nationen 24. maj 2016
Derfor skal du takke Daham med de tre koner og 20 børn
nationen 24. maj 2016
15-årig pige beder om rigtig seksualundervisning
nationen 24. maj 2016
Dansk kvinde snydt: Chattede i timevis med prins Harry
nationen 23. maj 2016
MF'er får skattefrit tilskud til husførelse: Lejer ud på AirBnb
nationen 20. maj 2016
Stephanie fra Herlev udvist: En elev-uddannelse er ikke fin nok
nationen 20. maj 2016
Nana er hidsig: Restaurant kræver 40 kr for en stol til baby
nationen 19. maj 2016
Får 134 i timen: Ninna ville få flere penge hvis hun sad derhjemme
nationen 19. maj 2016
Niqab-demo søndag: Piger må deltage - hvis de har ledsager med
nationen 19. maj 2016
Efter neger-debat: Ikke OK at kalde lyse mennesker 'kartofler'
nationen 18. maj 2016
Forældre havde sagt farvel: Så bevægede 10-årige Victoria armen
nationen 18. maj 2016
Filmede piges underliv på trappen: Her gælder loven nemlig ikke
nationen 18. maj 2016
15-årig bliver bedt om slukke mobilen: Se hans kloge svar
nationen 18. maj 2016
Urimeligt at Levakovic må blive og Wang skal smides ud
nationen 17. maj 2016
Sosu'en tog 93-årig med på bar: Gad ikke luge plejehjems-haven
nationen 17. maj 2016
Fanø raser: Flittig sushi-kineser står til udvisning
nationen 17. maj 2016
Hjælp mig: Jeg lugter af død mand (min underbo)
nationen 17. maj 2016
Brysterne må ikke berøres: 88.000 asylansøgere får en pjece
nationen 10. maj 2016
Slut med pølsehorn: Børnehaver serverer kun vegetar
nationen 10. maj 2016
'Stein Bagger er ren'
nationen 10. maj 2016
Niqab-piger slået og spyttet på: Nu går niqab-tilhængere på gaden
nationen

Hun har sat svindlen i system

Smart pengemaskine: DI-bossen udnytter huller i EU-vejledning

Eks tra Bladet har gennemgået flere end 700 sider kørselsrapporter fra DI-formand Anne Kathrine Steenbjerges familieejede firma, Ancotrans, med en tættekam.

Gennemgangen afslører, at de 20 rumænsk-indregistrerede lastbiler, som kører fast for Ancotrans, har fast base i Danmark, og at det nærmeste, bilerne kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang.

Svipture over grænsen
De fleste ture med containere ind og ud af Danmark går til Nordtyskland – især Hamburg.

Langt, langt hovedparten af de 20 rumænske chaufførers ture for Ancotrans foregår mellem containerterminalerne i Aarhus og Fredericia og store danske virksomheder som Danish Crown, Arla, Rockwool og Bestseller.

Svipturene ud af landet skyldes EU’s cabotage-regler, der giver lastbiler fra et EU-land ret til at køre maks. tre såkaldte cabotage-ture med gods i et andet EU-land inden for syv dage.

Herefter skal de køre ud af landet igen.

Smart evighedsmaskine
Ved at sende de rumænske chauffører ned om den dansk-tyske grænse, hver gang de har gennemført tre cabotage-ture i Danmark, nulstiller DI-formanden cabotage-turene, så chaufførerne kan vende tilbage til Danmark og foretage tre nye ture.

Ifølge den øverste danske myndighed på transportområdet, Trafikstyrelsen, er den smarte måde at slippe for at betale danske lønninger på fuldt lovlig.

Mindst 36 lovbrud
Det er til gengæld ulovligt at sætte cabotage-turene i system – men det er præcis, hvad DI-formanden gør.

Det er også ulovligt at gennemføre flere end tre cabotage-ture ad gangen, men ifølge Ekstra Bladets gennemgang af kørselsrapporterne skete det 36 gange i april og maj.

Antallet af lovbrud er formentlig højere, da Ekstra Bladet bevidst har fratrukket 20 mulige cabotage-overtrædelser, fordi der er kommet en weekend eller helligdage imellem turene.

De 20 rumænsk- indregistrerede lastbiler har fast base i Danmark, og det nærmeste, de kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste i nationen!

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen