Persondata politik

Hun har sat svindlen i system

Smart pengemaskine: DI-bossen udnytter huller i EU-vejledning

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
 
Ekstra Bladet har gennemgået flere end 700 sider kørselsrapporter fra DI-formand Anne Kathrine Steenbjerges familieejede firma, Ancotrans, med en tættekam.

Gennemgangen afslører, at de 20 rumænsk-indregistrerede lastbiler, som kører fast for Ancotrans, har fast base i Danmark, og at det nærmeste, bilerne kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang.

Svipture over grænsen
De fleste ture med containere ind og ud af Danmark går til Nordtyskland – især Hamburg.

Langt, langt hovedparten af de 20 rumænske chaufførers ture for Ancotrans foregår mellem containerterminalerne i Aarhus og Fredericia og store danske virksomheder som Danish Crown, Arla, Rockwool og Bestseller.

Svipturene ud af landet skyldes EU’s cabotage-regler, der giver lastbiler fra et EU-land ret til at køre maks. tre såkaldte cabotage-ture med gods i et andet EU-land inden for syv dage.

Herefter skal de køre ud af landet igen.

Smart evighedsmaskine
Ved at sende de rumænske chauffører ned om den dansk-tyske grænse, hver gang de har gennemført tre cabotage-ture i Danmark, nulstiller DI-formanden cabotage-turene, så chaufførerne kan vende tilbage til Danmark og foretage tre nye ture.

Ifølge den øverste danske myndighed på transportområdet, Trafikstyrelsen, er den smarte måde at slippe for at betale danske lønninger på fuldt lovlig.

Mindst 36 lovbrud
Det er til gengæld ulovligt at sætte cabotage-turene i system – men det er præcis, hvad DI-formanden gør.

Det er også ulovligt at gennemføre flere end tre cabotage-ture ad gangen, men ifølge Ekstra Bladets gennemgang af kørselsrapporterne skete det 36 gange i april og maj.

Antallet af lovbrud er formentlig højere, da Ekstra Bladet bevidst har fratrukket 20 mulige cabotage-overtrædelser, fordi der er kommet en weekend eller helligdage imellem turene.

De 20 rumænsk- indregistrerede lastbiler har fast base i Danmark, og det nærmeste, de kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik