Persondata politik

Skattebombe: dieselafgift er forligsbrud

I skatteaftalen fra i fredags skal dieselbilister til lommerne. Men nu siger DF, at de har aftalt at bilafgifterne ikke må stige

1 af 1
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
 

'Udover indgrebet i forhold til reglerne for demo- og leasingbiler er parterne enige om, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral.'

Sådan står der i den 'Rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik', Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik med regeringen d. 1. marts i år forud for forhandlingerne om trafikaftalen.

Læs:

Se også: Derfor gik DF med i trafikaftale

Og nu hvor regeringen sammen med Venstre og Konservative vil hæve afgifterne for dieselbilister med 730 millioner næste år - og bruge dem til at betale afgiftsfritagelsen for el-biler - så mener Dansk Folkepartis trafikordfører Christiansen, at der er tale om et klokkeklart forligsbrud:

Skatteaftalen er forligsbrud med DF
- Skatteaftalens dieselafgifter er helt ude i hampen, og jeg mener de i strid med den aftale vi indgik med regeringen og enhedslisten , tidligere på året. – den berømte trafikmilliard. Deri står der at kommende reguleringer af bilafgifter skal aftales mellem parterne, og derfor er skatteaftalen forligsbrud med DF, siger trafikordføreren, og peger på, at der slet ikke bliver solgt el-biler i Danmark i et omfang, der retfærdiggør ekstraregningen på 730 millioner til dieselbilisterne.

I følge Dansk El-Bil Komite er der pt. 1160 elkøretøjer i landet. 975 personbiler, der fordeler sig på 809 stk 'rigtige' personbiler, 98 stk 4-hjullede motorcykler og 63 stk 'golfbiler'. Derudover er der for tiden 165 el-varebiler, 9 el-lastbiler samt 11 el-busser. Endvidere er der indregistreret 2 stk Fisker Karma som elbiler, samt 3 Hyundai brintbiler.

Bilister har fået regning på 2 mia
FDM er også kritiske over for de nye dieselafgifter, men vil ikke ind i en debat om ordet forligsbrud:
- Det er vist politikerord, så det overlader vi til politikerne. Men vi vil gerne kritisere regeringen for at de over to omgange har hævet regningen til danske bilister med næsten to milliarder. Det mener vi ikke var det der stod i regeringsgrundlaget. Der stod, at der ville komme en provenuneutral afgiftsomlægning, men det vi har fået er en stigning i afgifter på næsten 2 milliarder.

Det handler om den store omlægning
Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn afviser al snak om forligsbrud, og henviser til, at ordene om provenunetralitet i aftalen fra 1. marts med Dansk Folkeparti handler om den grundlæggende bil-afgiftsomlægning, regeringen lovede i regeringsgrundlagdet.

Altid træls at hæve prisen
- Og med hensyn til afgiften på dieselbiler i skatteaftalen, så vil jeg sige, at det selvfølgelig altid er træls, at skulle hæve en afgift, som gør det dyrere at være dansker. På den anden side, så taler vi om 80-100 kr. pr. måned pr. bilejer, og det synes jeg er et beskedet beløb. Målet er jo, at udligne forskellen på diesel og benzinbiler, så det bliver lige dyrt at køre i dem, siger Rasmus Prehn.

Se side 30 i Regeringsgrundlaget :
Regeringen vil.......Fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler, der understøtter ovennævnte. Fritagelsen af elbiler for registreringsafgift forlænges til 2015.

På nationen! mener mange, at ekstraregningen til dieselbilister er uretfærdig. I en afstemning på ekstrabladet.dk i dag, svarer hele 69.19 % af 14,280 læsere, at de mener, at den nye afgift på dieselbiler er unfair.

Men hvad mener du? Er skatteaftalens dieselafgift er forligsbrud, når man læser'Rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik', hvor der står: 'Udover indgrebet i forhold til reglerne for demo- og leasingbiler er parterne enige om, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral'.?



Afstemning

Er det fair, at skattereformen rammer over en halv million danskere med en dieselbil?

Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler

Parterne er enige om, at udligningsafgiften på nye og eksisterende dieseldrevne person- og varebiler forhøjes for at udjævne den afgiftsmæssige fordel for diesel frem for benzin og reducere udledningen af skadelige partikler fra dieselbiler. Udligningsafgiften forhøjes med knap 52 pct. fra 2012 til 2013 med udgangspunkt i en gennemsnitlig årskørsel for nye person-og varebiler på omkring 22.000 km.

Forhøjelsen af udligningsafgiften på person- og varebiler skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på 730 mio. kr. i 2013. Udligningsafgiften forudsættes at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler i perioden 2013-2015, hvilket skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 650 mio. kr. i perioden. Hermed kan udligningsafgiften i forbindelse med skattereformen umiddelbart finansiere 600 mio. kr. i 2013, 460 mio. kr. i 2014 og 440 mio. kr. i 2015. Det umiddelbare varige provenu forventes samlet set til ca. 640 mio. kr. (2013-niveau) svarende til ca. 450 mio. kr. efter tilbageløb og ca. 340 mio. kr. efter indregning af både tilbageløb og adfærdseffekter.

Kilde: Aftale om skattereform fra skatteministeriets hjemmeside

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik