Kendt stormagasin med enormt millionunderskud: Derfor går det godt hos de andre

Mens millionerne fosser ud af det luksuriøse stormagasin Illum, så går det anderledes godt hos konkurrenterne

  • Stormagasinet Illum har i modsætning til sine konkurrenter mistet mange millioner de seneste år. Foto: Stine Bidstrup/Polfoto
Stormagasinet Illum har i modsætning til sine konkurrenter mistet mange millioner de seneste år. Foto: Stine Bidstrup/Polfoto

Selvom facaderne ud mod Strøget er luksuriøse, og man indenfor kan købe eksklusive mærker som Prada og Valentino, så er det københavnske stormagasin Illum for tiden en rigtig dårlig forretning.

Næsten 100 millioner kroner er fosset ud i 2016, hvilket er - trods en højere omsætning - 30 millioner mere end året før.

En af forklaringerne er den kæmpe renovering, som blev igangsat i 2013, og som koster hundredevis af millioner. I 2016 brugte man hele 74 millioner på ombygningen.

Ifølge ekspert i detailhandel Bruno Christensen er stormagasinets nye strategi om luksus og ekstravagance også en af forklaringerne. For det er simpelthen for dyrt for de almindelige danske forbrugere.

- Illum sigter mod et meget højt luksussegment, og det forudsætter, at der er nok kunder til det segment. Det betyder, at det er turister, der skal bære omsætningen på de flotte mærker, som er blevet taget ind. I det omfang at der ikke er tilstrækkeligt med kunder, så får Illum heller ikke overskud på bundlinjen, siger han til Ekstra Bladet.

Her går det godt
Illum står samtidig helt alene med sine blodrøde tal, hvis man kigger på de andre danske stormagasiners økonomier.

Hos Magasin og Salling har man eksempelvis formået at levere store millionoverskud de senere år.

Magasin, der ejer hele seks storcentre i Danmark, kunne i deres seneste regnskab for 2015/16 præsentere et kæmpe overskud på 143 millioner kroner.

Og Salling, der ligger i Aarhus og Aalborg, kunne fremvise et plus på 54 millioner kroner i 2015. Deres regnskab for 2016 er endnu ikke blevet offentliggjort.

Lavere priser
Fælles for dem er lavere priser og knap så eksklusive mærker, hvilket de danske forbrugere er glade for.

- Magasin går i en helt anden retning. Hvis du stiller dig i deres dør, vil du se besøgende, der går derfra med fyldte bæreposer, mens man ved Illum mere vil se folk, der går ind for at kigge frem for at købe, siger Bruno Christensen.

Trods de hårde år for Illum, så ser han stadig et potentiale i luksuskonceptet.

- Som skandinavisk storby skulle København gerne kunne bære et koncept som Illums, men de er afhængige af især amerikanske og kinesiske turister.

Gavmilde ejere
Illums italienske ejere La Rinascente har indvilget i at fortsætte med at lappe de gigantiske millionhuller. Og det skal de fortsætte ufortrødent med, hvis de skal have en chance. 

- Ejernes kapitalindsprøjtning nu og et stykke tid fremover vil være afgørende for den udvikling, der sker i og omkring Illum. Så længe de har kapitalen og troen på det, så vil Illum på sigt også blive en rentabel forretning, vurderer Bruno Christensen.

Ekstra Bladet har forsøgt at få et interview med Illums direktør Jeanette Aaen, men hun er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Seneste Nyheder
Hent flere
Mest læste i Nyheder
Hent flere