Persondata politik

Strid om biobrændsel

Klimaforandringer og ambitioner om at blive Europas førende producent bag krav om tvungen brug af biobrændstoffer i Storbritannien

Seneste i Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Grønland - Seneste nyt
 
Bedst som både Verdensbanken og FN retter en skarp kritik mod omdannelsen af landbrugsråvarer til biobrændstoffer og angiver det som en væsentlig årsag til det globale fødevareprischok, skal alt motorbrændstof, der sælges i Storbritannien, nu i dag rumme mindst 2,5 pct. biobrændstoffer.

Britisk lovgivning lægger forpligtelsen til iblanding af biobrændstoffer på olieindustrien, hvilket har affødt en kontant reaktion fra Jeroen van der Veer, der er administrerende koncernchef for Europas største olieselskab Royal dutch Shell.

»De seneste 20 år har raffinaderiindustrien i Europa haft det svært, da prisforskellen mellem råolie og olieprodukter i lange perioder har været så beskeden, at det ikke har været rentabelt at drive olieraffinaderier og endnu mindre at bygge nye,« siger Shell-chefen.

Det koster 4-5 dollars at raffinere en tønde råolie, og i går var prisforskellen mellem råolie og benzin på det europæiske marked 4,92 dollars pr. tønde. De 105 europæiske olieraffinaderier, som tegner sig for en femtedel af den globale kapacitet, er generelt verdens mest moderne, fordi kravene til motorbrændstoffer i Europa er skrappere end i andre dele af verden. Alligevel hører de til blandt de mindst rentable.

Mens prisforskellen på råolie og benzin i Europa i går var på 4,92 dollars pr. tønde, var den i USA 6,94 dollars, hvilket bl.a. er en afspejling af, at der i Nordamerika ikke er bygget nye olieraffinaderier siden 1982.

Oven i den dårlige rentabilitet kommer nu kravet om iblanding af biobrændstoffer, der er en logistisk udfordring, bl.a. fordi den ethanol, der tilsættes benzin, meget let går i forbindelse med vand.

Fra den 1. januar 2010 er det planen, at bioandelen af motorbrændstoffer skal udgøre 5,75 pct., hvilket formentlig også kommer til at gælde i Danmark fra samme dato. Det betyder en årlig produktion eller import på op imod 2,5 mia. liter biobrændstof, og et af målene er, at Storbritannien skal blive Europas førende inden for produktion af biobrændstoffer.

Den britiske regering mener, at de 33 mio. køretøjer i Storbritannien med en iblanding af 5,75 pct. biobrændstoffer fra 2010 vil kunne mindske den årlige CO2-udledning med 2,5 mio. tons. En række eksperter er uenige. Hvis der er tale om såkaldt 1. generations biobrændstoffer fremstillet af landbrugsafgrøder, vil der i bedste fald være tale om et CO2-neutralt tiltag.

Hvis de biobrændstoffer, der nu tilsættes benzin og autodiesel i Storbritannien, stammer fra afgrøder dyrket på arealer, som tidligere var regnskov, græsmarker eller tørvejord, kan det reelle CO2-udslip være op til 400 gange større end fra oliebaserede brændstoffer.

»De problemer, som biobrændstofferne skaber, er uoprettelige. Hvis regnskov fjernes for at give plads til oliepalmeplantager, er de forsvundet for bestandig. Og hvis nogle mennesker i en periode mister adgangen til det daglige brød, vil de fysiske og psykiske skader som oftest være livslange,« siger Robert Bailey, politisk rådgiver i den britiske hjælpeorganisation Oxfam.

Ifølge Oxfam vil den tvungne brug af biobrændstoffer årligt koste de britiske skatteydere en halv mia. pund, og kan tvinge op imod 60 mio. mennesker væk fra den jord, der skal anvendes til produktionen af biobrændstoffer.

Beregninger fra International Food Policy Research Institute viser, at en tredjedel af fødevareprischokket kan henføres til produktionen af biobrændstoffer.

Læs rapporten her:

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Stine Eskildsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik