Indlæser...

Kosten kan forebygge kræft

Fup og fakta om fødevarer. Se hvad din kost skal indeholde, hvis du vil undgå at få kræft senere i livet

16:02, 02. maj 2009 | Kristian Kornø

Annonce

Fakta om kræft i Danmark
- Hver tredje dansker rammes af kræft i løbet af livet.
- Cirka 33.500 danskere rammes hvert år af kræft - lidt flere kvinder end mænd.
- Kræft kræver over 15.000 liv om året.
- Omkring 245.000 danskere lever lige nu med en kræftsygdom.

Annonce

Annonce

Myterne om mad og kræft er mange.

Rødvin, grøn the og mørk chokolade, tror de fleste i dag, er den velsmagende genvej til et liv uden den dødbringende diagnose. De førende forskere i fødevarer og cancer afviser bare effekten i forhold til kræft, fordi antioxidanterne i fødevarerne aldrig har bevist deres værd i forsøg med mennesker. Vi skal nu ikke kaste håndklædet - eller måske snarere bestikket - i ringen. For kost kan forebygge kræft, der er bare ingen enkelte 'vidunder-fødevarer'.

I den såkaldte EPIC-undersøgelse følger forskere fra hele Europa 520.000 mennesker inklusiv 57.000 danskere. Her har det vist sig, at vi kan spise os til et liv uden sygdommen.

- Spiser du mellem fire og seks stykker frugt og grønt om dagen, mindsker du risikoen for at få kræft med omkring 20 procent. EPIC-undersøgelsen er den bedste befolkningsundersøgelse af livsstil og kræft nogensinde, og tendensen er klar: Jo mere frugt og grønt du spiser, jo mindre sandsynlighed er der for at få kræft, fortæller professor på Institut for Human Ernæring med speciale i ernæring og forebyggelse, Lars Dragsted.

Hver tredje kan undgå kræft
Omkring 33.500 danskere bliver hvert år ramt af kræft. Op mod en tredjedel af dem kunne undgå at få udtalt de fem skæbnesvangre bogstaver hos lægen, hvis de lagde livsstilen om. Rygning er den værste enkeltfaktor, overvægt vejer også tungt, mens manglende motion og forkert kost også er nogle af de værste faktorer i forhold til at skaffe os en kræftdiagnose.

- Det er vigtigt at spise en varieret kost med masser af frugt, grønt og fuldkorn. Vi ved meget lidt om, hvor godt de enkelte fødevarer virker i forhold til at forebygge kræftsygdommene, siger overlæge i Kræftens Bekæmpelse, Anne Tjønneland.

Rygter om vidunderfødevarer som blåbær, hvidløg og andet er i følge eksperterne aldrig bevist i forsøg med mennesker. Og det kan være farligt at konkludere og spise løs på baggrund af dyreforsøg og befolkningsundersøgelser.

Omvendt virkning
- For en del år siden viste befolkningsundersøgelser, at betacaroten, som naturligt findes i gulerødder, kunne forebygge lungekræft. Derfor gav amerikanske forskere det som kosttilskud til tusindvis af finner og amerikanere. Desværre viste det sig bare, at det havde den modsatte effekt og øgede forekomsten af kræft, fortæller Lars Dragsted.

De gode fødevarer som kost med fuldkorn, frugt og grønt virker også bedst i forhold til kræftformer, der ligger i naturlig forlængelse af deres vej gennem systemet: mund', spiserørs-, mave- og tarmkræft.

At holde vægten er godt i forhold til alle typer, men særlig brystkræft. Rygning er den vigtigste enkeltårsag til kræft, så vil man undgå sygdommen, så gælder det om at skodde smøgerne.

Annonce