Forbud på bannerannoncer bliver dyrt

Danske Medier: Et forbud imod bannerannoncer er unødvendigt og vil koste netaviserne dyrt

  • For netmedier, som tjener de fleste af deres penge på bannerannoncer, kan et forbud mod annoncer med mouse-over-lyd blive et dyrt indgreb. (Foto: Screendump)
For netmedier, som tjener de fleste af deres penge på bannerannoncer, kan et forbud mod annoncer med mouse-over-lyd blive et dyrt indgreb. (Foto: Screendump)
1 af 1

EKSTRA forbrug

Hent flere
 

Hvis der kommer et forbud imod lyd på banner-annoncer, så kommer det til at gøre ondt på blandt andet net-aviser og online-medier, lyder det fra mediernes brancheforening Danske Medier.

Se også: S vil forbyde lyd på bannerreklamer

- Bannerannoncer er den væsentligste indtægtskilde for netmedierne, og lyd er del af mange annoncer. Hvis man skulle finde på at forbyde brug af lyd, vil det kunne få konsekvenser for mediernes annonceindtægter, da det kan presse priserne. Og dét på et annoncemarked, der i forvejen er meget presset, siger Morten Helveg Petersen, viceadministrerende direktør i Danske Medier.

Se også: Reklamefolk: Larmende reklamer skal være lovlige

Der er allerede regler
Udtalelserne er en reaktion på Socialdemokraternes IT- og Teleordfører Trine Bramsen, som siger at hun vil arbejde for at få et forbud imod bannerannoncer der afspiller lyd, uden at man decideret klikker på dem, skevet ind i markedsføringsloven.

Men området er allerede reguleret af branchens egne standarder, som er fuldt tilstrækkelige, mener Morten Helveg Petersen.

- Lyd i bannerannoncer er et vigtigt element i mange kampagner, og vi har i branchen haft standarder for brug af bannere herunder lyd i bannere siden 2004. Blandt andet fordi vi ønsker, at vores brugere skal have den bedst mulige oplevelse, når de besøger netmedierne, siger Morten Helveg Petersen.

Bannerstandarderne siger blandt andet, at lyd i en bannerannonce først må starte ét sekund efter, at man har ført musen henover banneret. Lyden skal stoppe, når man fjerner musen fra bannerannoncen, og endelig anbefaler standarderne, at der bør være en tydelig start- og stop-knap i et banner med lyd, oplyser Danske Medier.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik