Persondata politik

Voldsspil kræver tålmodighed og taktik

Svenske forskere afviser tidligere forskning og mener, at voldelige computerspil er sunde og fremhæver gode egenskaber

  • Voldelige spil gør ikke nødvendigvis børn og unge voldelige i det virkelige liv, viser ny forskning. (Foto: Colourbox)
Voldelige spil gør ikke nødvendigvis børn og unge voldelige i det virkelige liv, viser ny forskning. (Foto: Colourbox)
1 af 1
 

Debatten om computerspils sammenhæng med vold i den virkelige verden kører igen på fuld skrue, mens terroristen og massemorderen Anders Behring Breivik sidder for retten i Oslo, hvor han skal have sin straf for at have myrdet 77 mennesker sidste år. Breivik var en ivrig bruger af diverse krigsspil og brugte det ifølge flere norske medier som træning, før han den 22. juli 2011 tog til øen Utøya, hvor han med koldt blod skød og dræbte 69 mennesker på en sommerlejr.

Men selvom adskillige undersøgelser er lavet for at kortlægge sammenhængen mellem voldelige computerspil og spillernes adfærd i det virkelige liv, er der ingen klar konklusion.

Se også: Læge: Breivik var afhængig af computerspil

Og en ny undersøgelse foretaget af tre svenske forskere konkluderer ligefrem, at voldelige computerspil er både sunde og gode for unge mennesker. I hvert fald mens de spiller. Det skriver norske forskning.no.

De aggressive taber altid
De tre svenske forskere Jonas Ivarsson, Ulrika Bennerstedt og Jonas Linderodt fra Göteborg Universitet har selv spillet voldelige computerspil i hundredevis af timer og derudover studeret unge, der jævnligt spiller de voldsomme spil. Deres konklusion er, at de fleste spil, der er fyldt med våben, mord og krig, - kræver, at spilleren er både tålmodig, strategisk og god til at samarbejde for at klare sig godt.

- De situationer, som spillerne møder, kræver både samarbejde og koordination på et meget højt niveau. Dem, der klare sig bedst, er dem, der har et strategisk, køligt og præcist overblik. De følelsesladede og aggressive spillere taber oftere, siger Jonas Ivarsson til forskning.no.

Men selvom de tre har udarbejdet en hel rapport ud fra deres undersøgelse, tøver de med at drage konklusioner om, hvorvidt spillernes adfærd på computeren kan videreføres til deres virkelige liv uden for skærmen.

Se også: Breiviks spil-venner afhørt

Ingen beviser
Ifølge forskerne er der langt fra superhelte og dræberuhyrer i de voldelige spil til den almindelige hverdag i det virkelige liv.

Som en af konklusionerne på den omfattende undersøgelse skriver forskerne:

'De forskere, der taler for et synspunkt om, at spil fremmer positiv eller negativ adfærd, uden at redegøre for hvordan adfærden bliver overført fra den ene situation til den anden, kommer faretruende tæt på at konkludere ud fra forudindtagede præmisser'.

Den danske forsker Lars Konzack fra Aalborg Universitet, deler den holdning, at det aldrig er bevist, hvorvidt de egenskaber, man dyrker ved at spille krigsspil og andre voldelige spil, tages med videre fra spilverdenen.

Se også: Skydespil kunne ruste ham til massemord

- Alle underholdningsmedier, lige fra jazzmusik over tegneserier til kortspil har skabt frygt for vold og aggression. Tanken bag frygten er, at spillerne ikke kan adskille spil og virkelighed. Men det findes der ingen dokumentation for, og det virker lidt naivt, når man tænker på, at første gang man talte om denne frygt var i 1976, da computerspil bestod af små prikker på en skærm, siger han.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik