nationen 12 timer siden
Glem jeres bodega-opstød: 11,8 procent støtter niqab-piger
nationen 10 timer siden
Total nedbrud i visumsystem: Min thai-kæreste skulle komme søndag
nationen 17 timer siden
Rar direktør ringede: Brændte Barbara får sine penge tilbage
nationen 15 timer siden
Hannas nøgne bryster på klassefoto: Bedstefar ville være stolt
nationen 2. maj 2016
Mor: Verden brød sammen da min datter ønskede at tage sit liv
nationen 3. maj 2016
VUC smider 6 niqab-piger ud: Må følge undervisning hjemmefra
nationen 3. maj 2016
På vej: EU vil give 80 mio tyrkere fri adgang til Europa
nationen 2. maj 2016
Helle på flygtninge-ydelse: Kan ikke bevise hun har gået i skole
nationen 2. maj 2016
Unge festede i børnehave med øl og joints: Har ryddet op efter jer
nationen 2. maj 2016
Jeg vil bare købe en kylling-sandwich: Bøj dig og spis halal
nationen 2. maj 2016
Fik blowjob bag kebab-boden: Det betyder 1. maj for mig
nationen 29. apr. 2016
Lille Torben glad for undskyldninger: Fik lussinger i 3 år
nationen 29. apr. 2016
Youssef troede VW betalte for kæde-problem: Det gør VW ikke
nationen 29. apr. 2016
Min hund synes jeg stinker: Ingen bad i 49 dage til syg 82-årig
nationen 28. apr. 2016
De andre får fin salatbar: 200 psykisk syge i mad-oprør
nationen 28. apr. 2016
Ubehageligt: Drenge og piger bader nøgne sammen til skolesvømning
nationen 28. apr. 2016
Aflivet: Så syg blev Chiko i politiets varetægtsfængsel
nationen 28. apr. 2016
Danskerne imod kønsopdelte svømmehaller: 'Det er middelalderlig forkrampethed'
nationen 27. apr. 2016
Malkede 15 liter ud - forgæves: Modermælk konfiskeret i lufthavn
nationen 27. apr. 2016
Signe pillede ulovlige skilte ned: Nu får hun dødstrusler
nationen

Hun har sat svindlen i system

Smart pengemaskine: DI-bossen udnytter huller i EU-vejledning

Eks tra Bladet har gennemgået flere end 700 sider kørselsrapporter fra DI-formand Anne Kathrine Steenbjerges familieejede firma, Ancotrans, med en tættekam.

Gennemgangen afslører, at de 20 rumænsk-indregistrerede lastbiler, som kører fast for Ancotrans, har fast base i Danmark, og at det nærmeste, bilerne kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang.

Svipture over grænsen
De fleste ture med containere ind og ud af Danmark går til Nordtyskland – især Hamburg.

Langt, langt hovedparten af de 20 rumænske chaufførers ture for Ancotrans foregår mellem containerterminalerne i Aarhus og Fredericia og store danske virksomheder som Danish Crown, Arla, Rockwool og Bestseller.

Svipturene ud af landet skyldes EU’s cabotage-regler, der giver lastbiler fra et EU-land ret til at køre maks. tre såkaldte cabotage-ture med gods i et andet EU-land inden for syv dage.

Herefter skal de køre ud af landet igen.

Smart evighedsmaskine
Ved at sende de rumænske chauffører ned om den dansk-tyske grænse, hver gang de har gennemført tre cabotage-ture i Danmark, nulstiller DI-formanden cabotage-turene, så chaufførerne kan vende tilbage til Danmark og foretage tre nye ture.

Ifølge den øverste danske myndighed på transportområdet, Trafikstyrelsen, er den smarte måde at slippe for at betale danske lønninger på fuldt lovlig.

Mindst 36 lovbrud
Det er til gengæld ulovligt at sætte cabotage-turene i system – men det er præcis, hvad DI-formanden gør.

Det er også ulovligt at gennemføre flere end tre cabotage-ture ad gangen, men ifølge Ekstra Bladets gennemgang af kørselsrapporterne skete det 36 gange i april og maj.

Antallet af lovbrud er formentlig højere, da Ekstra Bladet bevidst har fratrukket 20 mulige cabotage-overtrædelser, fordi der er kommet en weekend eller helligdage imellem turene.

De 20 rumænsk- indregistrerede lastbiler har fast base i Danmark, og det nærmeste, de kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste i nationen!

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen