Persondata politik

Frugt og grønt bliver billigere - men kun på Bornholm

Supermarkeder vil gøre det mere fordelagtigt at købe frugt og grønt på Bornholm, men ikke i resten af landet

  • (Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)
1 af 1
 

Sundhedskampagnen 'Sund ø, der går i luften fra på mandag, vil gøre det mere fordelagtigt for bornholmerne at spise frugt og grønt.

Ud over at fjerne slik og chokolade fra hylderne ved kassen og udskifte varerne med frugt og grønt, tilbyder supermarkederne nemlig sunde varer uden moms samt gode tilbud og gratis smagsprøver. I resten af landet sker der derimod ingen prisændringer, slår butikskæderne fast.

Se også: Bornholmske butikker gemmer slik og chokolade

Se også: Regeringen vil af med forhadt afgift <b>Læs også: Regeringen vil af med forhadt afgift</b>

'Vi har ikke råd'
- Når nu politikerne ikke vil gøre det mere billigere at købe sunde varer, så gør vi det. Derfor gør vi frugt og grønt momsfrit for kunderne. Men det gælder kun i vores Netto-butik i Allinge-Sandvig. Rent driftsøkonomisk har vi ikke råd til at brede tilbuddet ud til flere butikker, siger direktør i Netto Claus Juel.

Den momsfrie periode bliver foreløbigt på fire-fem måneder. Herefter vil der blive taget stilling til, om perioden skal udvides til de to år, som sundhedskampagnen varer. Coop, som også deltager i kampagnen med blandt andet en Kvickly i Nexø og flere SuperBrugsen-butikker, har ingen planer om et lignende momsfrit tilbud. Men det vil alligevel blive mere fordelagtigt at købe sunde varer, garanterer informationsdirektør hos Coop Jens Juel Nielsen.

- Vores indtjening er simpelthen ikke stor nok til at skære 20 procent af priserne, men bornholmerne vil se, at vi i perioder på én til to uger sætter priserne på frugt og grønt ned. Derudover vil der blive flere gratis smagsprøver, oplyser informationsdirektøren.

Resten af lande må vente
Begge butikskæder har foreløbigt ingen planer om at udvidde projektet til resten af landet.

- De erfaringer, vi indsamler i løbet af kampagnen, vil vi senere kunne bruge andre steder i landet. Men foreløbigt foregår projektet kun på Bornholm, uddyber Jens Juel Nielsen.

- Vi må lige se, om forretningen kan løbe rundt på Bornholm - det kræver jo, at vi øger vores omsætning på frugt og grønt. Men vi vil bruge erfaringerne fra kampagnen fremadrettet og hvem ved - måske udvider vi senere til andre dele af landet, tilføjer Claus Juel.

Ingen modtræk hos slik-kæderne
Hos Haribo forventer man ingen nedgang i omsætningen og har af samme grund ingen planer om modtræk til sundhedskampagnen.

- Jeg tror ikke, at kampagnen vil få den ønskede effekt. Frugt og grønt er ikke impulsvarer, men varer der i forvejen står på folks indkøbsliste. De vil ikke købe mere fordi varerne bliver billigere. Omvendt vil folk stadig have deres slik og chokolade op til weekenden, så at flytte varerne giver ingen effekt, mener Harbos direktør Per Henerius.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik