nationen 12. feb. 2016
Nødråb: Hvor længe skal min dreng ligge på bunden af Randers Fjord?
nationen 12. feb. 2016
Racist modtager pengegaver: Når staten knægter danskere
nationen 12. feb. 2016
Her er Michaels video-bevis: Men Europark nægter at se på det
nationen 12. feb. 2016
Slut med kørsel: Syg 8-årig må selv tage bus 58 km til sygehus
nationen 11. feb. 2016
Derfor får kræftsyg Erik ikke sit depositum: Han hostede
nationen 11. feb. 2016
Mister 12.000 i boligstøtte – men har ikke råd til at flytte
nationen 11. feb. 2016
Jorden er flad: 200 beviser fra bl.a NASA skaber heftig debat
nationen 9. feb. 2016
Protester mod ny moske er irrelevante: De handler om religion
nationen 9. feb. 2016
Pige købte forkert PS4-spil: FONA skulle have hjulpet mig bedre
nationen 8. feb. 2016
Kørelærer får nok: Hold op med at kør op i røven på mig
nationen 5. feb. 2016
Politiets mål var 150.000 færdselsbøder: Endte med 388.017
nationen 5. feb. 2016
Jan fik nej til kontanthjælp: Må nu låne 248.000 i banken
nationen 4. feb. 2016
Brænder julelys i januar: Her har kommunen for mange penge
nationen 4. feb. 2016
Henning føler sig snydt: Syriske flygtninge fik lejlighed før mig
nationen 3. feb. 2016
Byret jorder soldat: Afviser ham, og beder ham betale 45.000
nationen 3. feb. 2016
Arne har hjulpet ældre med PC-support i 16 år: Nu er han fyret
nationen 3. feb. 2016
Utryg alderdom: Var nr 21, nu er Mette nr 110 på bolig-listen
nationen 2. feb. 2016
Tiggeren græd da ældre mand slog ham og sagde: Find et job
nationen 1. feb. 2016
Mand: Man kan godt blive snydt til at gøre en kvinde gravid
nationen 1. feb. 2016
Kim må ikke få en bankkonto: Pga af din registrering i RKI
nationen

Skattebombe: dieselafgift er forligsbrud

I skatteaftalen fra i fredags skal dieselbilister til lommerne. Men nu siger DF, at de har aftalt at bilafgifterne ikke må stige

'Udover indgrebet i forhold til reglerne for demo- og leasingbiler er parterne enige om, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral.'

Sådan står der i den 'Rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik', Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik med regeringen d. 1. marts i år forud for forhandlingerne om trafikaftalen.

Læs:

Se også: Derfor gik DF med i trafikaftale

Og nu hvor regeringen sammen med Venstre og Konservative vil hæve afgifterne for dieselbilister med 730 millioner næste år - og bruge dem til at betale afgiftsfritagelsen for el-biler - så mener Dansk Folkepartis trafikordfører Christiansen, at der er tale om et klokkeklart forligsbrud:

Skatteaftalen er forligsbrud med DF
- Skatteaftalens dieselafgifter er helt ude i hampen, og jeg mener de i strid med den aftale vi indgik med regeringen og enhedslisten , tidligere på året. – den berømte trafikmilliard. Deri står der at kommende reguleringer af bilafgifter skal aftales mellem parterne, og derfor er skatteaftalen forligsbrud med DF, siger trafikordføreren, og peger på, at der slet ikke bliver solgt el-biler i Danmark i et omfang, der retfærdiggør ekstraregningen på 730 millioner til dieselbilisterne.

I følge Dansk El-Bil Komite er der pt. 1160 elkøretøjer i landet. 975 personbiler, der fordeler sig på 809 stk 'rigtige' personbiler, 98 stk 4-hjullede motorcykler og 63 stk 'golfbiler'. Derudover er der for tiden 165 el-varebiler, 9 el-lastbiler samt 11 el-busser. Endvidere er der indregistreret 2 stk Fisker Karma som elbiler, samt 3 Hyundai brintbiler.

Bilister har fået regning på 2 mia
FDM er også kritiske over for de nye dieselafgifter, men vil ikke ind i en debat om ordet forligsbrud:
- Det er vist politikerord, så det overlader vi til politikerne. Men vi vil gerne kritisere regeringen for at de over to omgange har hævet regningen til danske bilister med næsten to milliarder. Det mener vi ikke var det der stod i regeringsgrundlaget. Der stod, at der ville komme en provenuneutral afgiftsomlægning, men det vi har fået er en stigning i afgifter på næsten 2 milliarder.

Det handler om den store omlægning
Socialdemokraternes trafikordfører Rasmus Prehn afviser al snak om forligsbrud, og henviser til, at ordene om provenunetralitet i aftalen fra 1. marts med Dansk Folkeparti handler om den grundlæggende bil-afgiftsomlægning, regeringen lovede i regeringsgrundlagdet.

Altid træls at hæve prisen
- Og med hensyn til afgiften på dieselbiler i skatteaftalen, så vil jeg sige, at det selvfølgelig altid er træls, at skulle hæve en afgift, som gør det dyrere at være dansker. På den anden side, så taler vi om 80-100 kr. pr. måned pr. bilejer, og det synes jeg er et beskedet beløb. Målet er jo, at udligne forskellen på diesel og benzinbiler, så det bliver lige dyrt at køre i dem, siger Rasmus Prehn.

Se side 30 i Regeringsgrundlaget :
Regeringen vil.......Fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler, der understøtter ovennævnte. Fritagelsen af elbiler for registreringsafgift forlænges til 2015.

På nationen! mener mange, at ekstraregningen til dieselbilister er uretfærdig. I en afstemning på ekstrabladet.dk i dag, svarer hele 69.19 % af 14,280 læsere, at de mener, at den nye afgift på dieselbiler er unfair.

Men hvad mener du? Er skatteaftalens dieselafgift er forligsbrud, når man læser'Rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik', hvor der står: 'Udover indgrebet i forhold til reglerne for demo- og leasingbiler er parterne enige om, at regeringens bebudede omlægning af bilafgifterne skal være provenuneutral'.?



Afstemning

Er det fair, at skattereformen rammer over en halv million danskere med en dieselbil?

Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler

Parterne er enige om, at udligningsafgiften på nye og eksisterende dieseldrevne person- og varebiler forhøjes for at udjævne den afgiftsmæssige fordel for diesel frem for benzin og reducere udledningen af skadelige partikler fra dieselbiler. Udligningsafgiften forhøjes med knap 52 pct. fra 2012 til 2013 med udgangspunkt i en gennemsnitlig årskørsel for nye person-og varebiler på omkring 22.000 km.

Forhøjelsen af udligningsafgiften på person- og varebiler skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på 730 mio. kr. i 2013. Udligningsafgiften forudsættes at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler i perioden 2013-2015, hvilket skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 650 mio. kr. i perioden. Hermed kan udligningsafgiften i forbindelse med skattereformen umiddelbart finansiere 600 mio. kr. i 2013, 460 mio. kr. i 2014 og 440 mio. kr. i 2015. Det umiddelbare varige provenu forventes samlet set til ca. 640 mio. kr. (2013-niveau) svarende til ca. 450 mio. kr. efter tilbageløb og ca. 340 mio. kr. efter indregning af både tilbageløb og adfærdseffekter.

Kilde: Aftale om skattereform fra skatteministeriets hjemmeside

Seneste Ekstra Bladet job

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Emil Ingvorsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen