Sponseret af Østrigs Turistbureau

Ubehageligt stejl: Sådan arbejder man på 'selvmordsbakken'

Det skæveste job i verden tilhører en østriger med 490 hestekræfter under sig

Den to km lange Harakiri piste er blandt de stejleste i verden. Foto: Mayrhofner Bergbahnen
Den to km lange Harakiri piste er blandt de stejleste i verden. Foto: Mayrhofner Bergbahnen

De fleste med et job oplever, at det kan være op ad bakke at passe sit arbejde. Sådan har Østrigske Franz Hödl det hver dag. Bogstaveligt talt.

Med en stigning på op til 78 procent og et fald på over 400 meter er Harakiri-pisten i Østrig landets stejleste piste, og det er Franz Hödls opgave hver dag efter lukketid at præparere pisten i sin enorme pistemaskine.

Stejlt. PistenBully 600 SCR er bygget til at køre på de stejle pister. Spiller foran beskytter islaget under maskinen. Foto: Martin Uhlmann
Stejlt. PistenBully 600 SCR er bygget til at køre på de stejle pister. Spiller foran beskytter islaget under maskinen. Foto: Martin Uhlmann

Selvmordsbakken venter
Hvert år har danske gæster tilsammen 75.000 overnatninger i det populære skiområde Zillertal i de østrigske alper. Og her er der særligt en piste, der kan få knæene til at skælve blandt selv de bedste på ski.
Tør du? Starten på Harakiri-pisten er markeret med tydelige advarselsskilte.  Foto: flickr/Henning Leweke
Tør du? Starten på Harakiri-pisten er markeret med tydelige advarselsskilte. Foto: flickr/Henning Leweke

Harakiri - det japanske ord for selvmord - er den to km lange piste opkaldt efter. Pisten er kun for øvede og modige skigæster, og i runde tal er der ca. en halv million skiløbere, der tager turen ned ad den stejle piste hver sæson.

Og det kan kun lade sig gøre, fordi pisten holdes nøjsomt ved lige og passes og plejes dagligt.

Når pisten lukker ved 16 tiden skal Frans Hödl på arbejde. Foto: Mayrhofner Bergbahnen
Når pisten lukker ved 16 tiden skal Frans Hödl på arbejde. Foto: Mayrhofner Bergbahnen

Hidsig maskine
Til det arbejde bruger Frans Hödl en ni tons tung tyskfremstillet pist-præpareringsmaskine af mærket Kässbohrer PistenBully 600 Polar. Maskinen har godt 490 HK og et spil, der kan trække 4,5 ton.

For at undgå at den tunge maskine ødelægger sne og islaget under den, er maskinen nemlig spændt op i en kæde via spillet, der trækker maskinen op ad bjerget. Det letter trykket på sneunderlaget, der ellers ville blive ødelagt under maskinens vægt.

Her ses ruten som pistemaskinen kører hver dag. Den er ca. to km lang. Foto: Frans Hödl.
Her ses ruten som pistemaskinen kører hver dag. Den er ca. to km lang. Foto: Frans Hödl.

Fordi pisten er så stejl, er det nødvendigt, at den nederste sne er våd, så den kan binde den overliggende sne sammen med bunden af pisten. Ansvaret for, at det bliver gjort ordentligt og under de rigtige forhold, ligger hos Franz Hödl og hans store maskine.

Og det er vigtigt arbejde. Pisten er berømt og berygtet for sin høje stigningsprocent, og bl.a. bysbarnet Hansi Hinterseer, der udover at være berømt slagersanger også er tidligere professionelle skiløber, kører jævnligt på bakken, der er blandt de vildeste præparerede pister i verden.

Det går stejlt ned ad på Harakiri pisten, der kun er for de meget øvede på ski. Foto: ZillertalTourismus - Thomas Straub
Det går stejlt ned ad på Harakiri pisten, der kun er for de meget øvede på ski. Foto: ZillertalTourismus - Thomas Straub

PistenBully 600 kan sagtens klare turen op ad pisten uden spillet. Det er udelukkende for at mindske trykket på sneen, at det bruges. Foto: Mayrhofner Bergbahnen
PistenBully 600 kan sagtens klare turen op ad pisten uden spillet. Det er udelukkende for at mindske trykket på sneen, at det bruges. Foto: Mayrhofner Bergbahnen

Svært kørekort at få
Hver dag omkring kl. 16-16.30 kører den ni tons tunge Kässbohrer pistemaskine derfor ud til pisten, klar til den stejle tur op og ned ad bakken. Et arbejder, der kræver sin mand.

- For at køre maskinen skal man være fysisk og mentalt 100 procent klar. Det kræver derudover erfaring og en stor del forsigtighed, da bakken er meget, meget stejl, forklarer Franz Hödl.

Af samme årsag kan det være ganske farligt, at have 'uovervejede' ting med i førerhuset, når turen går ned over bakken. Genstande i førerhuset falder nemlig nemt ned og kan ramme føreren i hovedet. Hvor stejl bakken er, kan man se i videoen her, der fint viser, hvor farlig en kop kaffe kan være på den vilde piste.

Det tager ca. to år at lære at køre pistemaskinen, og fra den første sne er faldet til pisten er klar, går der omkring 10 dage, hvor maskinen præparerer sneen. Hver dag skisæsonen igennem bruger Franz Hödl ca. to timer på at præparere pisten, så den er klar til næste dags gæster.

Her går det godt. De flade stykker er de nemme. Udfordringen kommer når stigningsprocenten nærmer sig 70. Foto: flickr/Simon Bierwald
Her går det godt. De flade stykker er de nemme. Udfordringen kommer når stigningsprocenten nærmer sig 70. Foto: flickr/Simon Bierwald

-Det teknisk krævende ved køre en PistenBully har altid fascineret mig, og da jeg foretrækker at arbejde i naturen, er dette job det det rigtige for mi. Også selv om hver dag på bjerget er en udfordring, siger Frans Hödl, der må siges at have et af de 'skæveste' job i verden.

Artiklen er sponseret af Østrigs Turistbureau for at sætte fokus på muligheden for at holde vinterferie i Østrig.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Michael Bo Mortensen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen