Persondata politik

Ny betalingsring i København truer

Havnetunnellen - som i dag er på dagsordenen i Københavns Kommunes Økonomiudvalg - kan ende med at blive betalingsvej

  • Det er model B - til 27 milliarder - der er på dagsordenen i dag. Men hvad vil du betale for at køre i en havnetunnel?
Det er model B - til 27 milliarder - der er på dagsordenen i dag. Men hvad vil du betale for at køre i en havnetunnel?
1 af 1
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
 

Det er et byggeri til 25-40 milliarder, der i dag kommer et skridt nærmere virkeligheden, når et flertal af medlemmerne i Københavns Kommunes Økonomiudvalg efter alt at dømme nikker ja til Transportministeriets anbefaling B4.

Den er dyr
B4 er en anbefaling om at anlægge en havnetunnel fra Nordhavnsvej over Nordhavn, Refshaleøen, Kløverparken og Amager Fælled til Sjællandsbroen i syd. Og overborgmester Frank Jensen lægger ikke skjul på at brugerne sandsynligvis skal til lommerne, hvis de vil bruge den nye vej. I et svar til Dansk Folkepartis Karin Storgaard, skriver Frank nemlig i dag:

- En havnetunnel er et markant langtidsholdbart og dyrt infrastrukturprojekt. Financieringen kan tilvejebringes fra statstilskud, brugerbetaling og tilskud fra grundejere i de betjente områder, skriver Frank Jensen, men hvad mener du?

Er det en god ide at bygge en havnetunnel - og er det en god ide at lade brugerne betale?

SFs Ayfer Baykal er teknik- og miljøborgmester i København og hun har på forhånd besluttet at stemme mod en havnetunnel.

- Vi må handle i overensstemmelse med vores visioner og prioritere investeringerne i bedre forhold for cyklister og brugerne af den kollektive transport. SF vil ikke stemme for at bruge så mange milliarder på bedre forhold for bilisterne, når vi skal kæmpe hårdt for meget mindre investeringer i bedre forhold for cyklisterne og brugerne af den kollektive transport.

Afstemning

Er det en god ide at bygge en havnetunnel, så trafikken kan køre øst om København?

Er det en god ide at indføre brugerbetaling i en kommende havnetunnel?

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik