Persondata politik

Mesterwerker aus Düsseldorf

Tilbage til fremtiden med vidunderlige genudgivelser af Kraftwerks gådefulde klassikere

« Forrige
Næste »

Seneste Musik

Mest læste i Musik

Kommende album
Kommende koncerter
Thomas Treo Skamhører
  1. Chris Robinson Brotherhood: 'Phosphorescent Harvest'
  2. Fu Manchu: 'Invaders On My Back'
  3. The Black Keys: 'Turn Blue'
Henrik Queitsch Skamhører
  1. Damon Albarn: 'Everyday Robots'
  2. Kill J: 'Bullet'
  3. The Jeffrey Lee Pierce Sessions Project: 'Axels & Sockets'
Rune Melchior Sjørvad Skamhører
  1. Mac DeMarco: 'Salad Days'
  2. Various Artists: 'A Tribute To Bob Dylan In the 80s: Volume One'
  3. Treefight For Sunlight: 'Pizza'

EKSTRA tæt på de kendte

 
Kraftwerk: 'Autobahn' (Mute/EMI) 1974
Kraftwerk: 'Radio-Activity' (Mute/EMI) 1975
Kraftwerk: 'Trans Europe Express' (Mute/EMI) 1977
Kraftwerk: The Man-Machine' (Mute /EMI) 1978
Kraftwerk: 'Computer World' (Mute/EMI) 1981
Kraftwerk: 'Techno Pop' (Mute/EMI) 1986
Kraftwerk: 'The Mix' (Mute/EMI) 1991
Kraftwerk: 'Tour de France' (Mute/EMI) 2003
Kraftwerk: 'The Catalogue' (Mute/EMI) 2009

Kraftwerks betydning for den elektroniske musik kan ikke overvurderes. Enhver, der har trykket på en synthesizer, er påvirket af gruppen, der er hvad The Beatles er for pop, og The Rolling Stones er for rock’n’roll - uomgængelige innovatører og ubestridte genrekonger.

Tyskerne har tilmed regeret enevældigt på deres neonoplyste scene, og 35 år efter gruppen trillede en tur ned af eventyrlige ’Autobahn’, er kvartetten stadig en af de mest perfekte kreationer i showbusiness. Det kan man forsikre sig om i selskab med pragtfulde relanceringer af Kraftwerks visionære værker, der fortsat fascinerer som den første månelanding.

Mindeværdig motorvej
Florian Schneider (der forlod gruppen i november 2008) og Ralf Hütter er de to hjernehalvdele i Kraftwerk, og med afsæt i langhåret krautrock udtænkte Düsseldorf-duoen i 1974 det nu sagnomspundne vidunder, ’Autobahn’, der som ensemblets fjerde album fungerer i egenskab af det egentlige udgangspunkt for germanernes elektroniske ekskursioner.

Det næsten 23-minutter lange titelnummer er én lang glidende bevægelse i stødt pulserende hypnose, og på genial vis indfanger Kraftwerk fornemmelsen af det tyske motorvejsnet i døsigt drømmende klangflader og skaber en monumental lydskulptur, der er platformen for hele deres epokegørende karriereforløb og magiske minimalisme.

Rigt poetiske ’Radio-Activity’ fra 1975 er et knugende ensomt konceptalbum om radiobølger, og det svimlende titelnummer er igen hjørnestenen på et dragende album, der dog mister forbindelsen til sidst og ebber underligt umotiveret ud.

Menneske og maskine
I 1977 udsendte Kraftwerk dekadente ’Trans Europe Express’, der er ikonernes mest fuldendte frembringelse, hvor deres mageløse sans for melodier betager med en svalende lethed og fingerspitzengefühl i udsøgt balance. Kraftwerk konsoliderer sig som ærkeeuropæiske og tilsat underspillet satire, kløgt og vittig charme funkler foretagendet i skikkelser af stjerner, der er så anti-rock’n’roll man nærmest kan forestille sig.

På samme tidspunkt forstærker orkesteret deres utilnærmelige image, der leger ekstremt stilbevidst med forholdet mellem menneske og maskine, og det robot-agtige udtryk opnår en mindst ligeså effektfuld visualitet som eksempelvis Kiss’ maskerede uopnåelighed.

’The Man-Machine’ markerer Kraftwerks flirt med mere dansable toner, men trods diskrete tendenser til udvikling virker 1978-albummet en anelse forudsigeligt i dets hang til dybest set at følge gruppens formular. Især supersinglen ’The Model’ er forbilledet som alle fra Gary Numan til Depeche Mode spejler sig i, og også ’The Robots’ er overvældende på en skive, der dog også rummer diffuse passager.

Gammelkendte virkemidler
Kraftwerks sidste vægtige album er dynamiske ’Computer World’ fra 1981, hvor veteranerne vibrerer på inspireret vis og uden epokegørende nyt varierer deres udtryk i en tid, der ellers så småt er ved at indhente dem.

Med ’Techno Pop’ - der også har været betitlet ’Electric Café’ - gjorde Kraftwerk comeback efter fem års pladepause, og stagnationen er åbenlys, men trods rustpletter på robotterne rummer genkomsten en gedigen omgang med de gammelkendte virkemidler, og skiven er garant for en solid om end uspændende lytteoplevelse.

’The Mix’ fulgte i 1991 omsider op på 'Techno Pop' som oftest ganske underholdende kollektion af Kraftwerks bedste numre i remixede og lettere diskofile udgaver, der imidlertid lidt for symptomatisk lyder inspireret af Pet Shop Boys og New Order - tidligere var det jo unægtelig omvendt.

Kæden røg af, da Kraftwerk i 2003 udgav deres første regulære album i 17 år, for ’Tour de France’ kører i ring som en slags luksus-muzak, der udgør et ret ordinært ekko af de banebrydende idéer fra storhedstiden i 1970’erne, hvor de elektroniske vismænd lagde fundamentet for en genre, som de til evig tid vil være synonym med.

De nye udgaver:

Alle album er remastereret med fornyet klarhed, dybde og dynamik og genudgives tilsat diverse hidtil usete billeder og restaureret grafik. Intet musikalsk ekstramateriale er inkluderet. Udgaverne på cd og download er tilgængelige nu - vinylerne følger mandag 16. november. Det samme gør boksen 'The Catalogue', der samler samtlige skiver.

Seneste nyt

Mest læste

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik