Trods mega underskud: DSB forgylder revisorer

Gyldne regnedrenge: Den statsejede virksomhed DSB brugte i 2011 dobbelt så meget på revision som året før

  • Det er ikke kun tog, som DSB bruger penge på (Foto: Anders Brohus)
Det er ikke kun tog, som DSB bruger penge på (Foto: Anders Brohus)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

Det vælter rundt med millionerne i DSB. Et underskud på 858 af dem prydede bundlinjen i 2011-regnskabet, direktører er blevet forgyldt i stride strømme - og nu viser det sig, at DSB også har kastet guld efter deres revision.

LÆS: DSB forgylder tidligere direktør

50 millioner kroner har den statsejede virksomhed brugt på revision i 2011 - det er dobbelt så meget som i 2010, hvor virksomheden brugte 25 millioner. Det viser tal fra transportministeriet og DSB, som ekstrabladet.dk har fået indsigt i.

LÆS:

Se også: Skandaledirektør trækker sig fra nyt topjob

Da tallet på 25 millioner kroner kom frem i 2010 blev beløbet allerede kritiseret, da det var steget med 11 millioner kroner siden 2009, hvor beløbet var 14 millioner.

Brugt på 'andre ydelser'
DSB og transportminister Henrik Dam Kristensen er af Venstres Martin Gertsen blevet bedt om at redegøre for, hvad de ekstra 25 millioner er gået til.

LÆS:

Se også: Ulovlig DSB-fyring kan koste dyrt

I et svar forklarer de, at penge er fordelt i to punkter - den såkaldte 'lovpligtig revision,' hvor man har brugt fem millioner kroner og 'andre ydelser,' som har kostet 20 millioner kroner.

LÆS:

Se også: DSB-kunder snydt for rabat

Sidstnævnte er delt op i to punkter - 14 millioner er gået til Deloitte for 'IT outsourcing' og 'FIT (IT automatisering),' mens KPMG har fået 6 millioner for 'Gennemsigtighedsprojekt' og 'Gennemgang af samhandel med DSBFirst.' Hvad overskrifterne helt præcis dækker, står der intet om i dokumentet.

Ministeren skal i arbejdstøjet
Det høje beløb undrer Martin Gertsen fra Venstre, der er medlem af trafikudvalget:

- Det synes jeg, godt nok er noget mærkeligt noget, fordi DSB i forvejen er en virksomhed, der kører ad pommern til. Jeg er godt klar over, at man de seneste år har været inde i en række problemer, men jeg synes, at det er mærkeligt, at man bliver ved med at punge så mange penge ud, siger Martin Gertsen fra Venstre.

LÆS: Se også: DSBFirst er truet af konkursDSBFirst er truet af konkurs

Derfor vil han nu gå til ministeren, da han på papiret er øverst ansvarlig for DSB, der er statsejet:

- Jeg vil gå videre med det. Nu har vi fået nogenlunde klarlagt, hvad fordoblingen skyldes. Der er stadig nogle uklarheder - det er ikke specielt gennemsigtet, hvad 'Gennemsigtighedsprojekt' er, siger han og tilføjer:

LÆS: Se også: DSB-skandale kan koste 700 mio.DSB-skandale kan koste 700 mio.

- Og så vil jeg bede ministeren lægge et vist pres på DSB, så omkostningerne kan blive skruet ned - her under få det udbudt, således at man kan få spurgt noget mere til prisen.

ekstrabladet.dk har forsøgt at få en kommentar fra transportminister Henrik Dam Kristensen, men han har ikke reageret på vores henvendelse. Heller ikke DSB er vendt tilbage.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jakob Hansen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik