nationen 21. maj 2015
Plougs argumenter mod kvinders stemmeret: Holder de i dag?
nationen 26. maj 2015
Firma fortalte i TV at de mangler folk: Så søgte Ole, men..
nationen 26. maj 2015
Erik Otto drak alle konens penge op og døde alene
nationen 26. maj 2015
Syv unge piger og ét par blonde-trusser
nationen 22. maj 2015
6 klamme skoletoiletter: Tror jeg venter til jeg kommer hjem
nationen 22. maj 2015
Illegalt ophold i 3400 år: Send Egtvedpigen hjem
nationen 22. maj 2015
Pædagog til indvandrer-far: Kom over i skolen og se din søns opførsel
nationen 21. maj 2015
Lorte knivlov: Spejdersport, Friluftsland fjerner lommeknive
nationen 21. maj 2015
Tågelygter: Jimmy fik bøde selv om andre slipper
nationen 20. maj 2015
Skrev til McDonald's og fik annulleret p-bøde på 750 kroner
nationen 20. maj 2015
Bil-ejer advarer: P-bøder er steget 100 kr til 750 kr
nationen 20. maj 2015
Hemmelig valgdato: Ligger svaret i denne statistik?
nationen 20. maj 2015
Her gør Josefine noget hun aldrig havde troet hun ville gøre
nationen 19. maj 2015
Ung mor fængslet: Vil ikke sende 4-årig datter hen til far
nationen 19. maj 2015
Mohammad før Wilders' Folkemøde: 'Perfekt' terrormål
nationen 19. maj 2015
Bilka-kunder i panik: Meldt til politiet for brud på knivlov
nationen 18. maj 2015
Finn døde alene: Der blev drukket 12 kasser øl til gravøllet
nationen 18. maj 2015
15-årig pige i islamisk kjole: Det er svært at få job
nationen 18. maj 2015
Glarmesterens drøm: Tivoli skal pakkes ind i mere glas
nationen 18. maj 2015
Tæsk hver dag: Nu har fængselsbetjent fået nok
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Stine Eskildsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk