Kaffe har længe været i vælten blandt sundhedseksperter. Den ene dag beskyldes
den koffeinholdige drik for at være usund - den næste dag bliver kaffen
frikendt. Nu er der imidlertid godt nyt for alle kaffeelskende danskere.
En drik af de brune kaffebønner har nemlig positiv indflydelse på hjertet, og to kopper kaffe dagligt kan ligefrem nedsætte risikoen for hjerteproblemer, viser en ny undersøgelse.
Det skriver The Daily Mail.
Se også: Læs også: Drik løs: Kaffe er sundt
Færre hjertesygdomme
Undersøgelsen, som er foretaget af forskere i Boston, er foretaget blandt
150.000 mænd og kvinder. De personer, der drak en eller to kopper kaffe
dagligt, havde 11 procent mindre risiko for at udvikle hjerteproblemer end
dem, der slet ikke drak kaffe.
Omvendt kan fem kopper kaffe eller mere være skadeligt for hjertet, viser undersøgelsen, som er publiceret i tidsskriftet 'Circulation Heart Failure'.
Alt med måde
Ifølge forskerne har kaffe sandsynligvis positiv indflydelse på forhøjet
blodtryk og diabetes - begge lidelser, som forøger risikoen for
hjerteproblemer.
Men lige som med mange andre ting, skal kaffe dog indtages med måde, understreger forskerne.
De nye forskningsresultater ligger i forlængelse af tidligere undersøgelser, der peger på kaffens gavnlige indflydelse på levetiden. Ifølge de amerikanske forskere har kaffedrikkere nemlig mindre risiko for at dø af hjerteanfald, diabetes og enkelte infektioner. Kræft hører dog ikke under de sygdomme, som kaffe beskytter imod.
