Mettes blog: Succesløb gennem city

Foden tvang mig til at droppe 10 km - til gengæld fik jeg en optur på de fem

  • Foto: Rasmus Flindt Pedersen
Foto: Rasmus Flindt Pedersen
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Da gik i seng mandag aften havde jeg stadig alle planer om at ignorere diverse knubs og skader og løbe 10 kilometer ved Ekstra Bladets cityløb tirsdag.

Men fysioterapeut Christian Neergaards formaninger må have hjemsøgt mig i mine drømme, for det endte med, at jeg nøjedes med at stille op på de fem kilometer.

Og det blev sgu en slags succeshistorie. For godt nok er jeg ved at dø af stress over, at jeg en måned før Broløbet 12. juni stadig ligger og roder rundt på under 10 kilometer på grund af hælsporen og nu også akillessenen.

Men de fem kilometer i går gik faktisk overraskende 'nemt'.

Ikke forstået sådan, at jeg valsede igennem uden at få sved på panden. Men for første gang i måneder fik jeg for det første ikke stive ben og for det andet nåede jeg den så berømte barriere, hvor jeg tænkte, at jeg kunne løbe for evigt.

Det gik selvfølgelig hurtigt over igen, men rent konditionsmæssigt tror jeg faktisk godt, jeg kunne have løbet de 10. Optur!

At jeg så på den sidste kilometer satte spurten ind - stik mod Christian Neergaards anbefalinger naturligvis - og fik ondt i akillessenen var måske mindre smart. Og ris til egen røv, for i morges kunne jeg ikke gå ned af trappen fra femte sal.

Men mon ikke det går over? I hvert fald skal jeg i løbeskoene igen fredag.

Og, nå ja - tiden: 28:30. Altså under en halv time, hvilket jeg er fuldt ud tilfreds med, hvis nogen skulle være i tvivl!

Se min træningsplan her



Følg mine op- og nedture (forhåbentlig flest af de første – men sikkert en hel del af de sidste) her på bloggen hver uge.

Hvis du har kommentarer, spørgsmål eller et godt råd, så skriv en besked i kommentarfeltet under artiklen.

Og træn gerne med - så ses vi til Broløbet 12. juni!

Mette om sig selv
Navn: Mette Pedersen
Alder: 28
Job: Journalist
Løber fordi: Er - mod alle odds - begyndt at elske følelsen i kroppen efter et løb. Bliver rastløs, hvis der går for længe mellem en tur i løbeskoene.
Løbeerfaring: Begyndte så småt træning op for et år siden efter en knæskade. Rundede 13 kilometer i januar.
Anden sport: Styrketræning i fitnesscenter på fjerde år.
Største styrke: Min motivation
Største udfordring: At give skaderne tid til at komme sig.
At skære ned på byturene fredag og lørdag, så søndagsløbeturen ikke (altid) foregår med øl i blodet.

Undersøgelsen
- Mette er skadet i venstre hæl og højre knæ.
- Efter undersøgelse og ultralydsskanning tyder meget på, at smerterne skyldes en hælspore - en irritation af hælbensknoglen og svangsenens tilhæftning til knoglen.
- Selv mindre tryk ned på hælen giver smerter.
- Smerterne fra højre knæ skyldes en irritation af knæskal-senen, et såkaldt 'springerknæ'.
- De biomekaniske forhold hos Mette ser meget fine ud. Hendes knæposition står fint neutralstillet over tæerne, og hun har god stabilitet over både hofter, knæ og fødder.
- Mette har en helt neutral løbestil, når hun løber i sine neutrale Adidas sko. Hun har dog tendens til at holde armene noget passivt nede langs kroppen.
- Mette er let af bygning og har lange ben - det optimale for en løber.
- Hvis Mette gerne vil løbe kortere distancer i hurtigt tempo (når hun er kommet sig over hælskaden, selvfølgelig), skal hun arbejde med en mere aktiv armføring.

Det skal Mette gøre
- Al løbetræning og andre motionsformer med stød op gennem hælen bør undgås helt i minimum tre-fire uger.
- Optaping af hele fodbalden og hælen, så svang-senen aflastes. Mette er instrueret i selv at tape sin fod op.
- Tapen har hun på hele tiden, men hver tredje dag skal dog være uden optaping, så huden slipper for det kraftige klæbemiddel.
- Aflaste hælen yderligere med en silicone-hælkiler til hælspore.
- For springerknæet starter Mette med et bens knæbøjninger, dagligt to x 15 gentagelser, for at styrke knæ-senen.
- De dage, hvor knæet belastes meget, f.eks. ved spinning eller fitness, undlades knæbøjningerne.
- Mette er i rigtig god form, og den skal hun vedligeholde med al den træning, hun har lyst til, når bare der ikke indgår løb og hop.
- Aquajogging, svømning og cykling vil være effektive alternativer. Ved cykling må hun ikke cykle i for tungt gear og evt. opjustere saddelhøjden på grund af hendes knæ-gener.
- Mentalt skal Mette forberede sig på, at hun muligvis ikke skal løbe broløbet på grund af skaderne.

Se Mettes træningsprogram her.

Mette Pedersen
- 28 år.
- Har løbetrænet gennem godt et år.
- Mål: At gennemføre en halvmaraton, Cityløbets rute på 10 km er første 'stop' på vejen.

Det skal Mette gøre
- Reducere sin løbemængde ca. 25 % i tiden op til Cityløbet og i stedet skrue op for anden træning.
- Holde sig langt væk fra løb på meget ustabilt underlag (der stiller ekstra store krav til ankelstabilitet). Ingen løb på strand og i klitter, Mette!
- Tape anklen op før særligt ankel-udfordrende aktiviteter.
- Huske, at tålmodighed er en dyd! Mette er meget ivrig af natur og skal derfor være ekstra opmærksom på ikke at gå for hurtig frem med løbetræningen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik