Back in business - sådan da

  • Meget tyder på, at Mette har en lettere overbelastning i de mindre muskler, der stabiliserer  anklen. Her er hun under en løbestilstest.  (Foto: Kristian Linnemann)
Meget tyder på, at Mette har en lettere overbelastning i de mindre muskler, der stabiliserer anklen. Her er hun under en løbestilstest. (Foto: Kristian Linnemann)
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Mette er journalist på Ekstra Bladet og meldte sig til løbeskolen, da hun tog beslutningen om at gennemføre Cityløbets 10 km rute.

Modsat Jeanett, har Mettes udfordring været at holde igen med sin løbetræning, men i vinterperioden øgede hun sin løbemængde alt for meget.

Hun begyndte derfor i løbeskolen med en markant overbelastning omkring hælbenet under sin venstre fod, der, hvor svangsenen hæfter på hælbenet - en hælspore.

For vild i Jylland
Det har betydet løbe-pause på adskillige uger, istedet har den bl.a. stået på svømning og cykling, hvor foden ikke belastes. Nu er symptomerne endelig helt væk, og Mette er kommet op på at løbe ca. syv km. et par gange om ugen. Nu er hun til gengæld begyndt at få ondt i anklen og underbenet...

Mette beskriver det på denne måde: ’Det strammer omkring anklen, og det går også op i læggen. Det føles helt vildt stift, ligesom efter en megahård træningsdag. Det har nok heller ikke hjulpet, at jeg for vild under en løbetur ved Vestkysten, så jeg kom til at løbe ni km. på ujævnt underlag og sand’.

Tegn på overbelastning andre steder i kroppen, når man har genoptaget løbetræningen efter en skade, er et velkendt fænomen. I skadeperioden er det ikke kun det skadede væv, der aflastes.

Svækket i løbepausen
Mange af de andre muskler, som også bruges meget, når man løber, får også en pause og vil miste noget af deres styrke. Når man så begynder at løbe igen, er der flere svage steder i kroppen, og de vil nu have sværere ved at modstå belastningen under løb.

Selv om Mette har gjort meget ud af at vedligeholde styrken i hele kroppen, er træning og belastning så specifik, at hun ikke helt kan undgå nedgang i muskelstyrke og udholdenhed i forhold til kravene ved løb.

Mette Pedersen
- 28 år.
- Har løbetrænet gennem godt et år.
- Mål: At gennemføre en halvmaraton, Cityløbets rute på 10 km er første 'stop' på vejen.

Det skal Mette gøre
- Reducere sin løbemængde ca. 25 % i tiden op til Cityløbet og i stedet skrue op for anden træning.
- Holde sig langt væk fra løb på meget ustabilt underlag (der stiller ekstra store krav til ankelstabilitet). Ingen løb på strand og i klitter, Mette!
- Tape anklen op før særligt ankel-udfordrende aktiviteter.
- Huske, at tålmodighed er en dyd! Mette er meget ivrig af natur og skal derfor være ekstra opmærksom på ikke at gå for hurtig frem med løbetræningen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik