Derfor kikser dit nytårsforsæt

Vi ved godt, at alle vores nytårsløfter til os selv bliver mere end almindeligt svære at holde - men Ekstra Bladets nye app kan minde dig om dine nytårsløfter til dig selv

Det er let at lave et nytårsforsæt, men sværere at holde det. Nu hjælper Ekstra Bladet dig med at huske dine gode intentioner i det nye år. (Foto: Colourbox)
Det er let at lave et nytårsforsæt, men sværere at holde det. Nu hjælper Ekstra Bladet dig med at huske dine gode intentioner i det nye år. (Foto: Colourbox)

Den sæsonmæssige stigning i antallet af tilmeldinger på dating-sites og i fitnesscentre omkring årsskiftet vidner om, at mange danskere bruger nytåret til at tage hul på et nyt kapitel i deres liv. Men det er de færreste af os, som overholder de løfter, vi gav os selv i lettere overrislet tilstand d. 31. december.

Men hvorfor er det så svært at gennemføre vores gode hensigter? Psykolog Pia Brabrand fra Psykologhuset, som i sin praksis blandt andet hjælper overvægtige med vægttab, gennemgår her tre hyppige fejl, som saboterer dit nytårsforsæt.

1. Du prøver at ændre dig for andres skyld
Før man overhovedet kan kaste sig helhjertet ud i at gennemføre sit nytårsforsæt, skal man være motiveret.

- Det vigtigste er, at man gør det for sin egen skyld, og ikke for eksempel fordi ens partner er træt af, at man ryger, siger psykolog Pia Brabrand.

Så tænk grundigt over, hvorfor du vil gennemføre et bestemt nytårsforsæt. Hvad får du ud af det? Skriv det eventuelt ned og husk motivationen.

2. Du er for ambitiøs
Det nye år er en god anledning til at tage hul på et nyt kapitel i sit liv, men man skyder sig selv i foden, hvis man prøver at ændre for meget på en gang.

- Det gælder for nytårsforsæt så vel som for alle ændringer, man gerne vil gennemføre i sit liv: Man skal passe på med ikke at gøre bjerget så stort, at man ikke kan overskue det, siger Pia Brabrand.

I stedet for at love sig selv bod og bedring på alle fronter, så kan man vælge et enkelt område ud, man virklig gerne vil ændre, og så koncentrere sig om det.

- Og så må man være realistisk og tilpasse sin målsætning hen ad vejen, siger Pia Brabrand.


3. Du tænker alt-eller-intet
Den største trussel imod nytårsforsættet er tendensen til at smide hele projektet, hvis man ikke når det (måske overambitiøse) mål, man har sat sig.

- Hvis man har sat sig for, at man gerne vil i bedre form og træne fire gange om ugen, så er det en god ide at starte med en slags pilotordning og sige: Jeg prøver det i en måned, og så evaluerer jeg, siger Pia Brabrand.

- Så kan det være, man finder ud af, at det ikke var realistisk med fire gange, men at det kun skal være to gange om ugen. Det er stadig bedre end ingenting, siger Pia Brabrand.

Så hvis du i morgen eftermiddag finder dig selv i sengen med en burger i hånden og er i gang med at bryde dine forsæt om at leve sundere og dyrke mere motion, så husk: Der er altid en dag i morgen.

Ekstra Bladet hjælper dig med at holde dit forsæt
For at hjælpe dig, så du ikke 'glemmer' dit nytårsforsæt i løbet af året, har Ekstra Bladet lavet en forsæts-app.

Du taster dit nytårsforsæt ind og får hver tredje måned en mail, der spørger dig om, hvordan det går. Forhåbentlig kan det hjælpe dig med at holde dig fokuseret på det mål, du har sat dig. Prøv app'en her:

Prøv app'en her:





kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Ulrik Bachmann
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen