nationen

Fik 11 fart-bøder på én dag: Brugte 5 timer på at få dem annulleret

Fotovognene tror at buschaufførerne bryder færdselsloven - og udskriver derfor hundredevis af bøder til busser, der kører mere end 80 på motorvej. Men busserne må faktisk køre 100, og nu er busbranchen træt af at bruge tid på at få annulleret bøder

  • Fotovogne skriver bøder ud til busser, der kører 100 km/t. men busserne er netop godkendt til at køre 100 km/t. Foto: Per Rasmussen/Alsbussen
Fotovogne skriver bøder ud til busser, der kører 100 km/t. men busserne er netop godkendt til at køre 100 km/t. Foto: Per Rasmussen/Alsbussen
1/5
Næste »

- Det er nu 4. gang. at mine turistbusser er blevet fotograferet på motorvejen, hvor mine busser kørte de tilladte 100 km/t.

- Men trods tilladt farthastighed på motorvejen for busser på 100 km/t, har jeg efterfølgende modtaget flere bødeforelæg.

 

I weekenden blev mine busser blitzet fire gange
- Denne weekend er busserne f.ex. blevet blitzet 4 gange, så højst sandsynligt er der flere bødeforelæg på vej!

Sådan skriver Jørn, direktør for Alsbussen, der er stiktosset over den måde fotovognene fungerer på. For når Jørn får en bøde, så skal han bruge til på at forklare myndighederne, at hans chauffør gerne må køre 100 km/t.

Det kan da ikke være rigtigt
Og det synes han er ret så latterligt. Og som du kan nedenfor i det brev, hans brancheorganisation netop har sendt til to ministre, så er Jørn ikke den eneste vrede busmand. I brevet kan du f.ex. læse om en en busejer, der fik 11 bøder på en dag - og at det i snit tager 35 timer at få annuleret en fartbøde på virk.dk. Jørns brev - som han håber du vil dele, så en eller anden ansvarlig ser det - fortsætter derfor således:

- Mine busser er typegodkendt og synet til at måtte køre 100 km. på motorvejen.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi vognmænd skal bruge tid/resourcer på efterfølgende at dokumentere over for politiet, at det er tilladt - for at slippe for at betale bøderne!!!!, slutter Jørn, men hvad mener du?

 

Skal politiet lade være med at sende bøder til buschaffører, der kører 100 km/t?

 

Forstår du godt at busbranchen brokker sig over at få bøder for at køre 100 km/t på motorvejen - når deres busser netop er godkendt til at køre 100 km/t på motorvejen?

Tror du at Transportministeriet og Justistministeriet finder en løsning, så buschauffører - der kører i busser, der er geodkendt til 100 km/t - slipper for at få bøde for at køre 100 km/t i timen?

Se resultat

Forstår du godt at busbranchen brokker sig over at få bøder for at køre 100 km/t på motorvejen - når deres busser netop er godkendt til at køre 100 km/t på motorvejen?

Tror du at Transportministeriet og Justistministeriet finder en løsning, så buschauffører - der kører i busser, der er geodkendt til 100 km/t - slipper for at få bøde for at køre 100 km/t i timen?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Der skal være et møde 'en gang efter påske'

København d. 6. april

Kære Søren Pape Poulsen og Ole Birk Olesen

Jeg retter henvendelse til jer begge fordi, der er opstået et stort bureaukratisk problem med den hastighedskontrol der foretages fra fotovogne på motorvejen. Lovgivningen omkring fotovogne er transportministerens ressort, mens selve håndhævelsen er justitsministerens ressort.

Som brancheforening for ca. 300 busvirksomheder er vi de seneste to uger nærmest blevet lagt ned af medlemmer, som har modtaget bødeforlæg for at køre for hurtigt på motorvejene. Men da politiet åbenbart blitzer alle lastbiler og busser der kører mere end 80 km/t og da alle danske turistbusser (og de rutebusser der kører på motorvejene) er forsynet med en tempo 100 tilladelse, har de pågældende busser lov til at køre 100 km/t også på de danske motorveje. Virksomheder – og politiet - bruger nu helt unødvendige resurser på at få de pågældende bøder annulleret. Et medlem der på en og samme dag havde fået 11 bøder, 1 pr. bus, kunne fortælle, at det tager 35 minutter på virk.dk at få en bøde annulleret!

I sidste uge havde vi dialog møde i Rigspolitiet sammen med de øvrige transportorganisationer. Jeg havde derfor sagen med til mødet. Til min stor forbløffelse blev jeg af centerchefen for Nationalt Færdselscenter mødt med et: 'Hvad sagde vi.'

Jeg bad den pågældende om at overveje dette svar endnu en gang, men det er blot blevet gentaget nogle dage senere med en tilføjelse om, at han er ovenud tilfreds med, at vi ikke er gået til pressen med sagen. I øvrigt mente han at løsningen skulle findes i Transportministeriet, da det er deres lovgivning.

Jeg har talt både med transportministeriets ministersekretær ligesom jeg har talt med transportudvalget sekretær. Her er man af den opfattelse, at det er politiets håndhævelse af transportministeriets regler, der skal ses nærmere på.

Jeg har også i tirsdags fået en telefonbesked om, at der vil blive afholdt et møde mellem justits- og transportministeriets embedsmænd 'en gang efter påske'.

Men for hver dag politiet sidder i fotovogne på motorvejen bliver der udskrevet stakkevis af bøder for en helt lovlig kørsel. Det virker helt meningsløst på mig og endnu mere meningsløst for de busvognmænd og politifolk, der skal bruge deres arbejdstid på det her.

Jeg skal derfor høfligst anmode jer begge om, at sikre at der bliver fundet en løsning her og nu, så helt lovlig adfærd ikke udløser bøder og alt det besvær, der er forbundet med at få bøderne annulleret igen.

Jeg står gerne til rådighed såfremt I måtte ønske at inddrage Danske Busvognmænd i den videre proces..

Med venlig hilsen

Steen Bundgaard, Danske Busvognmænd.

Læs også

Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Seneste i nationen!
Hent flere
Kom EKSTRA i dybden