Indlæser...

Kaffe kan hjælpe mod alzheimers

Et amerikansk forsøg viser, at kaffe kan have en gavnlig effekt på alzheimers syge. Men der skal drikkes igennem: Fem kopper om dagen

11:02, 06. jul 2009 | Nanna Louise Teckemeier

Annonce

Kaffe kan være med i kampen imod alzheimers. (Foto: Colorbox)
Kaffe kan være med i kampen imod alzheimers. (Foto: Colorbox)

Annonce

Annonce

En velvoksen kaffetår kan måske være med til at kurere patienter for alzheimers, viser ny forskning.

Ved et forsøg University of Florida fik alzheimerramte mus igennem to måneder drikkevand tilsat koffein. Resultatet var, at deres alzheimer-symptomer forsvandt, og de klarede sig lige så godt som jævnaldrende raske mus.

- Det (forsøget, red.) er et bevis for, at koffein kan være en decideret 'behandling' for etableret alzheimers sygdom og ikke blot en forebyggelses-strategi. Det er vigtigt, for koffein er et sikkert stof for de fleste mennesker, det trænger let ind i hjernen og de ser ud til direkte at påvirke sygdoms-processen, siger Dr Gary Arendash, som stod for studiet, til BBC .

Koffeinen havde også en forbyggende effekt: De mus, som havde fået koffeinvand som unge, udviklede ikke alzheimers i samme grad som deres jævnaldrende, viser forsøget, som blev offenliggjort i 'Journal of Alzheimers Disease' .

Fem kopper om dagen
Musene indtog, hvad der ifølge forskerne svarer til otte kopper almindelig kaffe eller to kopper stærk cafe-kaffe, det vil sige 500 miligram koffein.

Det er ikke mere, end de fleste mennesker kan indtage uden nogen fare for helbredet, mener forskerne bag forsøget.

Gary Arendash og hans hold håber, at de snart kan afprøve koffeinens effektivitet på menneskelige forsøgspersoner, og se om de gode resultater også gælder for os.

Annonce