nationen 12 timer siden
Virkelig ensom: Astrid døde og ingen lagde mærke til det
nationen 1. maj 2015
Skolelærer afslører elever: Ser net-porno og laver sex-show
nationen 30. apr. 2015
Hvem spiser med ministeren?
nationen 30. apr. 2015
Ferrari-konfirmander snydt: Alle tog billeder af trillebør
POLFOTO
nationen 30. apr. 2015
Skemaet du ikke vil se: Så billig er el i andre lande
nationen 29. apr. 2015
Nu begynder Islams modernisering: Toiletpapir er godkendt
Hey 29. apr. 2015
#Hey: Er du blind eller dum, kan du blive tømrer
nationen 28. apr. 2015
Hård mave i 2a: Vil hellere skide i bukserne end på skoletoilet
nationen 29. apr. 2015
El-afgift stiger fra 200 kr til 760 kr pr. husstand
nationen 29. apr. 2015
Sådan gik det da indbrudstyven truede John med køkkenkniv
nationen 28. apr. 2015
Kommentar: Merkel kom forbi - og alt er som før
nationen 28. apr. 2015
Større pakker smør giver problemer
nationen 28. apr. 2015
Min gode ven har ikke mange dage tilbage - så er det ud
nationen 27. apr. 2015
Mobbeoffer fortryder: Skulle have slået igen
nationen 28. apr. 2015
Tager 18%-lån for at betale Ferrari til barns konfirmation
nationen 28. apr. 2015
Svømmehals-gæst: Barber dine kussehår derhjemme
nationen 27. apr. 2015
Knaldet for at køre 68 km/t: Jeg kørte altså hurtigere
nationen 24. apr. 2015
Dyrehospital beklager: Aflivningsfejlen der ikke må ske
nationen 24. apr. 2015
'Jeg tør ikke række fingeren op i den nye klasse'
nationen 24. apr. 2015
Førstegangskøber sparede forsikring: K1'er koster 1,5 mio
nationen

Et årige bilsyn kun til gunst for autobranchen

Indførelse af et-årige bilsyn sker ikke af hensyn til bilisternes sikkerhed, men er rent lobbyarbejde udført af interesseorganisationer indenfor autobranchen, skriver Kim M. i et læserbrev til Ekstra Bladet

  • Det er ikke defekte bremser, men bl.a. alkohol, narko og for høj fart, der er årsagen til ulykker, skriver Kim M. Foto: Finn Frandsen/Polfoto
Det er ikke defekte bremser, men bl.a. alkohol, narko og for høj fart, der er årsagen til ulykker, skriver Kim M. Foto: Finn Frandsen/Polfoto

- EU vil nu have et-årige syn af biler, hvor der i dag er to år mellem bilsyn, lyder indledningen på Kim M.s indlæg, han mener ikke, det øger sikkerheden. I de 40 år han har arbejdet med biler, har han aldrig oplevet, at defekte bremser var årsag til ulykker.

Rent lobbyarbejde
- Det er rent lobbyarbejde udført af interesseorganisationer indenfor autobranchen. EU har til gengæld intet ønske om at lovgive overfor bilproducenterne om, at de skal lave biler, hvor ejerne selv skal kunne udskifte deres forlygtepæer.

- I dag kræver det på mange biler en næsten total adskillelse af frontpartiet for at udskifte en forlygtepære. Det betyder op til flere timer på et værksted. Samidig ønsker Folketinget, at de skal udløse en bde på 1000 kr., hvis der mangler lys i en forlygte!

Begrundelsen holder ikke
- Begrundelsen for det et-årige syn er, at der sker for mange ulykker med defekte biler.

Nu har jeg i over 40 år lavet biler og har aldrig set, at en slap håndbremse eller nedslidte bremser har været årsag til ulykker.

- Det har altid været spiritus, narko, for høj hastighed, træthed, manglende erfaring, selvmord, manglende opmærksomhed, eller hidsighed.

Alkohol og høj fart skyld i ulykker
- Lad os få tal på bordet, vis os sort på hvidt hvor mange ulykker, der sker grundet defekt i en bils styretøj og bremser i forhold til de ovennævnte, jeg beskriver.


Men hvad mener du? Er det alene autobranchens interesser, der tilgodeses ved et-årige bilsyn, eller vil de hindre ulykker?

Seneste job

Seneste i nationen!

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Ledende digital redaktør:Anders Refnov
EKSTRA-redaktør:Lisbeth Langwadt
Nyhedsredaktør lige nu:Stine Eskildsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk