Løkkes reklame-bureau koster millioner

Få danskere klikker forbi hjemmesiden: Alligevel postes der bunkevis af penge i Løkke-opfindelsen regeringen.dk

  • Foto: Rasmus Flindt Pedersen.
Foto: Rasmus Flindt Pedersen.

Lars Løkke har tidligere i sin karriere forsøgt at sælge sig selv som en oldschool-politiker, der kan klare sig uden spin.

Men siden august sidste år har regeringen.dk efter hans oplæg fungeret som regeringens helt eget reklamebureau. Idéen til hjemmesiden er nemlig fostret af Lars Løkke Rasmussen selv efter svensk og norsk forbillede.

Men sådan et stykke moderne spin-maskineri er ikke spor gratis, viser en aktindsigt, Ekstra Bladet har fået i alle bilag, udgifter og løn til driften af regeringen.dk.

Dokumenterne viser, at regeringen.dk har kostet statskassen mindst 6,3 millioner kroner.

Chefen tjener fedt
Hjemmesiden har været i luften i sølle ti måneder, men allerede i slutningen af 2015 begyndte Lars Løkkes opfindelse at koste penge, for her tiltrådte chefen for regeringens kommunikationsenhed, Nikolaj Sommer, nemlig sin stilling.

Han modtager en løn på 900.000 kroner om året. I stillingsopslaget til hans stilling blev udviklingen af regeringen.dk fremhævet som en af hans hovedopgaver.

Prisen for hjemmesiden er især røget i vejret, fordi Statsministeriet har valgt at lave hjemmesiden helt fra bunden. Dyre internetfirmaer er hyret ind til opgaven, så etablering og drift samlet har kostet mindst 2,3 millioner kroner.

Dette beløb er dog formentlig endnu højere, da Statsministeriet har valgt at mørkelægge udgifter til it-sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

’Det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar’, skriver Statsministeriet.

Mudderløb og lobbyister
Siden ansættelsen af Nikolaj Sommer er yderligere tre medarbejdere blevet tilknyttet reklamebureauet, så de samlede lønudgifter indtil 31. maj i år løber op i 3,4 millioner kroner. Læg dertil pensionsudgifter på godt 600.000 kroner.

Statsministeriet understreger, at medarbejderne også har andre arbejdsopgaver end at servicere regeringen.dk.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Rasmus Flindt Pedersen Foto: Rasmus Flindt Pedersen  

Aktindsigten viser dog, at eksempelvis den ansatte videojournalist rejser land og rige rundt for at producere videoer til hjemmesiden.

Et dyk ned i udgifterne afslører blandt andet spøjse udgifter til tv-billeder fra TV2 for 51.000 kroner. En evaluering med mediebureauet Geelmuyden Kiese til 8100 kroner og et deltager-gebyr til et mudderløb på Kastellet for Statsministeriets medarbejder til 164 kroner.

Regeringen.dk: Sådan ser regnestykket ud

På baggrund af aktindsigter kan Ekstra Bladet afsløre, hvad regeringen.dk koster danske skatteborgere.

2,3 millioner kroner

Er gået til etablering og drift af hjemmesiden. Udgiftsposten dækker bl.a. over design, rejser og løbende udgifter til leverandører af internetservice.

3,4 millioner kroner Dækker over samlede lønudgifter til fire medarbejdere i Regeringens Kommunikationsenhed, som arbejder med regeringen.dk.

Medarbejderne varetager sideløbende også andre arbejdsopgaver, forklarer Statsministeriet. Med i regnestykket er ikke medregnet lønudgiften til Lars Løkkes spindoktor.

600.000 kroner

Pensionsudgifter til de ansatte i kommunikationsenheden.

Samlet pris:

6,3 millioner kroner

Kun få klikker forbi
Statsministeriet vil ikke ud med, hvor mange danskere der klikker forbi regeringen.dk.

Man er simpelt hen ikke ’i besiddelse af valide oplysninger om antal besøgende mv. på regeringen.dk’, lyder forklaringen.

Men en analyse foretaget med det anerkendte program SimilarWeb, som kan analysere besøg på hjemmesider, viser, at regeringen.dk i gennemsnit har beskedne godt 10.000 besøg om måneden. Eller 100.000 siden hjemmesidens start i august.

Der tegner sig altså et billede af, at hvert eneste på besøg på hjemmesiden har kostet skatteborgerne omkring 50 kroner.

Et besøg skal forstås ved, at en bruger klikker sig ind på hjemmesiden og læser forskellige elementer. Besøget slutter, når hun lukker hjemmesiden igen.

For meget selvros
Det er ikke ligefrem bifald, som møder Løkkes projekt regeringen.dk fra de politiske kolleger.

Socialdemokraternes Magnus Heunicke er blandt de hårdeste kritikere af regeringen.dk.

– Hvis det virkelig er rigtigt, at det ville være billigere at stikke folk en 50’er for at læse lidt om regeringens politik, så er det ikke den allerstørste succes, man har set.

Artiklen fortsætter under billedet

Foto: Rasmus Flindt Pedersen Foto: Rasmus Flindt Pedersen  

Han er utilfreds med, at der bliver postet så store summer i at markedsføre regeringen helt ukritisk.

– Generelt skal man være påpasselig, når man bruger skatteborgernes penge. Især når det drejer sig om selvros. Det her er et glansbillede af regeringens politik, som ikke rigtig stemmer overens med den generelle opfattelse af, hvordan det går med regeringen.

– Men er ikke fair nok at lade ministrene komme til orde, uden vi journalister blander os?

– Oplysning og dialog på alle planer går jeg ind for. Men man skal være opmærksom på, at det ikke er et interview. Der er ingen kritiske spørgsmål. Det er et glansbillede med lækker musik og solnedgang i baggrund. Så har du en minister, der løber en tur eller forklarer, hvor godt det går. Det må ikke stå i stedet for, at man stiller op til kritiske interview, fordi det er det ikke.

– I arver hjemmesiden, hvis I vinder næste valg. Vil du arbejde for, at I oplyser på en anden måde?

– Mig bekendt har vi ikke overvejet det overhovedet. Men generelt kan det være godt at oplyse om, hvad ministerierne laver. Også de ting, som ikke har pressens bevågenhed. Men det skal ikke kun være glansbilleder.

Dansk Folkepartis næstformand, Søren Espersen, mener, at regeringen bør overveje, om regeringen.dk skal holdes i live.

– Nu er der gået et års tid, og man har vel evalueret på projektet. Så man bør spørge sig selv, om det er pengene værd, siger han.

Også kommunikationsfolk fra regeringspartierne ryster på hovedet, når snakken falder på regeringen.dk, men de ønsker ikke at stå frem med kritikken.

Sådan glorificeres ministrene

Regeringen.dk er en hjemmeside, som i høj grad glorificerer ministrene i Løkkes regering.

På billede efter billede ses de til lands, til vands og i luften.

Anders Samuelsen trykker hånd med John McCain, Thyra Frank er på plejehjem, Brian Mikkelsen kører 3D-printet bil i USA, og Claus Hjort Frederiksen er på øvelse i Oksbøl.

Bizart bliver det for alvor i et videoportræt af Ole Birk Olesen (LA).

- Det ville være meget ærgerligt, hvis jeg sad her som minister, og når jeg så forlod ministeriet, så var der ingen synlige spor af, at jeg havde været her. Det kunne lige så godt have været en anden, siger Ole Birk Olesen.

Pyntet på virkeligheden

Imens løber billederne af de, for regeringen, ydmygende taxa-forhandlinger over skærmen. Her slagtede Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti til stor utilfredshed for LA kørselstjenesten Uber.

Leder man efter information om mindretalsregeringens besværlige parlamentariske situation, skal man ikke besøge regeringen.dk. Her er alt fred og fordragelighed.

Rosenrøde videoer

Om regeringens nye afpillede 2025-plan lyder det:

’Danmark har en økonomi, som de fleste andre lande misunder os.’

Ikke et ord om, at regeringen har måttetdroppe ambitionen om en højere pensionsalder.

Den rosenrøde linje gik igen, da Løkke i efteråret blev presset til at danne en ny regering.

’I sidste weekend inviterede jeg lederne af Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti til drøftelser for at se, om vi i fællesskab kunne lave et grundlag for dannelsen af en trekløver-regering’, lyder det fra statsministeren i en video.

Vi informerer om regeringens arbejde
Ekstra Bladet ville gerne have spurgt Lars Løkke Rasmussen, hvorvidt regeringen.dk er pengene værd, men har i stedet modtaget en skriftlig kommentar fra Statsministeriet.

’Regeringen ønsker, at befolkningen nemt kan finde information om regeringens arbejde. Derfor blev der i 2015 etableret en fælles kommunikationsenhed, der samtænker ministeriernes kommunikation og samler informationen i én overskuelig indgang.

Enheden løser en række andre opgaver end drift af regeringen.dk. Udgifterne til Regeringens Kommunikationsenhed dækker blandt andet også over tværgående samarbejde mellem ministerierne, forberedelse af udspil samt andre generelle opgaver, som løftes for ministerierne, f.eks. produktion af videoer og grafikker mv.’

Læs også

kommentarer
Vis kommentarer
Seneste Nyt
Mest læste

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet
Seneste i Dansk Politik
Hent flere
Seneste Nyheder
Hent flere