Persondata politik

TV: Krigsforbryderreklame set 26,5 mio gange

Kendis-effekt: Krigsforbryderen Kony fra Uganda skal gøres så kendt, at verdenssamfundet ikke længere kan ignorere hans myrderier, tortur og voldtægter

  • Den eftersøgte krigsforbryder Joseph Kony. (Foto: Stuart Price/AP)
« Forrige
Den eftersøgte krigsforbryder Joseph Kony. (Foto: Stuart Price/AP)
1 af 3
Næste »

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Se uddrag af videoen (4:32) over artiklen eller hele filmen (30 min.) på Youtube

På tre dage er videoen 'Kony 2012' blevet set mere end 26,5 millioner gange på computerskærme over hele jorden.

Normalt er det sexede musikvideoer og sjove klip, der eksploderer på videotjenester som Youtube og Vimeo, men denne video er hverken morsom eller erotisk.

Den handler om krigsforbryderen Joseph Kony, der med sin private hær 'Lord's Resistance Army' har myrdet, voldtaget og tortureret sig gennem Uganda og flere andre afrikanske lande.

En af verdens mest eftersøgte
Manden er efterlyst internationalt, men har næsten uhindret kunne kidnappet 30.000 børn siden 1987. De er blev banket, voldtaget, tvunget til at myrde deres familier og derefter brugt som børnesoldater og sexslaver.

Videoens mål er at gøre Joseph Kony så kendt, at verdenssamfundet ikke længere kan ignorere hans forbrydelser og bliver tvunget til at gribe ind. For eksempel ved at støtte militæret i Uganda med udstyr og træning. Derfor skal den 30 minutter lange film ses så mange gange så muligt.

Det er i hvert fald filmmagernes budskab, der dog bliver angrebet for måske ikke at have så rene hensigter, som de giver udtryk for.

Få penge når Uganda
Det er organisationen 'Invisible Children', der er grundlagt af filmmanden Jason Russel, der har produceret filmen.

Men non-profit organisationen bliver kaldt for ' svindel', ' naiv', 'farlig', 'vildledende' og ' ekstremt lyssky'.

Kritikken går blandt andet på, at kun 32 procent af de penge, Jason Russel og Invicible Children tjener på donationer og salg af merchandise går direkte til hjælpearbejdet i Uganda.

Resten går til lønninger i USA, huslejer, rejser, filmproduktion, lobbyister og andet.

John Rudolph Beaton fra Invisible Children afviser kritikken og siger, at kun 16 procent af indtægterne går til administration. Det dækker dog over, at blandt andet udgifterne til filmen bliver kaldt projektudgifter.

Støtter selv hær der brugte børnesoldater
Oveni det får Invisible Children kun to ud af fire stjerner af den uafhængige organisation, Charity Navigator, for ikke få eksterne revisorer til at gennemgå sine regnskaber. Det skyldes en teknikalitet, svarer Beaton på Facebook.

Samtidig bliver de kritiseret for at støtte Ugandas hær, der også har et blakket ry for at bruge børnesoldater og begå voldtægter.

Til det svarer Beaton, at de ikke giver penge direkte til nogen afrikanske hære, men at de er nødvendige for at fange Kony.

Se mange flere tv-klip på Ekstra Bladet TV





Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik