nationen 28. aug. 2015
Løkke, jeg glemmer vores uvenskab, hvis du besøger asylcenteret
nationen 28. aug. 2015
Gør-det-selv-mand renoverer køkken: Skjult pengeskab i gulvet
nationen 28. aug. 2015
Seksuelt mareridt: De vågner hver nat, badet i sved
nationen 28. aug. 2015
Forstuvede fod og fik chok på skadestue: Betal 300 for krykker
nationen 27. aug. 2015
Inviterede 1. kl. på pølsehorn: Muslim sku' selv tage mad med
nationen 27. aug. 2015
Kommer 15 minutter for sent i skole: Det er busplanens skyld
nationen 27. aug. 2015
Hvad bilder du dig ind? Kalder flygtninge for overskudsbefolkning
nationen 26. aug. 2015
Søger sgu' job i SKAT: Kvalifikation, kan lægge 2 og 2 sammen
nationen 26. aug. 2015
Opgivet af danske læger: Ikke rig nok til at tage udlandet
nationen 26. aug. 2015
Gebyr-rod: 20,730 selvstændige fik opkrævning ved en fejl
nationen 26. aug. 2015
Værsgo: 40.000 boliger er klar til flygtninge
nationen 26. aug. 2015
Milliardær-Lars synes han har en 'interessant sportsnyhed '
nationen 25. aug. 2015
Citybois skuffer grædende børn igen: Arrangøren ked af det
nationen 25. aug. 2015
Han filmede fotovogn med 86 km/t: Hvem tror du fik bøde?
nationen 25. aug. 2015
Spastiske Kims liv gik faktisk OK: Så skar kommunen 36.000
nationen 24. aug. 2015
Barselsudligning for Selvstændige?: Jeg gider da ikke betale
nationen 24. aug. 2015
Tak Amnesty: I Kennis konkurrence er præmien en glædespige
nationen 24. aug. 2015
Min nye 'far' sov hos mig hver nat: Mor gav ham 'fri adgang'
nationen 24. aug. 2015
Fryd man ikke er aktieejer: Forudser ny stor finanskrise
nationen 21. aug. 2015
Latterligt og håbløst: Så meget kostede SKATs småpenge-show
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Seneste i nationen!

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Ulrik Bachmann
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen
Udgiver:JP/Politikens Hus A/S
Alt på ekstrabladet.dk