Indlæser...

Kaffe kan redde dit liv

Daglige kaffedrikkere bliver sjældnere indlagt med hjerteproblemer. Jo mere kaffe, jo bedre, viser ny undersøgelse

10:34, 04. mar 2010 | Lisbeth Langwadt

Der er godt nyt for kaffeelskere: Jo mere kaffe, du drikker, jo mindre er risikoen for, at du får hjertesygdomme, viser ny undersøgelse. (Foto: Colourbox)
Der er godt nyt for kaffeelskere: Jo mere kaffe, du drikker, jo mindre er risikoen for, at du får hjertesygdomme, viser ny undersøgelse. (Foto: Colourbox)
Annonce

Du kan roligt drikke din elskede kaffe med god samvittighed. For den ikke bare smager godt og kvikker dig op - den kan også redde dig fra hjertesygdomme, viser en ny amerikansk undersøgelse.

Kardiolog Arthur Klatsky og hans forskerteam fra medicingiganten Kaiser Permanente's Divison of Research i Californien har fulgt godt 130.000 mænd og kvinder mellem 18 og 90 år. Det viste sig, at de, der drak fire eller flere kopper kaffe dagligt, havde 18 procent mindre risiko for at blive indlagt med hjerteflimmer.

320.000 hjertesyge danskere
De personer, som drak to til tre kopper dagligt, havde syv procent lavere risiko i forhold til koffein-fornægterne.

Omkring 320.000 danskere lever med en hjertekarsygdom, og tidligere har kaffe været mistænkt for at kunne forværre hjerteflimmer. Men det ser den amerikanske undersøgelse - og flere tidligere - ud til at modbevise.

Arthur Klatsky understreger dog, at man ikke med sikkerhed ud fra det nye studie kan fastslå, at det er kaffe alene, som har nedsat risikoen for hjerteproblemer hos deltagerne.

Betryggende for kaffeelskere
- Men undersøgelsne er betryggende for de mennesker, som drikker moderate mængder kaffe, som nu kan beroliges med, at deres vaner ikke ser ud til at forværre hjerterytmeforstyrrelserne, siger Klatsky til britiske The Telegraph.

Tidligere undersøgelser peger også på koffein som gavnlig for hjertet. Et studie fra Universidad Autonoma de Madrid i Spanien har for eksempel vist, at kvinders risiko for at dø af en hjertesygdom reduceres med 25 procent, hvis de drikker tre kopper kaffe dagligt. Af en anden tidligere undersøgelse fremgår det endvidere, at mænd, der hælder fire eller flere kopper kaffe ned pr. dag, har 44 procent mindre risiko for at dratte om af hjertesygdomme.

Annonce