nationen 10. jul. 2015
Vi straffes for at tage uddannelse: 9 uger uden offentlig ydelse
nationen 10. jul. 2015
Mor må sove foran kommunen for fuldt samvær med børnene
nationen 10. jul. 2015
Anita sukker efter 22 år i ministerium: Har flyttet 15 gange
nationen 10. jul. 2015
Bøde-Danmark: 1020 kr for at parkere bil foran eget firma
nationen 10. jul. 2015
Pige forsvarer Citybois: 20.643 læsere kræver ekstra-koncert
nationen 9. jul. 2015
Ville ikke hjælpe hårdt såret trafikoffer: Nej, jeg filmer
nationen 9. jul. 2015
Skide-bange rollator-Bent: Postbudet cykler på fortovet
nationen 9. jul. 2015
22.000 mister studiestøtte: Pjækkede mere end 4 timer pr måned
nationen 8. jul. 2015
19-årige Camilla: Til alle jer, der tror jeg ikke gider arbejde
nationen 8. jul. 2015
Egypten efter terror: Vi skal tage effektive midler i brug
nationen 8. jul. 2015
Flyvende kryb drev dem til vanvid: Så lavede de insekt-magnet
nationen 7. jul. 2015
Mor på voksenferie: Vil ikke bruge alle 3 uger med børnene
nationen 8. jul. 2015
16-årig rasende over 19-årigs SU-brok: Find dig et arbejde
nationen 7. jul. 2015
Håber fattige grækere laver revolution mod de rige nu
nationen 7. jul. 2015
Ku' ikke finde sine briller: Så kom politiets hundepatrulje
nationen 7. jul. 2015
19 årige Camilla til kommunen: Ingen kan jo leve uden penge
nationen 1. jul. 2015
Kommunen skal jo spare: Mette får nu 19 besøg mindre pr uge
nationen 6. jul. 2015
Chauffør holder pause: Og nu stinker hele bussen af røg
nationen 6. jul. 2015
Har jo sagt nej: Nu pakker de reklamer ind i plastikposer
nationen 6. jul. 2015
Her går naboens kat i kamera-fælde: Pisser på min dør - igen
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Linette K. Jespersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk