Indlæser...

Ta' en øl - det er godt for knoglerne

Øl og vin hjælper med at holde knoglerne stærke i højere grad end mælk. Sprut skal man til gengæld holde sig fra

15:08, 22. mar 2009 | Nanna Louise Teckemeier

En iskold fadøl om dagen kan hjælpe med at holde knoglerne stærke. (Foto: Colourbox.com)
En iskold fadøl om dagen kan hjælpe med at holde knoglerne stærke. (Foto: Colourbox.com)
Annonce

Endnu en gang er der godt nyt til alle dem, der gerne vil have videnskabelig opbakning bag at knappe en flaske op:

En enkelt øl eller et glas vin om dagen er godt for knoglerne - det er faktisk bedre end et glas mælk, viser en amerikansk undersøgelse.

Forskere på Tufts University i Boston undersøgte, hvordan forskellige typer og mængder af alkohol påvirkede knoglerne.

Mens de, der havde en svaghed for ren alkohol også havde svækkede knogler, så viste det sig, at et moderat forbrug af vin eller øl var gavnligt for knoglerne.

Bedre end kalk
Effekten af at drikke et glas øl eller vin om dagen var 'større end vi ser for noget andet enkeltstående næringsstof, selv for calcium. Det er ikke tvetydigt, det er meget tydeligt', siger dr. Katherine Tucker, som stod bag undersøgelsen, til Reuters Bureau.

Et glas øl er altså lige så godt for knoglerne som det traditionelle, kalkrige glas mælk. Undersøgelsen kan dog ikke bruges som en undskyldning for at bælle uhæmmet:

Den positive effekt steg nemlig ikke, hvis man øgede antallet af genstande til mere end to om dagen. For kvinder er et højt alkoholforbrug desuden forbundet med en øget risiko for brystkræft.

Forskerne bag undersøgelsen mener, at det kan være øllens indhold af mineralet silicium, der giver den positive effekt på knoglerne. En anden forklaring kan være, at alkohol booster kroppens østrogen-produktion, hvilket modvirker afkalkning af knoglerne.

Annonce