nationen 19 timer siden
Glem jeres bodega-opstød: 11,8 procent støtter niqab-piger
nationen 18 timer siden
Total nedbrud i visumsystem: Min thai-kæreste skulle komme søndag
nationen 4. maj 2016
Rar direktør ringede: Brændte Barbara får sine penge tilbage
nationen 22 timer siden
Hannas nøgne bryster på klassefoto: Bedstefar ville være stolt
nationen 2. maj 2016
Mor: Verden brød sammen da min datter ønskede at tage sit liv
nationen 3. maj 2016
VUC smider 6 niqab-piger ud: Må følge undervisning hjemmefra
nationen 3. maj 2016
På vej: EU vil give 80 mio tyrkere fri adgang til Europa
nationen 2. maj 2016
Helle på flygtninge-ydelse: Kan ikke bevise hun har gået i skole
nationen 2. maj 2016
Unge festede i børnehave med øl og joints: Har ryddet op efter jer
nationen 2. maj 2016
Jeg vil bare købe en kylling-sandwich: Bøj dig og spis halal
nationen 2. maj 2016
Fik blowjob bag kebab-boden: Det betyder 1. maj for mig
nationen 29. apr. 2016
Lille Torben glad for undskyldninger: Fik lussinger i 3 år
nationen 29. apr. 2016
Youssef troede VW betalte for kæde-problem: Det gør VW ikke
nationen 29. apr. 2016
Min hund synes jeg stinker: Ingen bad i 49 dage til syg 82-årig
nationen 28. apr. 2016
De andre får fin salatbar: 200 psykisk syge i mad-oprør
nationen 28. apr. 2016
Ubehageligt: Drenge og piger bader nøgne sammen til skolesvømning
nationen 28. apr. 2016
Aflivet: Så syg blev Chiko i politiets varetægtsfængsel
nationen 28. apr. 2016
Danskerne imod kønsopdelte svømmehaller: 'Det er middelalderlig forkrampethed'
nationen 27. apr. 2016
Malkede 15 liter ud - forgæves: Modermælk konfiskeret i lufthavn
nationen 27. apr. 2016
Signe pillede ulovlige skilte ned: Nu får hun dødstrusler
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste i nationen!

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen