Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

Dansk rederi fragter våben og militært isenkram til Saudi Arabien fra Bulgarien. International våben-ekspert mener, at våbnene bliver solgt videre til Syrien og Yemen.

Skibet Hanne Danica på vejen gennem Bosporusstrædet. Under to presenninger gemmer der sig to militær-køretøjer. Foto: Yörük Işık
Skibet Hanne Danica på vejen gennem Bosporusstrædet. Under to presenninger gemmer der sig to militær-køretøjer. Foto: Yörük Işık

Danske skibe har den seneste tid forsynet Mellemøsten med tonsvis af våben og militært isenkram, der med stor sikkerhed ender i konfliktzoner som Yemen eller hos oprørsgrupper som Islamisk Stat og al-Nusra i Syrien.

Ekstra Bladet kan i dag afsløre, at rederiet H. Folmer i længere tid har haft de to skibe Marianne Danica og Hanne Danica til at sejle i pendulfart mellem Burgas i Bulgarien og Jeddah i diktaturstaten Saudi Arabien med militært udstyr i lasten.

Det fremgår af internationale maritime sporingstjenester, hvor man også kan se, at skibene har sejlet med gods klassificeret som meget farligt, hvilket dækker over laster med eks. eksplosiver og våben. Samtidigt er det lykkedes en skibsspotter at få billeder af de skibene på vej til Saudi Arabien med et militær køretøjer ombord.

Artiklen forsætter under billedet:

Et close-up af lasten på dækket ombord Hanne Danica. Det ses tydeligt, at det er to militær-køretøjer under preseninningen. Foto: Yörük Işık
Et close-up af lasten på dækket ombord Hanne Danica. Det ses tydeligt, at det er to militær-køretøjer under preseninningen. Foto: Yörük Işık

Ekstra Bladets erfarer fra kilder tæt på forløbet, at der skulle være danske besætningsmedlemmer om bord på de to skibe.

International opsigt
Sagen har allerede vakt stor international opmærksomhed. Den saudiske hær bruger nemlig ikke våben og militært udstyr fra Bulgarien, og derfor skal de med alt sandsynlighed videre til konfliktzoner i Mellemøsten. Det fortæller den internationale ekspert i våbenhandel Pieter Wezeman fra det svenske forskningsinstitut Sipri.

Han understreger samtidig, at internationale rapporter har vist, at Saudi Arabien har købt store partier af våben over de seneste par år, som bliver solgt videre.

- Saudi Arabien plejer at købe meget avanceret, meget dyrt og moderne udstyr til deres egen hær. Det vil være derfor være meget overraskende, hvis de havde inkorporeret de bulgarske våben, som de danske skibe har sejlet med, i deres hær.

- Det er derfor yderst sandsynligt, at de sælger våbnene videre. Vi ved, at Saudi Arabien er meget aktive i Yemen og Syrien, og det er kendt, at de har leveret militærudstyr til de to lande, forklarer siger Pieter Wezeman, der kalder de bulgarske våben for ’anden-rangs’ udstyr.

Artiklen forsætter under billedet:

Her ses Hanne Danica fra den anden side. På dækket holder et OK-65 SWOT militært-køretøj. Foto: Yörük Işık
Her ses Hanne Danica fra den anden side. På dækket holder et OK-65 SWOT militært-køretøj. Foto: Yörük Işık

Når man zoomer ind, kan man tydeligt se den tjekkisk-polske OK-64 SWOT på dækket. Den vejet 15,4 ton og kan rumme 20 mand. Foto: Yörük Işık
Når man zoomer ind, kan man tydeligt se den tjekkisk-polske OK-64 SWOT på dækket. Den vejet 15,4 ton og kan rumme 20 mand. Foto: Yörük Işık

Utilgiveligt
I modsætning til en del andre europæiske lande, så kan danske rederier frit sejle med våben rundt i hele verden, så længe det ikke sker fra en dansk havn. De eneste undtagelser er de pt. 20 lande, der er forbud mod at transportere våben til. Listen tæller hverken Syrien, Yemen eller Saudi Arabien, så dem kan danske rederier altså helt lovligt forsyne med våben.

Og det er helt vanvittigt, mener Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3f’s transportgruppe med ansvar for søfartsområdet.

- Fordi vi ikke har en ordentlig lovgivning på det her område, så tillader vi danske virksomheder at levere våben, der kan ende i konfliktzoner, hvor de kan bruges mod danske soldater, der er sendt ud. Det er moralsk utilgiveligt, siger han,

Karsten Kristensen påpeger også, at man udsætter søfolkene om bord på våbenskibene for en stor risiko:

- Det er fuldstændig urimeligt, at danske virksomheder udsætter deres medarbejdere for den risiko, det er at sejle med våben. Vi ved jo, at eksempelvis Islamisk Stat tidligere med succes har kapret skibe med våben.

- Så vi har i den grad brug for at regulere lovgivningen, så skibene skal indhente tilladelse hver gang de skal fragte våben, siger han.

Justitsminister Søren Pape Poulsen(K) har ikke ønske at kommentere sagen over for Ekstra Bladet.

 

***

Millionær på krudt og kugler:

– Jeg sejler kun med lovlige våben

Rederiejer Jørgen Folmer mener ikke, at han gør noget umoralsk (FOTO:PRIVAT)
Rederiejer Jørgen Folmer mener ikke, at han gør noget umoralsk (FOTO:PRIVAT)
 

Rederiet H. Folmer og Co. og ejeren Jørgen Folmer er blevet millionær på i årevis at fragte våben og militært udstyr til regimer og diktaturstater rundt om i verden.

Ekstra Bladet har flere gange beskrevet hans våbensejladser, blandt andet hvordan skibet Danica Brown i 2011 leverede 19.067 kilo ammunition til de egyptiske myndigheder og midt under det arabiske forår, hvor tusinder af civile blev dræbt og såret af regimets soldater og politi.

Folmers selskab Jørgen Folmer A/S, hvor nogle af rederiaktiviteterne hører under, havde i 2016 en egenkapital på over 23,8 mio. kr.

Ekstra Bladet fangede Jørgen Folmer på en mobiltefonforbindelse fra Santa Domingo i den Dominikanske Republik:

- Hvad vil du tale med mig om?

Jeg vil gerne tale med dig om, at dit rederi får kritik for at have to skibe, der sejler med våben til Saudi Arabien, hvor de kan ende i konflikzoner?

- Faktum er, vi sejler kun lovlige transporter. Punktum.

Har du ikke et moralsk ansvar. De her våben kan jo havne i eks. Syrien?

- Uanset hvad du køber og sælger, så aner du ikke, hvor det havner henne, og det har man heller ikke ansvaret for. Jeg sejler kun med lovlige våben. Punktum.

Så du ser ikke noget problem med det?

- Det jeg har et problem med er, at i render russernes sag og ikke den vestlige.

Hvorfor mener du det?

- Det kan du selv finde ud af, du er jo journalist. Jeg ved det bare.

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste på Ekstra Bladet
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen