Persondata politik

Tandlægeregning eksploderede

Vagthundene: Helene måtte hoste op med næste 2000 kr. mere end lovet for rodbehandling hos sin tandlæge

  • Helene havde sat 3500 kroner af til tandlægeregningen.  Den blev næsten 2000 kroner  større - det er hun ikke  tilfreds med. (Foto: Anders Brohus)
Helene havde sat 3500 kroner af til tandlægeregningen. Den blev næsten 2000 kroner større - det er hun ikke tilfreds med. (Foto: Anders Brohus)
1 af 1
 

Kære vagthund
Jeg er en pige på 21 år, som var til tandlæge 6. november 2009.

Jeg skulle bl.a. have lavet en rodbehandling. Men da jeg havde flere huller, der skulle laves, bad jeg om at få et tilbud.

Det samlede tilbud lød på 6046 kr., men da jeg ikke havde råd til det, ville jeg kun have lavet en rodbehandling i min kindtand.

Jeg fik at vide, at det ville koste ca. 3500 kr.Nu har jeg fået lavet tanden, og regningen lyder på 5310 kr. - altså næsten 2000 kroner mere, end tandlægen havde lovet.

Jeg føler mig godt og grundigt snydt, og jeg synes, at det er for dårligt, at hun ikke har fortalt, at prisen ville løbe så meget op.

Hvad skal jeg gøre?

Mange hilser
Helene Pabst Hansen, Sønderborg

Du har ret til et nedslag i prisen
Kære Helene

Av, min tand! Jeg føler med dig. At du så oven i købet har måttet betale mere, end du er havde regnet med, gør kun ondt værre.

Du har gjort det rigtige. Du har fået et tilbud og så endda på skrift. Jeg kan se af det tilbud, du har modtaget, at rodbehandling, bedøvelse og plastfyldning i tanden samt røntgenbillede er på i alt 4185 kr. Du modtager en regning på 5310 kr., så der er tale om en prisforskel på i alt 1125 kr.

Du oplyser, at du mundtligt(?) har fået oplyst, at du kunne få en rodbehandling for kun 3500 kr. Det er vanskeligt for dig at bevise, hvilket gør det sværere for at dig at støtte dig på dit krav om prisnedsættelse. Men du har regnet med, at det var prisen, og her er forskellen 1810 kr.

På den ene side er det svært for tandlægen at bedømme, hvor slemt det står til med dine tænder, før du har åbnet munden og behandlingen er gået i gang. På den anden side skal man som patient kunne stole på, at det tilbud, man modtager, ikke svinger op til 20% til den forkerte side.

Det bedste er selvfølgelig, at du kan tale dig til en mindelig løsning med tandlægen, så prisen sættes ned. Hvorfor er to gange bedøvelse pludselig blevet næsten dobbelt så dyre, som tilbuddet angav? Det er vel en standardvare?

Sådan klager du
Hvis ikke det lykkes jer at blive enige, kan du klage til enten:
- Sundhedsforvaltningen i din kommune
- Din region
- Din tandlæges kredsforening

Der er frit valg. Uanset hvortil du sender din klage, vil den blive sendt videre til den region, du bor i, da klagesagerne administreres af regionerne. Det er gratis at klage.

Hvad bør klagen indeholde? Alle klager skal være skriftlige og daterede. Så er der ingen tvivl om, hvad du klager over – eller hvornår. Din klage bør derudover indeholde oplysninger om:
- Hvilken tandlæge, der klages over
- Hvad der klages over
- Hvornår det er foregået
- Hvad der efter din mening er aftalt (hvis der er tale om aftalebrud)
- Hvad du ønsker at opnå med klagen

Husk at medsende en kopi af tilbud og regning. Men tøv ikke for længe. Der er en klagefrist på seks uger efter, behandlingen er slut.

Med venlig hilsen
Mette Riessmann

Tandlægen: Hun får 800 kr. tilbage
Helene Pabst Hansen får nu et lille plaster på såret fra sin tandlæge.

Mette Wedell-Wedellsborg som behandlede den 21-årige kvinde, vil give et afslag på 800 kr., fordi hun erkender, at hun ikke har været tydelig nok, da hun rodbehandlede Helenes kindtand.

- Det skriftlige overslag var jo på 4.200 kr. Normalt går jeg meget op i at fortælle mine patienter, hvis behandlingen bliver dyrere, og det piner mig, at jeg åbenbart ikke har været det i dette tilfælde. Jeg fortalte hende, at hun skulle have lavet fire kanaler i stedet for tre, som er det normale, og at hun skulle have mere bedøvelse, siger Mette Wedell-Wedellsborg.

- Men Helene Pabst Hansen kan jo ikke vide, hvad det vil koste?

- Jeg synes, at jeg fortalte hende, at det blev mere omfattende, end jeg havde regnet med. Men jeg har ikke nævnt, hvor meget prisen ville ændre sig. Derfor får hun et afslag.

Har du en sag, som vagthunden skal se på, så skriv til vagthund@eb.dk

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik