Telia bad mig fise af: Kontanthjælpsmodtager uden pas og kørekort

Hvis man skal have et abonnement hos Telia, skal man kreditgodkendes - og det der kræver f.ex. pas eller kørekort eller Nem-ID

- Min gamle Samsung Mobil er ved at gå i udu, opladningsproblemer, og jeg går op til den lokale Telia Butik(Amagerbrogade), for at købe mig en ny mobil ...kontant.

- Jeg har sparet sammen til NY Sony X-peria M4 'Aqua' telefon til afløsning for min forlængst forældede Samsung Galaxy X-Cover Mobil.

- Jeg har haft abonnement i Telia i mere end 5 år og betaler mit abonnement over BS.

- Jeg har brug for at være 'digitaliseret: Jobnet, E-boks, E-mail, mm.

Du kan ikke være kunde uden foto
Sådan indleder Henrik  et læserbrev til nationen! om den i hans øjne overdrevne registrering og overvågning af borgerne, der finder sted snart sagt alle vegne. Han har - som du kan læse nedenfor - netop været igennem bankernes nye anti-hvidvasknings-procedure, og det klarede han ligesom andre registermodstandere - men med noget besvær.

Se også: Bankdamen ville tage billeder: Så hævede 81-årig sine 93.000 og skred

Men nu mener Henrik, at Telia er endnu skrappere end bankerne. Henriks brev fortsætter nemlig således:

- Forretningsbestyreren fortæller, at jeg ikke kan få nyt SIM-kort, købe en ny mobil  ...eller overhovedet være kunde ...UDEN at have gyldig FOTO legitimation. PAS eller KØREKORT ! (Jeg har ingen af delene.)

- Hmm...

- Jeg har netop for nylig 'opdateret' mine bankoplysninger hos min egen Bank (Bank Nordik)..som følge af en ny banklov, som skulle imødegå 'snyd' med sorte penge/hvidvaskning/skattely og ER blevet 'godkendt i banken. (medbragte sygesikringsbevis + dåbsattest).

Se også: Nordeas nye krav gør rig 90-årig hidsig: Truer med at hæve 18 mio

Sygesikring, rejsekort, donorkort, bankkort, nem-ID, dåbsattest
- Selvfølgelig har jeg begge dele med hos Telia-Butikken ..+ Rejsekort (m.foto), Donorkort, Bankkort, NEM-ID og udskrift fra banken om sidste indbetaling via BS (Betalt: D.01-12-16).

- Alligevel bliver jeg sendt på 'porten' med en besked om at jeg så 'bare' kan fise op og få mig et pas ...eller kørekort!

- Jeg føler mig rigtigt dårligt behandlet af Telia og deres personale og er i tvivl om, at de har lovgivningen om persondata 'opdateret?

- Hvad skal DE bruge MIT foto til?  Det er jo ikke en offentlig myndighed, men blot en privat aktør.

- Jeg er klar over at man som selvstændig kan afvise at betjene kunder man ikke ikke 'bryder sig om'. Men gælder dette også for faste kunder som HAR betalt deres mellemværender og altid har overholdt betingelserne i aftale-kontrakten?

Havde endda sparet op af min kontanthjælp
- Jeg vil lige fortælle at jeg faktisk havde sparet 2.000 kr. op af min kontanthjælp over 4 mdr. for overhovedet at få råd til en ny mobil ...og så bliver man selvfølgelig skuffet, når dette ikke kan lade sig gøre.

- Jeg kunne forstå det, hvis det handlede om at OPRETTE et abonnement, men det drejer sig jo bare om at få mit nuværende abonnement overført til et nyt (mini-SIM) kort istedet for den 'gamle' type SIM kort som sidder i min telefon nu (..kun jeg kender den 4 sifrede kode som låser telefonen op.).

- Jeg benytter endda Telia Selvbetjening APP'en med kodeord og hele baduljen. Her kan jeg skifte abonnement type mm., så hvorfor kontrollerer de ikke bare min identitet af den vej, spørger Henrik, men hvad er dit svar?

Er det OK at et telefonselskab kræver, at kunderne har pas eller kørekort eller bruger Nem-ID?

Telias presseafdeling har undersøgt sagen hos butikken - og de kan godt huske Henrik:

- Henrik har ganske rigtigt været nede i butikken for at købe en telefon, hvilket han selvfølgelig meget velkommen til.

To priser - en med og en uden abonnement
- De fleste telefoner har grundlæggende to priser. En fuld pris, hvor telefonen kan købes uden abonnement og en rabatpris, hvor Telia yder tilskud til telefonen mod, at kunden binder sig til at have abonnement hos os i mindst 6 måneder.

- I begge tilfælde kan telefonen købes kontant, men ønsker man rabatpris er man selvfølgelig nødt til at tegne et nyt abonnement eller gentegne et eksisterende abonnement.

Men abonnement krævet kreditgodkendelse - og der er betingelser
- Når man tegner eller gentegner et abonnement kræver det altid en kreditgodkendelse.

- Det kan man få enten via gyldigt billed-id eller via nethandel, hvor produktet sendes hjem til den person, der rent faktisk betaler for produktet.

- Vi oplever desværre rigtig mange forsøg på svindel, derfor er reglerne for at udlevere rabat-telefoner, der er købt med abonnement også ganske strikse.

Risikoen for svindel er for stor
- Telefoner, der sælges på baggrund af kreditgodkendelse, udleveres ikke uden billed-ID. Risikoen for svindel er ganske enkelt for stor.

- I det konkrete tilfælde bliver Henrik tilbudt, at låne butikkens computer og med nem-ID gentegne sit abonnement, så kan han købe telefonen kontant og få den med hjem med det samme. Det afviser Henrik.

Vi ville da gerne hjælpe Henrik med at ordne det i butikken
- Dernæst tilbyder medarbejderen i butikken at hjælpe med at gennemføre gentegning af abonnementet på butikkens computer – igen så Henrik kan få telefonen med hjem med det samme.

- Igen afviser Henrik, og da personalet således ikke er i stand til at hjælpe ham, forlader han butikken.

- Det er altså Henrik selv som ikke ønsker at blive hjulpet, skriver Telias presseafdeling.

Men hvad tænker du? Er det OK at et telefonselskab kræver, at kunderne har pas eller kørekort eller bruger Nem-ID, når de skal have kreditgodkendes til et abonnement?

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen