nationen 15 timer siden
Derfor skal du takke Daham med de tre koner og 20 børn
nationen 13 timer siden
15-årig pige beder om rigtig seksualundervisning
nationen 11 timer siden
Dansk kvinde snydt: Chattede i timevis med prins Harry
nationen 23. maj 2016
MF'er får skattefrit tilskud til husførelse: Lejer ud på AirBnb
nationen 20. maj 2016
Stephanie fra Herlev udvist: En elev-uddannelse er ikke fin nok
nationen 20. maj 2016
Nana er hidsig: Restaurant kræver 40 kr for en stol til baby
nationen 19. maj 2016
Får 134 i timen: Ninna ville få flere penge hvis hun sad derhjemme
nationen 19. maj 2016
Niqab-demo søndag: Piger må deltage - hvis de har ledsager med
nationen 19. maj 2016
Efter neger-debat: Ikke OK at kalde lyse mennesker 'kartofler'
nationen 18. maj 2016
Forældre havde sagt farvel: Så bevægede 10-årige Victoria armen
nationen 18. maj 2016
Filmede piges underliv på trappen: Her gælder loven nemlig ikke
nationen 18. maj 2016
15-årig bliver bedt om slukke mobilen: Se hans kloge svar
nationen 18. maj 2016
Urimeligt at Levakovic må blive og Wang skal smides ud
nationen 17. maj 2016
Sosu'en tog 93-årig med på bar: Gad ikke luge plejehjems-haven
nationen 17. maj 2016
Fanø raser: Flittig sushi-kineser står til udvisning
nationen 17. maj 2016
Hjælp mig: Jeg lugter af død mand (min underbo)
nationen 17. maj 2016
Brysterne må ikke berøres: 88.000 asylansøgere får en pjece
nationen 10. maj 2016
Slut med pølsehorn: Børnehaver serverer kun vegetar
nationen 10. maj 2016
'Stein Bagger er ren'
nationen 10. maj 2016
Niqab-piger slået og spyttet på: Nu går niqab-tilhængere på gaden
nationen

Smæk til H&M for uansvarligt bikini-foto

I maj måned kritiserede den svenske Cancer-fond H & M for at bruge en alt for solbrændt model. Nu udtaler reklameombudsmanden også kritik

  • Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)
Er hun for solbrændt? Det mener den svenske cancerfond, og nu også den svenske reklameombudsmands - men hvad mener du? (Foto: H&M)

- Nævnet finder, at modellen er kraftig solbrændt. Det er alment kendt, at overdreven exponering af huden i solen er skadeligt og kan føre til hudcancer.

I strid med artikel 1, stykke 2
- Reklamen viser ved modellens solbrændte hud et ideal som er skadeligt at stræbe efter. Nævnet finder derfor, at reklamen er udformet uden tilstrækkelig fornemmelse for socialt og virksomhedsmæssigt ansvar og strider dermed mod artikel 1, stykke 2 i ICC's regler.

Så håndfast udtaler den svenske reklameombudsmand sig om den bikini-kampagne H&M lancerede i maj måned, og som straks fik den svenske cancer-fond på banen, og siden blev anmeldt til de svenske reklamemyndigheder af syv borgere.

Læs også:

Se også: Bikini, skoldede ben og photoshop

Vi ville bare vise en bikini
Dengang sagde H&M at de havde noteret sig synspunktet, og ville fortsætte med at diskutere det internt, men nu hvor reklameomdbudsmanden har udtalt sig, siger firmaet at de vil fortsætte debatten internt:

- Det var ikke vores hensigt at opmuntre til farlig adfærd eller at fremstille et specifikt ideal - vi ville vise vores badetøjskollektion. Socialt ansvar er vigtig for, siger firmaet ifølge expressen.se

På nationen! mener halvdelen (49.51 %), at solbrændte fotomodeller kan betyde flere hudkræfttilfælde, mens den anden halvdel er uenig.

Læs hele afgørelsen fra den svenske reklameombudsmand her.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen