Persondata politik

Din løbestil er vigtig - få den tjekket

Din løbestil dikterer dit skovalg - med de rigtige løbesko undgår du skader. Se også her hvilken løbetype du er

  • Med en videooptagelse af en løbers løbestil, kan man analysere de enkelte faser i løbet både i enkeltbillede og i slowmotion (Foto: Colourbox)
Med en videooptagelse af en løbers løbestil, kan man analysere de enkelte faser i løbet både i enkeltbillede og i slowmotion (Foto: Colourbox)
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Der er mange gode grunde til at vælge løb som motionsform.

Det kræver ingen forudsætninger, du kan løbe hvor som helst og når som helst, det giver god træningseffekt, og løb kræver til at begynde med kun et minimum af udstyr - helt præcist et par gode løbesko.

Læs også:Motionistens naturlige ømhed

Det er til gengæld også meget vigtigt! Den rigtige type sko nedsætter risikoen for, at du bliver skadet.

Op på løbebåndet
Løb giver en meget ensartet belastning på kroppen, og selv mindre ændringer i den måde du løber på, kan overbelaste især fødder, skinneben og knæ.

Læs også:Strææææk dig frisk

Ved at have tjek på din løbestil, kan du sikre dig, at løbeskoen opfylder dine individuelle krav til affjedring, stabilitet og bevægelseskontrol.

Alle disse forhold bør ekspedienten i løbeforretningen som et minimum tage hånd om, så du er sikker på at få den helt rigtige sko.

Læs også:Løberens akilleshæl

Den mest almindelige - og mest effektive - måde at bestemme din løbestil på, er ved videooptagelse af dine fødder, mens du løber på et løbebånd.

Det kan du få i alle specialforretninger for løbere, så uanset dit løbeniveau kan det anbefales at købe løbesko der.

Næste lørdag følger vi op med en test af udvalgte løbesko.

Tre typer løbere

Overpronations-løberen
At overpronere betyder, at du vrikker for meget indad på foden, når du løber. Det kræver en løbesko, der begrænser den store indadvinkling ved at være meget vridstabil og have stabiliserende kiler lagt ind i mellemsålens inderside. Sålen vil her have en anden farve (typisk grå) evt. kombineret med plastickiler i sjove farver! De fleste løbere overpronerer i større eller mindre grad.

Læs også:Pas på overbelastninger - selv når du er i god form

Neutral-løberen
Med en neutral løbestil vil din fod have et meget lille vrik indad. Du vil typisk lande på ydersiden af hælen og lave en meget beskeden rullebevægelse indad med foden. Den rigtige løbesko vil her have god stødabsorbering, men uden de hårde stabiliserende kiler som er nødvendig ved overpronation.

Læs også:Sådan træner du med rutinerede løbere

Supinations-løberen
At supinere betyder, at du forbliver på ydersiden af foden gennem h