Persondata politik

Norwegian-chef håner SAS's spareplan

SAS-chef Gustafsons løn rækker - selv efter den i går blev skåret med to mio - til at drive hele vores administration, siger Bjørn Kjos fra Norwegian

1 af 1
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
 

Fyringer, lønnedgang og frasalg.

SAS' spareplan, der blev præsenteret i går, går hårdt til værks for at rette op på økonomien i det trængte luftfartsselselskab, men selv om de ansatte piver, er kuren ikke hård nok, siger Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos til den svenske avis Dagens Industri.

Læs:

Se også: Ekspert om SAS-sag: Som stort, dyrt pokerspil

Læs også:

Se også: SAS-chef går 20 procent ned i løn

- Alene Rickard Gustafsons løn kan jo dække udgifterne til hele Norwegians administration, siger Bjørn Klos i artiklen, hvor han også advarer ejerne - de skandinaviske regeringer - mod at punpe flere penge i SAS.

- Hvis bankerne ikke tør tage risikoen, hvorfor skal staterne og skattebetalerne så gøre det, siger han, og peger på at SAS' problem - udover et højt lønniveau - er at flyflåden er for gammel og dyr.

Konkurrencen er hård
- Jeg siger held og lykke til SAS - men jeg tror ikke de får succes i deres kundesegment med den gamle fly-flåde de har. Det er en ting at være i Skandinavien, en helt anden at konkurrere ud mod Middelhavet og De Kanariske øer. Der kommer de til at møde konkurrenter med væsentligt lavere omkostninger, siger Klos, der hævder at Norwegians udgifter pr sæde pr kilometer ligger omkring 42 øre, og mener at vide, at SAS's tilsvarende udgift er over 70 øre.

SAS er ligesom Volvo
- SAS har underinvesteret i mange år, og det er derfor de er havnet i denne situation. For dyr til lavpris og for værdiløs til at kræve kvalitetspriser. Lidt ligesom Volvo, skriver netdebattøren, der kalder sig 'strategen12' i en kommentar, mens FJ i sin kommentar forudser, at Norwegian snart går konkurs:

- De har 6-9 måneder inden de bliver tvunget til en ny-emission, og de har lagt grunden til en snarlig konkurs ved at bevæge sig ind på interkontinental trafik. Hverken Easyjet eller Ryanair er i nærheden af at dumme sig så meget, skriver FH.

Hvem tror du mest på - Norwegian eller SAS?

Afstemning

Danmark ejer 14,3 procent af aktierne i SAS - skal staten sælge?

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik