nationen 22. jul. 2016
Utryg borger: De vantro er i undertal og burde skyde fra sig
nationen 22. jul. 2016
Nike's 'plus size' model er ikke tyk nok
nationen 21. jul. 2016
Cirkus Dannebrog til politiker: Stik snablen ind
nationen 21. jul. 2016
Trist københavner: Gadetiggere har ændret byen
nationen 20. jul. 2016
Segway-ulykke i Lalandia: - Der lå sten på banen
nationen 20. jul. 2016
Rasende pendler: DSB forhindrer min kærestes uddannelse
nationen 19. jul. 2016
Enlig mor havde sparet 30.000 ved at blive på sofaen
nationen 14. jul. 2016
McDårlig Service: - Spis nu bare de løg
nationen 14. jul. 2016
Mads må ikke få ny hofte: Jeg bor med junkier
nationen 13. jul. 2016
Over 23.000 læsere kan godt forstå, at Pølse-Jane er sur
nationen 13. jul. 2016
Emil vil skide på, at hunden 'ikke gør noget', når den kommer rendende
nationen 13. jul. 2016
Rasende pølsemutter: Cykelløb uddelte gratis VIP-pølser
nationen 12. jul. 2016
Måling: Muslimer giver syv gange flere problemer end jøder
nationen 12. jul. 2016
Danske Nana om død tyrefægter: Hvem kan klandre tyren?
nationen 12. jul. 2016
Besat: Stak af fra kæreste og madlavning for at jagte Pokémon
nationen 12. jul. 2016
Fortalte om sin depression og blev kaldt medieluder og møgso
nationen 12. jul. 2016
Lagde gave i forrude af bil og fik bøde: - Jeg kunne ikke klage
nationen 11. jul. 2016
Dumme SKAT: Må ikke betale for tidligt og heller ikke for sent
nationen 11. jul. 2016
Uber-kunder skal have bøder: Hash-kunder bliver også straffet
nationen 11. jul. 2016
Første offer for ny burka-lov: Risikerer bøde på 70.000 kr
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen