Persondata politik
Politik

Ups: CNN og Fox begår kæmpe brøler

Amerikanske tv-stationer fik afgørelsen om Obamas sundhedsreform galt i halsen

  • CNN rapporterede, at Obama havde tabt slaget i højesteret, men det var ikke korrekt. (Foto: AP)
CNN rapporterede, at Obama havde tabt slaget i højesteret, men det var ikke korrekt. (Foto: AP)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Tv-stationerne CNN og Fox var lidt for hurtige på aftrækkeren, da USA's højesteret torsdag blåstemplede præsident Barack Obamas sundhedsreform i en historisk afgørelse.

CNN’s korrespondent foran højesteretsbygningen i Washington, Kate Bolduan, rapporterede i første omgang, at en central regel i sundhedsreformen var blevet underkendt af de ni dommere.

– Wow, det er et dramatisk øjeblik, udbrød studieværten Wolf Blitzer, mens teksten ’Højesteret dræber det individuelle mandat’ rullede over skærmen.

Samme fejlagtige konklusion nåede Fox News frem til, da studieværten meddelte, at domstolen ’har erklæret sundhedsreformen forfatningsstridig’.

Inden tv-stationerne fik nærlæst kendelsen og korrigeret fejlen - sundhedsreformen blev godkendt med stemmerne 5-4 - nåede flere republikanere at fejre ’sejren’ på Twitter. Men få minutter senere bragte tv-stationerne en rettelse.

– Hele loven er blevet godkendt, lød det fra CNN’s Kate Bolduan og Blitzer udbrød:

– Det er en kæmpe, kæmpe sejr for Obama.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mette Fleckner Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik