Nordea til pensionister: Få netbank eller skrid

Få breve i din netbank eller stop som kunde i Nordea, lyder det fra storbanken. De ældre er vrede og forvirrede

Ruth Smed ejer ikke en pc og har ikke tænkt sig at komme på netbank. Derfor er hun forarget over brevet fra Nordea. Foto: Linda Henriksen
Ruth Smed ejer ikke en pc og har ikke tænkt sig at komme på netbank. Derfor er hun forarget over brevet fra Nordea. Foto: Linda Henriksen

Den 75-årige pensionist Ruth Smed fra Frederiksberg er blandt flere hundrede tusinde især ældre borgere, der har opgivet at komme på internettet, hvor man kan få post fra banker og myndighederne.

- Jeg ejer ikke en pc og kommer aldrig til at eje en. Jeg er blevet fritaget fra at få digital post fra Nordea og fra det offentlige, så derfor har jeg været søvnløs, vred og forarget siden fredag, hvor jeg åbnede et brev fra Nordea, siger hun.

Ekstra Bladet har besøgt hende og læst brevet, som Nordea har sendt med almindelig post til tusindvis af kunder, som hidtil har fået post leveret på den måde.

I brevet tiltaler landets næststørste bank Nordea de ældre kunder som ’debitorer’.

Herefter oplyser Nordea de ældre ikke-it-kyndige om, at de fremover vil modtage betalingsoversigter elektronisk i deres netbanker. Ellers skal de ringe og opsige deres betalingskonti og aftaler med banken.

- Jeg har jo ikke en netbank, siger Ruth Smed.

Mange ringer til Ældresagen

Og hun er langt fra alene om at være ældre uden pc - og derfor i vildrede, lyder det fra Ældre Sagen, som mange ældre har ringet til.

- De ældre ringer, fordi de er forvirrede over brevet og ikke aner, hvordan de skal forholde sig, siger Ingrid Lauridsen, konsulent i Ældre Sagen.

Hun betegner sproget i brevet som ’sort og uforståeligt’.

Nordea skriver ordret til de ældre, at ’hvis du ikke kan godkende de ændrede vilkår, og du dermed ønsker, at aftaler og betalingskonti skal ophøre, kan du kontakte din rådgiver.’

- Nordea forsøger med en meget ufin metode at få mig og andre uden en computer til at ringe og stoppe som bankkunde. Men hvor skal jeg så gå hen? Er det ikke strengt? Jeg er på Herrens Mark. Jeg måtte ringe til Ekstra Bladet, siger Ruth Smed.

Brevet fra Nordea. Foto: Linda Johansen
Brevet fra Nordea. Foto: Linda Johansen

- Jeg var med til at redde Nordea fra bankerot dengang den hed Unibank og havde en enhjørning som logo. Jeg købte nogle risikable aktier. Og var med til at redde den. Og under krisen reddede skatteyderne igen bankerne fra konkurs. Takken er, at man kan rende og hoppe, siger Ruth Smed som bedyrer, at hun i årtier har været en god bankkunde, der har overholdt alle aftaler med Nordea.

1 af 2 
2 af 2 Ruth Smed ejer ikke en pc og har ikke tænkt sig at komme på netbank. Derfor er hun forarget over brevet fra Nordea. Foto: Linda Henriksen
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen