Kylies kedelige kostumefest

Sangfuglen fra Mary-land havde fløjet så uhyrlige mængder kostumer og special effects til det midtjyske, at det forhindrede showet i at lette som koncert

  • Kylie sprang for første gang ud som 'Aphrodite' i Herning. Nu går turen videre til resten af verden for sangerinden hendes 120 mand og de 20 store lastbiler, det kræver at transportere sceneudstyret. (Foto: Anders Brohus)
« Forrige
Kylie sprang for første gang ud som 'Aphrodite' i Herning. Nu går turen videre til resten af verden for sangerinden hendes 120 mand og de 20 store lastbiler, det kræver at transportere sceneudstyret. (Foto: Anders Brohus)
1 af 3
Næste »

Seneste Musik

Hent flere
Kommende koncerter
Kommende album
Thomas Treo skamhører
  1. Wilco: 'Blasting Fonda'
  2. Whitney Houston: 'Whitney Houston Live: Her Greatest Performances'
  3. AC/DC: 'Rock or Bust'
Henrik Queitsch skamhører
  1. Niels Skousen: 'Smil eller dø'
  2. Einstürzende Neubauten: 'Lament'
  3. Captain Beefheart: 'Sun Zoom Spark: 1970 to 1972'
Rune Melchior Sjørvad skamhører
  1. The Flaming Lips: 'With a Little Help from My Fwends'
  2. Thurston Moore: 'The Best Day'
  3. Small Time Giants: 'Stethoscope'
 
Kylie Minogue, Jyske Bank BOXEN, Herning, lørdag 19. februar
Ekstra Bladet:

LÆS OGSÅ: Peter Schmeichel: - Kylie er for lille til mig

LÆS OGSÅ: De kendte droppede Kylie

I pressemeddelelsen, der blev rundsendt forud for koncerten, blev det med stolthed fremhævet, at der var syet flere end 200 kostumer til Kylie og hendes mange dansere.

Efterhånden som koncerten skred frem, føltes det dog snarere som om, der var mindst 2000 kostumer i spil til denne verdenspremiere på 42-årige Kylie Minogues 'Aphrodite - Les Folies Tour', der lørdag aften blev skudt i gang i Jyske Bank BOXEN i Herning.

VM i kostumeskift
Det er vel efterhånden en del af ’kontrakten’ med publikum, at man til disse store show-koncerter henter sig en ekstra omgang popcorn eller funderer over næste uges Lotto-tal i de mange pauser, der opstår, når aftenens hovedperson et tocifret antal gange i løbet af et par timer skal en tur i kulissen og skifte fra guld til sort til hvidt til diamanter og tilbage igen.

Det gør det desværre bare ikke mindre bizart, og når flere af kostumepauserne ikke engang krydres med danseoptrin eller lignende afledningsmanøvrer, men blot efterlader publikum stirrende på en tom røgfyldt scene, kan det ikke undgå at blive et irritationsmoment, der distancerer publikum og deler koncerten op i en række usammenhængende og uvedkommende optrin.

Græske myter i Las Vegas-udgave
Aftenens altoverskyggende og mildest talt bombastisk udførte tema var hentet i den græske mytologi komplet med tempelsøjler, stridsvogne og et opbud af muskuløse musical-gladiatorer, der ville gøre Ceasars Palace i Las Vegas gyldne af misundelse.

Første gang vi fik den klejne hovedperson at se, steg hun da også meget passende op gennem gulvet i en gigantisk forgyldt strandskal som en letpåklædt, skumfødt Venus. Førstehåndsindtrykket falmede dog en del, efterhånden som gimmicken blev gentaget igen og igen - først med Kylie på ryggen af en kæmpemæssig forgyldt hest og lidt senere i selskab med hovedet fra en græsk statue.

De sikre hits som 'Spinning Around', ’I Believe In You’ og 'Can't Get You Out of My Head' samt den Cutfather-producerede skæring ‘Get Outta My Way’ havde naturligvis fundet vej til sætlisten og blev leveret med uinspireret præcision af det ganske anonyme band, der meget passende var klædt i sort fra top til tå og placeret helt bagest på scenen, så musikken ikke på noget tidspunkt risikerede at fjerne fokus fra Las Vegas-showet og de velkoreograferede danseoptrin.

Kulørte springvand
Kylie Minogue er muligvis en habil tv-skuespiller og dygtig danser, men nogen stor sanger er hun ikke - hverken i bogstavelig eller overført betydning. Og efter i aften er det ikke nogen overdrivelse at konstatere, at hun nu for alvor må siges, at være i fare for at visne i skyggen af kollegaer som Madonna, Lady Gaga, Rihanna og Robyn.

For at (over)kompensere for de senere års manglende musikalske hits og kunstneriske udvikling havde disko-dronningen denne aften valgt at invitere publikum til en omgang melodi grand prix i Las Vegas, hvilket alt efter temperament kan betragtes som et drømmescenarie eller mareridt - alt efter hvor storslået en oplevelse man får ud af at betragte et stort antal kulørte vandstråler blive skudt op i luften i takt til dunkende diskorytmer.

Undervejs i det to timer lange show blev vi præsenteret for mere bar hud, end man får at se under selv de mest udfordrende østeuropæiske grand prix-koreografier. Musikalsk var det en ørkenvandring med ganske få oaser, og forsøgene på at omarrangere et par velkendte hits i kreative samba og rock-versioner var ligeså skarpe som projektiler fra en vandpistol.

Nødhjælp fra Eurythmics
I lyset af at Kylies karriere blev kickstartet i 1987 med et covernummer (The Loco-Motion), er det ironisk eller måske snarere tragikomisk, at aftenens absolutte højdepunkt indtraf, da Kylie gav sig i kast med en hyperenergisk dance-udgave af Eurythmics-hittet ’There Must Be an Angel (Playing with My Heart)’.

Kylie vandt måske nok endnu engang verdensmesterskabet i kostumeskift. Desværre må det konstateres, at musikken, melodien og meningen med galskaben denne aften på heden spillede andenviolin i så voldsom en grad, at ikke engang Rosendahl og Blachman ville kunne komme op at skændes om, at noget var gået grueligt galt i prioriteringen mellem vandpjaskende gøgleri og en bare nogenlunde gedigen musikalsk oplevelse.

Seneste Musik

Hent flere

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik