Fyldte 70 år og sagde nej tak til 89.000 kr: Har penge nok nu

Han har ikke brug for pengene nu, men nu står pengene fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond på hans konto. Og sådan er det bare

  • Han vil ikke have pengene nu, men der er ikke noget at gøre, siger LD, når først de er overført. Arkivfoto: Linda Johansen
Han vil ikke have pengene nu, men der er ikke noget at gøre, siger LD, når først de er overført. Arkivfoto: Linda Johansen

- Ang. udbetaling af engangsbeløb kr. 89.043 fra LD (Lønmodtagernes dyrtidsfond).

- Jeg får brev (E-boks) d. 16. nov. 2016 om udsættelse af udbetaling ved 70 år. Det skal ske inden 21. feb. 2017.

- Undertegnede fylder 70 år d. 26. feb.

- Får igen brev fra LD 30. jan. 2017 ang. samme. Reagerer på det først i februar og beder om udsættelse på deres hjemmeside.

Har ikke brug for pengene nu
Sådan indleder nationens! K (han vil ikke have sit navn frem, men redaktionen kender både navn OG adresse) et læserbrev om den i hans øjne elendige behandling, han er blevet udsat for af Lønmodtagernes Dyrtidsfond. For K - som altså kunne få 89.043 kroner - har ikke så meget at bruge penge til pt - og da LD har forrentet danskernes penge med 43 procent de seneste 5 år - så ville han gerne vente fem år. Men sådan skulle det ikke gå, og derfor fortsætter Ks brev - som han gerne vil have du deler via Facebook fortsætter derfor således:

Men de overfører pengene alligevel
- Jeg får så en besked 3. marts om, at pengene er overført og vil være på min nemkonto mandag d. 6. marts.

- Kan ikke komme i kontakt med dem før i dag, d. 6. marts, hvor man fortæller, at det er en proces, som er sat i gang og ikke kan tilbageføres.
- Man siger, at mit ønske om udsættelse ikke er gået igennem af en eller anden grund, og det er bare ærgerligt????. Man antyder, at jeg ikke er den eneste, det er sket for.

- Efter forespørgsel ang. klage, siger man, at det må jeg gerne, men fortæller at svaret vil blive det samme.

Og nu vil de ikke have pengene tilbage

- Humlen i det hele er, at det åbenbart er raketvidenskab at føre pengene tilbage.

- Uanset om det er en teknisk fejl eller en menneskelig fejl, så er det ærgerligt, hvis det ikke er det jeg ønsker.

Var så glad for at de stod hos LD
- Jeg er (var) meget glad for at pengene bliver forvaltet af LD. Det giver et godt afkast p.g.a. lave omkostninger, skriver K, og i det svar nationen! har indhentet fra Else Nyvang i Lønmodtagernes Dyrtidsfond, så fremgår det da også, at Ks sag er tabt:

-  I følge LD-loven skal vi udbetale opsparingen, når medlemmet bliver 70 år, med mindre medlemmet aktivt siger nej tak til udbetaling.

- Den regel er indført for at sikre, at medlemmerne ikke glemmer opsparingen og dermed ikke får glæde af pengene.

Han har ikke sikret sig
- Som K selv skriver, så oplyser vi medlemmet om tidsfristen for at sige nej tak til udbetaling.

- Medlemmet kan med nemID på vores hjemmeside vælge at sige nej tak til udbetaling – det vil konkret sige, at han signerer med nemID,  at udbetalingen udsættes i 5 år eller til den dag, han selv ønsker det. 

- Medlemmer, der ringer til LD medlemsservice, får også hjælp til udsættelsen.

- Det tyder på, at K har været inde på hjemmesiden, men han har måske ikke sikret sig, at udsættelsen af udbetalingen blev signeret med nemID.

Og der er 1600 andre der har kunne finde ud af det
- Hvis han ikke har signeret med nemID, har vi ikke noget kendskab til, at han har været på hjemmesiden - ld.dk.

- I januar 2017, hvor K forsøgte at udsætte udbetalingen, var der 1.600 70-årige som via ld.dk fravalgte udbetaling. Funktionen på hjemmesiden har altså fungeret, som den skulle.

- I 2016 fik 21.500 70-årige brev om, at opsparingen ville blive udbetalt, hvis de ikke gjorde noget aktivt for at stoppe udbetalingen.

- Ca. 70 %  sagde nej tak til udbetaling, og 30 % lod  pengene udbetale til deres nemkonti.

Og det er bøvlet hvis vi skal have pengene tilbage
- Vi har meget få klager om udbetaling ved 70-år. Under 5 sager om året.

- Det er ærgerligt,  at Knuds opsparing er udbetalt mod hans vilje.

- Vi tager ikke pengene tilbage, fordi det er administrativt bøvlet, og fordi der så kunne rejses krav om, at LD skal dække et eventuelt rentetab for de dage, hvor pengene stod på medlemmets nemkonto.

- Vi har ikke nogen egenkapital. Alle pengene tilhører medlemmerne, og vi kan kun dække rentetab og omkostninger ved at tage fra medlemsformuen.

De seneste 5 år har vi forøget opsparingen med 43 procent
- Derfor er vi nødt til at være nøjeregnende med, hvordan vi bruger pengene.

- Efter omkostninger og pensionsafkastskat har vi forøget værdien af opsparingen med netto 43 % over de seneste 5 år. Det er svært at sige, om det går på samme måde de næste 5 år.

Ærgerligt, men vi administrerer med enkle principper
- Nu hvor pengene er udbetalt, er der mulighed for at placere dem i en investeringsforening eller en bankpulje. Muligvis vil medlemmet på den måde kunne få en forrentning, der nogenlunde svarer til det, LD kunne have givet.

- Det er ærgerligt for K, men vi mener, at det for medlemsgruppen som helhed er en fordel, at vi administrerer med nogle enkle principper og lave omkostninger, skriver Else Nyvang, men hvad tænker du?

Er det OK at Lønmodtagernes Dyrtidsfond ikke vil tage pengene tilbage?

Synes du at Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal sige ja til at K kan sende de 89.043 kr retur?

Se resultat

Synes du at Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal sige ja til at K kan sende de 89.043 kr retur?

Din stemme er modtaget

Vis afstemning

Fejl

Der skete desværre en fejl, prøv igen senere.

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Seneste i nationen!
Hent flere