Nu er der dårligt nyt for alle kaffeelskere. Forskere har nemlig fundet en
sammenhæng mellem den sorte drik og risikoen for at udvikle grøn stær.
Grøn stær kan ubehandlet give nedsat syn, og blot tre kopper kaffe om dagen er nok til at øge risikoen for at udvikle øjensygdomme. Det skriver Medical Daily.
Se også: Læs også: Kaffe og kosttilskud kan skade dig
Se også: Læs også: Inhaler din kaffe og få nul kalorier
Skandinavere er udsatte
Forskerne har fulgt 121.170 mænd og kvinder i årene 1980 til 2004. Alle
deltagere var fyldt 40 år, og ingen havde i forvejen tegn på grøn stær.
Blandt dem, der dagligt drak kaffe, var sandsynligheden for at udvikle
forstadier til grøn stær, også kaldet exfoliation syndrom, signifikant
højere end afholdsmændene/kvinderne.
Exfoliation syndromet viser sig ved en hvidlig hinde på øjet nærmest som skel, der risikerer at gnide pigmenten af iris. Hvis dette ikke behandles i tide, kan personen udvikle grøn stær. Især i Skandinavien, hvor der er procentmæssigt er flest kaffedrikkere, er forstadiet til grøn stær udbredt. Hele 10 procent af befolkningen over 50 år, har exfoliation syndrom i en udstrækning.
Gælder ikke andre koffeindrikke
Det er netop dette faktum, der har fået forskerne til at kigge på
sammenhængen mellem kaffe og grøn stær.
- Den skandinaviske befolkning har det største forbrug af koffeinholdig kaffe i verden, og vores forskning har tidligere vist, at et stort kaffeforbrug hænger sammen med risikoen for at udvikle grøn stær, siger forsker Jae Hee Kang fra Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School.
Forskerne understreger dog, at den forøgede risiko ikke gælder andre koffeinholdige drikke.
