Persondata politik

Et årige bilsyn kun til gunst for autobranchen

Indførelse af et-årige bilsyn sker ikke af hensyn til bilisternes sikkerhed, men er rent lobbyarbejde udført af interesseorganisationer indenfor autobranchen, skriver Kim M. i et læserbrev til Ekstra Bladet

  • Det er ikke defekte bremser, men bl.a. alkohol, narko og for høj fart, der er årsagen til ulykker, skriver Kim M. Foto: Finn Frandsen/Polfoto
Det er ikke defekte bremser, men bl.a. alkohol, narko og for høj fart, der er årsagen til ulykker, skriver Kim M. Foto: Finn Frandsen/Polfoto
1 af 1
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
 

- EU vil nu have et-årige syn af biler, hvor der i dag er to år mellem bilsyn, lyder indledningen på Kim M.s indlæg, han mener ikke, det øger sikkerheden. I de 40 år han har arbejdet med biler, har han aldrig oplevet, at defekte bremser var årsag til ulykker.

Rent lobbyarbejde
- Det er rent lobbyarbejde udført af interesseorganisationer indenfor autobranchen. EU har til gengæld intet ønske om at lovgive overfor bilproducenterne om, at de skal lave biler, hvor ejerne selv skal kunne udskifte deres forlygtepæer.

- I dag kræver det på mange biler en næsten total adskillelse af frontpartiet for at udskifte en forlygtepære. Det betyder op til flere timer på et værksted. Samidig ønsker Folketinget, at de skal udløse en bde på 1000 kr., hvis der mangler lys i en forlygte!

Begrundelsen holder ikke
- Begrundelsen for det et-årige syn er, at der sker for mange ulykker med defekte biler.

Nu har jeg i over 40 år lavet biler og har aldrig set, at en slap håndbremse eller nedslidte bremser har været årsag til ulykker.

- Det har altid været spiritus, narko, for høj hastighed, træthed, manglende erfaring, selvmord, manglende opmærksomhed, eller hidsighed.

Alkohol og høj fart skyld i ulykker
- Lad os få tal på bordet, vis os sort på hvidt hvor mange ulykker, der sker grundet defekt i en bils styretøj og bremser i forhold til de ovennævnte, jeg beskriver.


Men hvad mener du? Er det alene autobranchens interesser, der tilgodeses ved et-årige bilsyn, eller vil de hindre ulykker?

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik