Forsvaret gambler med soldaters liv

Pansrede mandskabsvogne mangler den brandsikring som forsvarets egne eksperter har krævet installeret for snart to år siden

(Privatfoto)
(Privatfoto)

Flere eksplosioner og voldsomme brande har skadet og invalideret danske soldater i Afghanistan.

Alligevel har forsvaret endnu ikke udstyret de mest brugte køretøjer M113 og Piranha med et brandundertrykkelsesanlæg, der vil kunne redde soldaternes skind. Det skriver Ekstra Bladet mandag.

Forsvarets egne eksperter fra Hærens Kampskole har ellers i næsten to år krævet, at netop disse køretøjer ’snarest’ bliver udstyret med et brandsikrings-anlæg, viser et fortroligt dokument, som Ekstra Bladet er i besiddelse af.

Førsteprioritet
Bliver en mandskabsvogn ramt af en granat eller nogle typer vejsidebomber, kan brandsikrings-anlægget på et splitsekund sænke temperaturen i køretøjet fra omkring 800 grader til 55 grader, så soldaterne kan komme ud.

Kampskolen anbefalede, at installeringen af brandundertrykkelsessystemet skulle have førsteprioritet, 'idet disse tiltag vil stille brugerne væsentligt bedre overfor den umiddelbare trussel i missionerne’, hedder det i anbefalingen fra 20. oktober 2008.

Skyldes pengemangel
At det ikke er sket endnu, vækker stor utilfredshed hos soldater og eksperter, som Ekstra Bladet har talt med.

Specielt er de forargede over, at udstyret findes i Leopard-kampvognen og infanterikøretøjet CV 90, som der er langt færre af i Afghanistan.

Forsvarsekspert Peter Viggo Jakobsen fra Københavns Universiet mener, at det manglende udstyr skyldes forsvarets store underskud de seneste år.

– Det må være pengemangel, når man ikke følger den indstilling, som ligger fra den myndighed, der skal skaffe soldaterne sikkert udstyr. Uanset størrelsen på vejsidebomberne og granaterne, er det jo en god idé at skaffe soldaterne tid til at komme ud af køretøjerne, siger han.

Ingen garantier
Chefen for hærens langtidsplanlægning, Flemming Agerskov, håber på, at brandsikringen kan blive monteret til foråret, men han vil ikke udstede nogen garantier.

– Der er ikke tegnet en kontrakt, og der er ikke foretaget et leverandørvalg endnu, men det regner jeg med ud fra det, som Forsvarets Materieltjeneste har meddelt mig, i hvert fald.

Flemming Agerskov erkender, at der er gået lang tid.

– Jo, det kan du sige, men det er ikke noget, man bare lige kan gå ud og købe på den anden side af havelågen. Der skal udvikles et anlæg, som er brugbart, og du skal have producenterne af Piranha og M113 til at integrere anlægget i de eksisterende biler, siger han.

Læs hele historien i Ekstra Bladet mandag

Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen