Persondata politik

Løber jeg for meget?

Løbeskolen svarer på spørgsmål som: Resituerer jeg nok? Hvordan balancerer jeg mellem træning og træningspauser?

  • Det er afgørende, at du giver din krop tid til at restituere efter træning (Foto: Colourbox).
Det er afgørende, at du giver din krop tid til at restituere efter træning (Foto: Colourbox).
1 af 1
 

Hej Christian

Jeg er en mand på 60 år, som har løbet regelmæssigt i mange år. Jeg løber dagligt mellem fire og ti km, afhængig af hvad jeg lige har lyst til. I løbet af en uge bliver det nok til mellem 45-50 km.

Jeg løb en halvmaraton i september på 1 time og 40 minutter.

Jeg har ofte hørt de to udtryk ’husk at restituere indimellem’ og ’få nogle kilometer i benene’.

Hvordan balancerer man det? Forsømmer jeg at restituere ved at løbe dagligt? Det skal nævnes, at jeg har ingen gener i form af skader ved den måde, jeg løber på.

Med venlig hilsen
Per Bruun

Din træning er helt i orden

Hej Per

Du har løbet i mange år og har ingen tegn på overbelastningsskader. Det lyder derfor umiddelbart, som om din krop allerede er tilvænnet hyppig løbetræning, og at du dermed har passende restitutionstid mellem hvert træningspas.

Læs også:Motionistens naturlige ømhed

Det er svært at give et præcist svar på, hvor lang tid kroppen skal bruge på at restituere efter træning. Begyndermotionisten skal bruge længere tid end eliteudøveren, da kroppen belastes kraftigere ved uvant belastning.

Jeg synes, det lyder som en meget god strategi at veksle mellem kortere og længere løbeture, og at din lyst til at træne også er med til at bestemme, om du skal træne meget eller lidt den enkelte dag. Det kan tage mange overbelastningsskader i opløbet.

Læs også:Træning til tiden

Netop afvekslingen mellem korte og længere løbeture giver dig mulighed for at få løbet mange kilometer om ugen, samtidig med at de korte, ikke-intensive løbeture giver plads til restitution mellem de hårde træningsdage. Dine lange træningsdage bør derfor være fordelt jævnt hen over ugen, så der mindst er en let træningsdag mellem de lange ture.

Så grundlæggende synes jeg ikke, at du forsømmer restitutionsdelen ved at løbetræne hver dag. Dette siger jeg selvfølgelig under forudsætning af, at du generelt føler dig frisk ved hver løbetur og ikke oplever ømhed fra samme sted under eller efter hver løbetur.

Løb er en effektiv motionsform, men meget monotont i bevægelserne og belastningen af kroppen. Jeg tror ikke, at du vil præstere dårligere ved halv- eller helmaraton, hvis du tog dig en ugentlig hviledag - gerne efter en af de lange træningsdage.

Tværtimod kan en hviledag i ny og næ gøre dig ekstra oplagt dagen efter. Hvis du ønsker at træne hver dag, kan en mulighed også være at dyrke en anden motionsform en eller to gange om ugen. Blot for at de muskler, sener og led, der belastes ved løb, får lidt ekstra tid til at restituere. Cykling, svømning eller konditionstræning i et fitnesscenter vil være oplagte alternativer.

Med venlig hilsen
Christian

Løb 13. jul 2012
Møllebakken Rundt
Løb 19. apr 2011
Sparta tilbyder basis- og skadestræning
Løb 29. apr 2011
Løb med til Odense Kvindeløb
Løb 2. maj 2011
Bliv klar til Cityløbet
Løb 18. maj 2011
Deltag i Aabenraa Bjergmarathon 2011
Løb 16. jun 2011
Styrk muskulaturen ved bakketræning
Løb 25. aug 2011
Få et overblik over gratis tilbud om løbetræning i København
Løb 23. aug 2011
Stafet for sjov
Løb 5. okt 2011
Leder du efter en løbemakker?
Løb 26. dec 2011
Styrk din naturlige støddæmper
Løb 18. okt 2011
Tilbage til rødderne
Løb 9. jan 2012
Skodsborg Marathon
Løb 12. mar 2012
Løb trailløb med Marathon Sport 28. marts
Løb 6. feb 2012
Kerteminde Rundt
Løb 19. feb 2012
Solsidebørneløbet i Nørresundby
Løb 6. apr 2011
Få styr på din kost op til et maraton
Løb 3. apr 2011
Copenhagen Barefoot indtager Østerbro til maj
Løb 14. mar 2011
Genoptræning efter akillessenebetændelse
Løb 20. mar 2011
Randers Marathon udvider i år
Løb 24. mar 2011
Myter om strækøvelser
Løb 1. apr 2011
Kvindeløb i New York
Løb 22. feb 2011
Sport er sundt for børn - men pas på skader
Løb 23. feb 2011
Børn og styrketræning
Løb 7. feb 2011
Derfor opstår muskelømheden
Løb 25. mar 2011
Bliv klar til Ekstra Bladet City Løb
Løb 1. feb 2011
Fem grunde til at løbe med andre
Løb 1. feb 2011
Seks fordele ved løbemakkere
Løb 5. mar 2011
Internationalt Kvindeløb i Berlin
Løb 6. mar 2011
Nordjyderne afholder Mandeløb
Løb 23. mar 2011
Ekstra Bladet City Løb
Løb 3. mar 2011
Løb lokalt i påsken

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik