier, men derimod på asfalt. Et brat skifte fra løb på blødt underlag til hårde fliser og asfalt lægger et pludseligt, stort stress på skinnebensmusklerne.

Løber du på cykelstier eller landeveje, vil underlaget hælde til siden. Det fremprovokerer en skæv vinkling af foden og kan både reducere fodens støddæmpningsfunktion og øge stresset på underbensmusklerne.

Sådan undgår du smerten:
Forsøg så vidt muligt ikke kun at løbe på hårdt underlag. Det kan du gøre ved at løbetræne, lige når du kommer hjem, og inden det bliver mørkt. Så er du sikkert mere tryg ved at løbetræne i skoven eller parken.

Find en bekendt, du kan løbetræne med. Er I flere, der løber sammen, giver det også øget tryghed, når løberuten er mørk.

Invester i en kraftig pandelampe.

Varier dine asfalterede løberuter, så vejen ikke hælder ned til samme side hele tiden.

Har du en længere løbetur om ugen, bør den ligge i weekenden, hvor du kan løbe i dagslys og dermed på blødt underlag.

Væn langsomt kroppen til det hårde underlag. Start i god tid med en ugentlig løbetur på asfalt eller et andet hårdt underlag, så kroppen får tid til at forberede sig på ændringen.

Jeg håber, disse råd gør, at du slipper for de ømme skinneben i år.

Med venlig hilsen
Christian Neergaard

Få flere gode råd og informationer om løb og sundhed på www.sundsport.dk.

Løb 9. jan 2012
Trods kulden - løb et af de mange lokale maratonløb henover vinteren
Løb 19. feb 2012
Sports Master Mini og Micro Maraton
Løb 19. feb 2012
Fisketorvet Minimarathon
Løb 19. feb 2012
Motion for de mindste
Løb 6. feb 2012
Himmerlandløbet
Løb 9. jan 2012
Fruens Bøge Marathon
Løb 6. feb 2012
TextMinded Aarhus Run
Løb 5. feb 2012
Hedelandsløbet
Løb 27. mar 2012
Gør dig klar til årets kvindeløb
Løb 12. mar 2012
Løb trailløb med Marathon Sport 28. marts
Løb 11. jan 2012
FEMINA Kvindeløb 2012
Løb 11. jan 2012
I FORM Kvindeløb 2012
Løb 11. jan 2011
Gør dig klar til årets kvindeløb
Løb 29. feb 2012
Copenhagen Barefoot - Barfodsløb
Løb 29. feb 2012
Motionsløb og maratonløb i København
Sundhed 8. feb 2013
Sådan løber du uden skader
Løb 6. maj 2012
Stafetløb eksploderer over sommeren
Løb 13. jul 2012
Løb et københavner-løb
Løb 4. nov 2011
Sådan er den perfekte løbevest
Løb 18. okt 2011
Tilbage til rødderne
Løb 15. okt 2011
Sådan får dit barn en god løbeoplevelse
Løb 26. dec 2011
Styrk din naturlige støddæmper
Løb 17. nov 2011
Maratonløb - et langsigtet projekt
Løb 30. sep 2011
Styrk dit løb med boksetræning
Løb 13. sep 2011
Naturen kalder
Løb 1. nov 2011
Løb med til Running sushi-Marathon i Randers
Løb 4. dec 2011
Hold tempoet - følg lyset i Søndermarken
Løb 28. okt 2011
Løb med til Inov-8 Frost Cup henover vinteren
Løb 30. okt 2011
Løb med til Skinnermaraton 11 i Hundige
Løb 18. nov 2011
Nike Marathontest 3
Løb 14. nov 2011
Sund start på 2012 - løb et af de mange nytårsløb, der arrangeres landet rundt
Løb 12. nov 2011
Morud Marathon Nytårsløb
Løb 12. nov 2011
Nytårsløbet 2012 i Slagelse
Løb 12. nov 2011
NytAARS Marathon 2012
Løb 12. nov 2011
Nytårsløbet i Skive
Løb 18. nov 2011
Av, min fod!
Løb 7. jan 2012
Løb Nike Marathontest 2012
Løb 18. nov 2011
Nike Marathontest 2
Løb 4. jan 2012
Fra fodboldstøvler til løbesko
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 28. marts
Løb 6. dec 2011
DGI afholder fire serieløb på Fyn
Løb 4. dec 2011
DGI Serieløb 2 i Glamsbjerg
Løb 25. dec 2011
Støt dine fødder
Løb 18. dec 2011
Løb med, når Danisco Løbene bliver skudt i gang i Århus 2012
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 15. januar 2012
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 29. januar
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 26. februar
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 11. marts
Motion 17. jul 2014
MARKANT mindre mælkesyre under løb
Motion 15. jul 2014
TV: Sådan bliver din løbestil ENDNU bedre

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik