Støt dine fødder

Specialindlæg i løbeskoene kan hjælpe dig i kampen mod skader - se her om du har brug for dem

  • Det er en god ide at konsultere en fysioterapeut eller bandagist til at undersøge dine fødder, hvis du har behov for specialindlæg i løbeskoene (foto: Colourbox)
Det er en god ide at konsultere en fysioterapeut eller bandagist til at undersøge dine fødder, hvis du har behov for specialindlæg i løbeskoene (foto: Colourbox)
1 af 1

Seneste i Forbrug

Hent flere

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Du kan styrke og arbejde med kontrol af fodens bevægelser, når du løber. Bl.a. ved daglige fodøvelser, ændring af løbestil eller brug af den nye skotrend, natural running sko. Det er desværre ikke alle, der blot ved øvelser og ny skotype kan korrigere sig ud af en affladet fodbue eller for kraftigt vrik indad på foden. Her kan specielle indlægssåler være en meget god hjælp.

Indlægssåler spænder meget bredt. I dine sportssko ligger der allerede en tyndere indlægssål, som primært skal sikre god komfort og støtte svang og hælpuden lidt. Er din sko af god kvalitet, kan indlæggene tages ud.

Mod skævvridninger
Du kan erstatte skoens oprindelige indlægssål med forskellige typer specialsåler. En stødabsorberende indlægssål er typisk en flad gele-sål, hvis eneste formål er at dæmpe stødet i landings- og afsætsfasen. Den stødabsorberende sål kan bruges af alle uanset fodtype. Den findes som standardindlæg, der kan købes i større sportsforretninger.

En anden type erstatningssåler kontrollerer fodens bevægelser og støtter ved uhensigtsmæssige yderpositioner - typisk når foden vinkler for meget indad. Den har mærkbar opbygning i svangen, kan korrigere for skævvrid og vinklinger i foden og har samtidig en behagelig støtte omkring hælens fedtpude.

Derfor en korrigerende sål
1. Den korrigerende type indlægssål har til formål at understøtte fodkontrol og stimulere til øget aktivitet i de fodstabiliserende muskler. Den skal ikke blokere fodens bevægelser.

2. Derfor skal indlægget som udgangspunkt være i et relativt blødt eller fjedrende materiale, som giver efter, når fodbuen presses ned ved landingen. Det korrigerende indlæg er den mest benyttede og kan fås i en standard eller specialdesignet version.

3. Standardsålen har en enkelt svangstøtte og hælkop og tager ikke højde for den enkelte udøvers specielle behov for korrektion og aflastning. Det kan købes i alle større sportsforretninger og kræver ikke ekstra tilpasning.

4. Specialindlægget udformes efter dine individuelle behov. Sålen bygges op efter din fods form, så det tager højde for en evt. lille, men uhensigtsmæssig fejlstilling og bevægeudslag, som langsomt kan være med til at opbygge en overbelastningsskade.

5. Her kan fysioterapeuten eller bandagisten korrigere både svang, hæl og forfod, så bevægemønstret optimeres. Fremstilling af denne type indlæg sker på baggrund af en detaljeret undersøgelse af foden og dens påvirkning op gennem resten af kroppen.

Få flere gode råd og informationer om løb og sundhed på www.sundsport.dk.

Her er indlægssåler relevante

Skader
Har du gennem længere tid været generet af en skade i f.eks. akillessene, svangsene, skinneben eller knæ, kan en fejlstilling i foden forplante sig som overbelastning mange andre steder i benene.

Som skadet udøver bør du behandle årsagen til din skade - ikke kun symptomet. Afviger din fods biomekanik fra det helt neutrale, kan det være med til at øge belastningen og skade enkelte strukturer.

Forebyggelse
Generelt skal du tilstræbe, at foden selv kan opretholde din fodkontrol og fodens opbygning. Fodøvelser og valg af korrekt fodtøj er første tiltag.

Er du platfodet eller har en meget høj og stiv fod, kan et korrigerende indlæg hjælpe mod overbelastning. Især i perioder, hvor du øger træningen.

Fodtype
Ved markant vrik indad i foden under løb (overpronation), platfodet eller ved en usmidig og meget ’stejl’ fod.

Har du aldrig gener fra fødderne eller er plaget af løbeskader, er der ingen grund til at bruge indlæg.

Sundhed 20. aug 2013
Danske kvinder går i for små sko
Løb 19. apr 2012
Blod, sved og testeron
Løb 6. feb 2012
Himmerlandløbet
Løb 6. feb 2012
Sorøløbet
Løb 6. feb 2012
TextMinded Aarhus Run
Løb 6. feb 2012
Viborg Urban Trail
Løb 27. mar 2012
Gør dig klar til årets kvindeløb
Løb 12. mar 2012
Løb trailløb med Marathon Sport 28. marts
Løb 11. jan 2011
Gør dig klar til årets kvindeløb
Løb 9. jan 2012
Fruens Bøge Marathon
Løb 9. jan 2012
Trods kulden - løb et af de mange lokale maratonløb henover vinteren
Løb 19. feb 2012
Motion for de mindste
Løb 19. feb 2012
Espergærdeløbet
Løb 19. feb 2012
Fisketorvet Minimarathon
Sundhed 8. feb 2013
Sådan løber du uden skader
Løb 6. maj 2012
Stafetløb eksploderer over sommeren
Løb 4. apr 2012
Hammershus Fairtrade Løbet
Løb 13. mar 2012
Kastelløbet
Løb 13. mar 2012
MINI Havneløb
Løb 29. feb 2012
Motionsløb og maratonløb i København
Løb 29. feb 2012
Copenhagen Barefoot - Barfodsløb
Løb 19. feb 2012
Sports Master Mini og Micro Maraton
Videnskab & teknik 8. jan 2012
Derfor giver træning syre i benene
Løb 13. mar 2012
Powerade Cophenhagen Half Marathon
Løb 5. feb 2012
Hedelandsløbet
Løb 18. nov 2011
Av, min fod!
Løb 30. nov 2011
Jeg får ondt i skinnebenet
Løb 27. dec 2011
Har du det klassiske 'løberknæ'?
Løb 1. sep 2011
Pas på overbelastninger - selv når du er i god form
Løb 18. feb 2012
Skal jeg drikke under træning?
Løb 10. nov 2011
Løb julen i møde
Løb 11. okt 2011
Plænlæg fedtforbrændingen forud - få et overblik over julens løb her
Løb 17. nov 2011
Maratonløb - et langsigtet projekt
Løb 7. jan 2012
Løb Nike Marathontest 2012
Løb 20. okt 2011
Sparta starter gratis fællestræning op i november
Løb 17. okt 2011
Løb ind i 2012 - find et nytårsløb nær dig
Løb 14. nov 2011
Sund start på 2012 - løb et af de mange nytårsløb, der arrangeres landet rundt
Løb 28. jun 2011
Halløj i hoftehøjde
Løb 20. jun 2011
Undgå skader - brug tape
Løb 30. aug 2011
Træning til tiden
Løb 4. jan 2012
Fra fodboldstøvler til løbesko
Løb 4. nov 2011
Sådan er den perfekte løbevest
Løb 18. okt 2011
Tilbage til rødderne
Løb 26. dec 2011
Styrk din naturlige støddæmper
Løb 13. sep 2011
Naturen kalder
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 28. marts
Løb 18. dec 2011
Løb med, når Danisco Løbene bliver skudt i gang i Århus 2012
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 15. januar 2012
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 29. januar
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 26. februar
Løb 18. dec 2011
Danisco Cup 11. marts
Løb 8. nov 2014
Folkesport giver skader: Hver anden løber ind i problemer
Løb 24. okt 2014
Blog: Sådan vil jeg løbe under 2.30 på maraton

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik