Indlæser...

Drik kaffe og undgå demens

Kaffeentusiaster med et moderat forbrug har mindre risiko for at få demens end dem, der ikke indtager den daglige mocca.

10:42, 21. jan 2009 | Frederik Bjerre Andersen

3-5 kopper kaffe om dagen - så er risikoen for demens mindre, viser en ny undersøgelse. Koppen her tilhører i øvrigt Billy Adamsen, tidligere spindoktor for Poul Nyrup Rasmussen. (Foto: Bjørn Stig Hansen / Polfoto)
3-5 kopper kaffe om dagen - så er risikoen for demens mindre, viser en ny undersøgelse. Koppen her tilhører i øvrigt Billy Adamsen, tidligere spindoktor for Poul Nyrup Rasmussen. (Foto: Bjørn Stig Hansen / Polfoto)

Kaffe virker opkvikkende - åbenbart også på lang sigt.

En ny undersøgelse viser i hvert fald, at et liv med kaffe nedsætter risikoen for demens betragteligt. Drik 3-5 kopper dagligt - så er du bedre udrustet til at undgå rust på hjernen, viser de svenske og finske forskeres resultater i Journal of Alzheimers Disease. Det skriver Dagens Medicin .

Forskerne udvalgte 1.409 tilfældige 65-79 årige personer fra en stor gruppe mennesker, der også var blevet undersøgt 21 år tidligere. 61 af dem havde nu udviklet demens, 48 var ramt af Alzheimers.

65 procent mindre risiko
Forskerne kendte til personernes kostvaner, og kunne derfor se på deres kaffe- og theforbrug. Det viste sig, at dem, der drak 3-5 kopper kaffe daglig, havde den laveste risiko for at udvikle demens. Helt præcist 65 procent mindre risiko end dem, der drak lidt eller slet ingen kaffe.

Forskerne kunne tilgengæld ikke sige noget om tedriknings betydning for demens - der var nemlig ikke særlig mange af forsøgspersonerne, der drak the...

Annonce