nationen 6 timer siden
Nødråb: Hvor længe skal min dreng ligge på bunden af Randers Fjord?
nationen 11 timer siden
Racist modtager pengegaver: Når staten knægter danskere
nationen 7 timer siden
Her er Michaels video-bevis: Men Europark nægter at se på det
nationen 13 timer siden
Slut med kørsel: Syg 8-årig må selv tage bus 58 km til sygehus
nationen 11. feb. 2016
Derfor får kræftsyg Erik ikke sit depositum: Han hostede
nationen 11. feb. 2016
Mister 12.000 i boligstøtte – men har ikke råd til at flytte
nationen 11. feb. 2016
Jorden er flad: 200 beviser fra bl.a NASA skaber heftig debat
nationen 9. feb. 2016
Protester mod ny moske er irrelevante: De handler om religion
nationen 9. feb. 2016
Pige købte forkert PS4-spil: FONA skulle have hjulpet mig bedre
nationen 8. feb. 2016
Kørelærer får nok: Hold op med at kør op i røven på mig
nationen 5. feb. 2016
Politiets mål var 150.000 færdselsbøder: Endte med 388.017
nationen 5. feb. 2016
Jan fik nej til kontanthjælp: Må nu låne 248.000 i banken
nationen 4. feb. 2016
Brænder julelys i januar: Her har kommunen for mange penge
nationen 4. feb. 2016
Henning føler sig snydt: Syriske flygtninge fik lejlighed før mig
nationen 3. feb. 2016
Byret jorder soldat: Afviser ham, og beder ham betale 45.000
nationen 3. feb. 2016
Arne har hjulpet ældre med PC-support i 16 år: Nu er han fyret
nationen 3. feb. 2016
Utryg alderdom: Var nr 21, nu er Mette nr 110 på bolig-listen
nationen 2. feb. 2016
Tiggeren græd da ældre mand slog ham og sagde: Find et job
nationen 1. feb. 2016
Mand: Man kan godt blive snydt til at gøre en kvinde gravid
nationen 1. feb. 2016
Kim må ikke få en bankkonto: Pga af din registrering i RKI
nationen

Hun har sat svindlen i system

Smart pengemaskine: DI-bossen udnytter huller i EU-vejledning

Eks tra Bladet har gennemgået flere end 700 sider kørselsrapporter fra DI-formand Anne Kathrine Steenbjerges familieejede firma, Ancotrans, med en tættekam.

Gennemgangen afslører, at de 20 rumænsk-indregistrerede lastbiler, som kører fast for Ancotrans, har fast base i Danmark, og at det nærmeste, bilerne kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang.

Svipture over grænsen
De fleste ture med containere ind og ud af Danmark går til Nordtyskland – især Hamburg.

Langt, langt hovedparten af de 20 rumænske chaufførers ture for Ancotrans foregår mellem containerterminalerne i Aarhus og Fredericia og store danske virksomheder som Danish Crown, Arla, Rockwool og Bestseller.

Svipturene ud af landet skyldes EU’s cabotage-regler, der giver lastbiler fra et EU-land ret til at køre maks. tre såkaldte cabotage-ture med gods i et andet EU-land inden for syv dage.

Herefter skal de køre ud af landet igen.

Smart evighedsmaskine
Ved at sende de rumænske chauffører ned om den dansk-tyske grænse, hver gang de har gennemført tre cabotage-ture i Danmark, nulstiller DI-formanden cabotage-turene, så chaufførerne kan vende tilbage til Danmark og foretage tre nye ture.

Ifølge den øverste danske myndighed på transportområdet, Trafikstyrelsen, er den smarte måde at slippe for at betale danske lønninger på fuldt lovlig.

Mindst 36 lovbrud
Det er til gengæld ulovligt at sætte cabotage-turene i system – men det er præcis, hvad DI-formanden gør.

Det er også ulovligt at gennemføre flere end tre cabotage-ture ad gangen, men ifølge Ekstra Bladets gennemgang af kørselsrapporterne skete det 36 gange i april og maj.

Antallet af lovbrud er formentlig højere, da Ekstra Bladet bevidst har fratrukket 20 mulige cabotage-overtrædelser, fordi der er kommet en weekend eller helligdage imellem turene.

De 20 rumænsk- indregistrerede lastbiler har fast base i Danmark, og det nærmeste, de kom Rumænien i april og maj, var den belgiske havneby Antwerpen, som blev besøgt en enkelt gang

Seneste Ekstra Bladet job

Kom EKSTRA i dybden

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør lige nu:Ulrik Bachmann
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen