Persondata politik

Rumænertrick koster staten 3 miliarder

De 8000-9000 udenlandske chauffører, som dagligt kører gods i Danmark i udenlandsk-indregistrerede lastbiler, koster årligt den danske stat omkring tre milliarder kr.

  • Ekstra Bladet har gennemgået flere end 700 sider kørselsrapporter fra DI-formand Anne Kathrine Steenbjerges familieejede firma, Ancotrans, med en tættekam.   Gennemgangen afslører, at de 20 rumænsk-indregistrerede lastbiler, som kører fast for Ancotrans, har fast base i Danmark, og at det nærmeste, bilerne kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang. (Foto: Niels Hougaard)
Ekstra Bladet har gennemgået flere end 700 sider kørselsrapporter fra DI-formand Anne Kathrine Steenbjerges familieejede firma, Ancotrans, med en tættekam. Gennemgangen afslører, at de 20 rumænsk-indregistrerede lastbiler, som kører fast for Ancotrans, har fast base i Danmark, og at det nærmeste, bilerne kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang. (Foto: Niels Hougaard)
1 af 1
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
 

Skatteyderne ender med regningen, når DI-bossen Anne Kathrine Steenbjerge sparker en dansk chauffør ud og erstatter ham med en underbetalt østeuropæer, påpeger vognmandsforeningen FDL.

Se også: DI-boss bag 32 lovbrud på to måneder <b>Afsløring: DI-boss bag 32 rumæner- lovbrud på to måneder </b>

Ifølge FDL tjener staten 3,60 kr. pr. kilometer, som en dansk lastvognschauffør kører i en dansk indregistreret lastbil, fordi chaufføren betaler skat i Danmark, ligesom vognmanden betaler olieafgift, CO2-afgift, vægtafgift og vejbenyttelsesafgift af lastbilen.

Se også: Hun har sat svindlen i system <b>Læs også: Hun har sat svindlen i system </b>

Ekstra Bladet har beregnet, at Ancotrans’ 20 rumænske chauffører tilsammen tilbagelagde 344.292 km. primært på de danske veje i april og maj måned.

370.000 kr pr. rumæner
På årsbasis svarer det til, at hver af DI-bossens rumænske chauffører i gennemsnit kører ca. 103.288 km.

Dermed går staten glip af en indtægt på 371.836 kr. om året, når Anne Kathrine Steenbjerge erstatter en dansk chauffør med en østeuropæer. Nogenlunde det samme beløb sparer DI-bossen i lønudgifter for hver østeuropæer, hun bruger.

Læs også: Direktør har Se også: Har pludselig mistet mælet pludselig mistet mælet

De 8000-9000 udenlandske chauffører, som dagligt kører gods i Danmark i udenlandsk-indregistrerede lastbiler, koster dermed årligt den danske stat omkring tre milliarder kr.

På nationen! har Michael N oprettet sagen 'Ingen 3F blokadevagter foran danske speditører?' om de rumænske chauffører og de mange lovbrud. Forelønig har 21 nationen-medlemmer støttet sagen.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik