nationen 23. sep. 2016
Slagter meldt for trusler: Ville proppe graffitimaler op i egen tarm
nationen 23. sep. 2016
Glædede os til ferie i lejet sommerhus: Så opdagede vi dyrehårene
nationen 23. sep. 2016
Minder om en ung Pia Kjærsgaard
nationen 22. sep. 2016
Du må beholde dem: Diamant-jagt bliver lovligt på Grønland
nationen 22. sep. 2016
Har Nye Borgerlige ret? Er udlændinge Danmarks største problem?
nationen 22. sep. 2016
Du har set den vilde bygning 100 gange: Nu hyrer de 50 specialister
nationen 22. sep. 2016
Ku' godt: Dannebrogs-burka syet i Bælum provokerer
nationen 21. sep. 2016
Slut med at bopælsforældre kan søge børnebidrag
nationen 21. sep. 2016
Ro på: Studiner blev IKKE voldtaget af 4 drenge - kun taget på og jagtet
nationen 21. sep. 2016
Naboer til det bilfri Christiania: Byg en P-kælder til jeres biler
nationen 20. sep. 2016
Hun skal ikke nasse: 5 minutters praktik til rollator-dame er OK
nationen 19. sep. 2016
Klagede over 15.000 i pension og fik høvl: Her er Jørgens budget
nationen 20. sep. 2016
Henning nægter at betale tog-bøde: Jeg lider af hukommelsestab
nationen 20. sep. 2016
Stjæler, voldtager og dræber: 6018 danskere mener Cheanne er racist
nationen 19. sep. 2016
SAS-ansat skuffet over 70-års jubilæum: Velkomstdrink og 2 øl pr. gæst
nationen 18. sep. 2016
Rystet over e-cigaret-plakat i England
nationen 18. sep. 2016
Sådan kom Christopher over OCD: Lad være med at give dæmonen penge
nationen 15. sep. 2016
Jimmy elsker thai-mad: Og nu rører Johanne også i gryden
nationen 16. sep. 2016
65-årig hånet fordi hun vil have ny paryk: Nu svarer hun igen
nationen 15. sep. 2016
4-årig fik slik i børnehaven: Bedstefar i chok over indpakning
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste i nationen!

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Pernille Holbøll
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen