Persondata politik

Tab dig 10 kilo før sommerferien

Strandlækker på rekordtid: Eksperterne guider dig til lyn-vægttab, så du kan være klar til sommerferien og samtidig holde vægttabet

  • Start nu og tab dig 10 kilo inden sommerferien. (Foto: Colourbox)
Start nu og tab dig 10 kilo inden sommerferien. (Foto: Colourbox)
1 af 1
 

Så er det sidste chance, hvis du vil af med blævrefedtet, før du indtager sommeren i lette sommerkjoler, stramme tank-tops og badetøj, der hverken efterlader appelsinhud eller bildæk til fantasien.

Og går du i gang med det samme, kan du nå at tabe dig rigtig meget før sommerferien:

- Hvis du får skræddersyet en kostplan, der passer til både hverdag og fest, og kombinerer med motion, vil du typisk tabe otte-ti kilo på ca. to måneder, siger klinisk diætist Maiken Beck, som har over 20 års erfaring med kost og ernæringsterapi inden for hospitaler og egen praksis.

20 kilo lettere med pulver
Går du endnu længere, kan du opnå et enormt vægttab på rekordtid:

- Forskningen viser, at et hurtigt vægttab mest effektivt opnås med en intensiv pulverkur. Den kan i løbet af otte uger give et vægttab på mellem otte og 20 kg alt afhængig af udgangsvægt, køn og mængden af fysisk aktivitet, forklarer Thomas Meinert Larsen, fedmeforsker på Institut for Human Ernæring, LIFE, på Københavns Universitet.

- Pulverkurene giver en rigtig god mæthed, og derfor er de enormt effektive. Men problemet er, at der skal en livsstilsændring til, hvis man vil holde vægttabet. For ingen har godt at være på pulverkur resten af livet, siger han.

Set ud fra en sundhedsmæssig betragtning er det bedste vægttab det varige. Så hvis man undervejs i vægttabet ikke får ændret på de (u)vaner, som har etableret overvægten, vil vægten stille og roligt komme op på udgangsniveauet.

- Man skal indarbejde permanente ændringer af sine vaner for at holde sin nye vægt, siger Meinert Larsen og fortsætter:

- Forskning viser, at jævnlig kontakt til en rådgiver - motionsekspert, diætist eller læge - kan være med til at fastholde motivationen og give en markant bedre vedligeholdelse af vægttabet.

Drop hurtige slankekure
Det understreger et studie fra USA, hvor forskere har fulgt 811 overvægtige og fede amerikanere i to år. Personerne blev sat på fire forskellige kure. De spiste alle mindre end tidligere og dyrkede motion og tabte sig omtrent lige meget, uanset hvilken diæt de var på. Men mange tog en del kilo på igen efterfølgende. Den gruppe, der klarede sig bedst, var dem, som gik til regelmæssig rådgivning hos lægen eller en diætist.

- Hvis det skal lykkes at forblive slank, skal du droppe de hurtige slankekure, brødforskrækkelse og fedtfanatisme og spise en kost, som passer dig og samtidig giver mere energi og sundhed i hverdagen, siger hun.

- Opbakning fra de nærmeste venner er desuden helt essentielt for at holde vægten nede, således at de støtter op om den nye livsstil, som helst skal være en kombination af øget fysisk aktivitet og mindre mad-indtag, tilføjer Meinert Larsen.

Klik her og få fem nemme øvelser, så du kan komme i form til ferien

Gode råd undervejs
- Før du går i gang, skal du finde viljestyrke og evnen til at sige nej tak. Det vil du få brug for mange gange i løbet af din kostomlægning.

- Kontakt din læge eller en diætist og få hjælp til en personlig kostplan kombineret med motion, som passer til dit liv, så du ikke kører sur i det.

- Lad være med at handle, når du er sulten - så ender alle de forkerte ting i indkøbskurven.

- Drop at have slik i huset. Det frister bare for meget. Hav i stedet sunde snacks som gulerødder eller frugt og nødder inden for rækkevidde.

- Spis et fornuftigt morgenmåltid, som mætter godt.

- Drop hurtige kure, du alligevel ikke kan holde - yoyo-vægt er usundt, og det giver dig et mentalt knæk, hver gang du mislykkes.

- Lad dit måltid vare 10-15 minutter, så din mæthedsfornemmelse kan følge med.

- Lad gryderne blive i køkkenet, så du ikke fristes til at tage en portion mere.

- Afled dig selv, når du får lyst til at spise. Gå en tur, se tv eller besøg en ven. Måske kedede du dig bare.

- Spis til du ikke er sulten mere - ikke til du er propmæt

- Spring ikke måltider over, og spis ikke, lige før du går i seng

- Sørg for at få masser af motion i dagligdagen som gå- og cykelture, og tag trapperne frem for elevatoren

Kilder: Maiken Beck, Thomas Meinert Larsen, Per Brændgaard Mikkelsen

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik