nationen 23 timer siden
Derfor får kræftsyg Erik ikke sit depositum: Han hostede
nationen 19 timer siden
Mister 12.000 i boligstøtte – men har ikke råd til at flytte
nationen 11. feb. 2016
Jorden er flad: 200 beviser fra bl.a NASA skaber heftig debat
nationen 9. feb. 2016
Protester mod ny moske er irrelevante: De handler om religion
nationen 9. feb. 2016
Pige købte forkert PS4-spil: FONA skulle have hjulpet mig bedre
nationen 8. feb. 2016
Kørelærer får nok: Hold op med at kør op i røven på mig
nationen 5. feb. 2016
Politiets mål var 150.000 færdselsbøder: Endte med 388.017
nationen 5. feb. 2016
Jan fik nej til kontanthjælp: Må nu låne 248.000 i banken
nationen 4. feb. 2016
Brænder julelys i januar: Her har kommunen for mange penge
nationen 4. feb. 2016
Henning føler sig snydt: Syriske flygtninge fik lejlighed før mig
nationen 3. feb. 2016
Byret jorder soldat: Afviser ham, og beder ham betale 45.000
nationen 3. feb. 2016
Arne har hjulpet ældre med PC-support i 16 år: Nu er han fyret
nationen 3. feb. 2016
Utryg alderdom: Var nr 21, nu er Mette nr 110 på bolig-listen
nationen 2. feb. 2016
Tiggeren græd da ældre mand slog ham og sagde: Find et job
nationen 1. feb. 2016
Mand: Man kan godt blive snydt til at gøre en kvinde gravid
nationen 1. feb. 2016
Kim må ikke få en bankkonto: Pga af din registrering i RKI
nationen 29. jan. 2016
Maskinen vindmølle-kritikere elsker: Nu bliver den låst inde
nationen 29. jan. 2016
Tag et banklån: Jan har værdier og kan ikke få kontanthjælp
nationen 29. jan. 2016
Blabla-Blan Ki-Moon: Jeg er træt af at få høvl af hele verden
nationen 29. jan. 2016
Sex skal også være sjovt: DRs voksenbaby i ble skaber seerstorm
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen