På dybt vand: DR-boss taget i løgn

Indholdschef på DR Nyheder, Sandy French, under pres, fordi aktindsigt afslører usand påstand

  • Forskningsministeren har en verserende sag om plagiat. Det har sendt hans spindoktor på hårdt arbejde. (Foto: Jens Henrik Daugaard/Polfoto)
Forskningsministeren har en verserende sag om plagiat. Det har sendt hans spindoktor på hårdt arbejde. (Foto: Jens Henrik Daugaard/Polfoto)
1/3
Næste »

DR's indholdschef Sandy French har forsøgt at binde det lille medie Forskerforum en historie på ærmet i sagen om uddannelses-og forskningsminister Esben Lunde Larsens omstridte ph. d.

Kort før jul ville netmediet nemlig gerne vide, hvor stort politisk pres DR egentlig var under, da public service-kanalen i starten af december i ydmyge vendinger beklagede en historie om Esben Lunde Larsen, hvis afhandling Københavns Universitet senere har fastslået indeholder plagiat og selvplagiat.

Sandy French, der har en fortid som blå spindoktor, beroligede journalisten.

- Jeg og DR modtog ingen klager eller henvendelser fra Venstre eller fra andre parter ud over de fremsendte seerhenvendelser. Hvad angår Marie Hjortdal har jeg dog haft en kort telefonisk snak med hende, ikke om noget indholdsmæssigt, men for helt praktisk at foranstalte et interview med ministeren, sagde hun 19. december 2015 til Forskerforum.

Spindoktor mailede
Men den konkrete påstand er notorisk forkert, viser en aktindsigt i al kommunikation mellem DR og Esben Lundes parti og ministerium.

Her fremgår det klokkeklart, at indholdschefen 1. december om aftenen modtog en mail fra Esben Lundes spindoktor, Marie Hjortdal.

esben lunde larsen Dansk politik - 30. dec. 2015 Ville undergrave DR: Lundes spindoktor afslører sine SMSer

I mailen gengiver spindoktoren ord for ord en skriftlig dialog mellem hende selv og en af DR's journalister. Spindoktoren mener nemlig, at DR har begået yderligere fejl.

- (Der er, red.) en anden påstand i indslaget, som jeg ikke mener, der er dokumentation for, skriver spindoktoren.

Konfrontation Esben Lunde Dansk politik - 12. jan. 2016 Plagiatsag spænder ben for kopi-ministeren

Glemmebogen
Sandy French forklarer nu, at hun havde glemt mailen fra spindoktoren, da hun blev interviewet af Forskerforum.

Indholdschefen vil ikke erkende, at hun med overlæg talte usandt. Hun henviser til, at hun svarede Forskerforum på, hvorvidt DR havde ladet sig påvirke af politiske pres.

Af Forskerforums udskrift af interviewet fremgår det dog, at hendes usande svar kom på et spørgsmål om, hvem DR havde talt med.

Her fremhæves nemlig klart, at journalisten spørger konkret ind til telefoniske og andre henvendelser til ' DR's journalister og redaktører angående nyhedsindslaget - eksempelvis fra Venstre eller Marie Hjortdal (Esben Lundes spindoktor) eller andre politiske aktører?' Sandy French har da også selv godkendt Forskerforums udskrift af interviewet per mail.

Redaktør og spindoktor i dialog
Af aktindsigten fremgår det endvidere, at DR's politiske redaktør, Uffe Tang, både før og efter det kritiske indslag om Esben Lundes ph. d. var i dialog med spindoktor Hjortdal.

Blandt andet satte spindoktoren spørgsmålstegn ved en ny plagiat-historie om Esben Lunde. Denne gang om muligt plagiat i en af forskningsministerens offentlige taler.

- Blot en journalistisk undren: Kan du virkelig stå inde for dette her? spørger hun Uffe Tang i en mail 26. november.

Den politiske redaktør, der ofte optræder med analyser af dansk politik på tv, svarede spindoktoren venligt: - Synes ikke personligt, det lyder som verdens største historie. Ring, hvis du vil snakke.
 

DR-SANDY: Den har jeg simpelt hen glemt

Sandy French har denne forklaring på, at hun ikke bare fortalte Forskerforum om spindoktorens mails til både hende og andre i DR.

- Du siger, du har haft en telefonisk snak med Marie Hjortdal, men man kan jo se, at hun har sendt en mail til dig?

- Ja, den har jeg simpelt hen glemt. Men den har hun sendt, efter jeg ringer til hende tirsdag aften (1. december, red.), efter vi har lagt en beklagelse ud. Det er for at sige til hende, at jeg gerne vil i kontakt med ministeren.

Så ringer han til mig. Så sender hun mig efterfølgende en mail, hvor hun siger, I bør også kigge på det og det. Den har jeg ikke engang reageret på.

- Hvad er egentlig meningen med at ringe til ministeren, hvis I har bragt beklagelsen?

- Det er helt normalt. Det har jeg gjort ti gange. Det er god tone, når vi dummer os.

- Du siger, du har glemt mailen fra Marie Hjortdal. Der var også mails til Uffe Tang, din politiske redaktør. Havde du glemt at spørge ham?

- Nej. Det er helt almindelig redaktionel korrespondance.

Som du sikkert selv har. Man har en dialog om forskellige ting.

- Du siger ellers skråsikkert, at I ikke har modtaget klager eller henvendelser. Men det har I jo. Både dig selv og den politiske redaktør.

- Prøv at høre, der er ikke kommet klager fra Venstre. Det, som er kommet (fra almindelige seere, red.), er blevet udleveret til aktindsigt. Det, som er kommet her, er den redaktionelle proces, hvor de siger, det er en dum historie.

- Du siger ' der har ingen klager eller henvendelser' været. Det kan jeg ikke forstå, når både du og din politiske redaktør har mailet med Marie Hjortdal?

- Jamen, det jeg svarer på, er uden for den redaktionelle proces. Hvor kilderne forsøger at få nedlagt fogedforbud mod en historie. Eller folk vil klage.

- Så du burde have sagt til Forskerforum: ' Jeg har ikke modtaget nogen klager eller henvendelser uden for den redaktionelle proces'?

- Ja, for det er klart, at selvfølgelig har vi været i kommunikation med Marie Hjortdal og Esben Lunde. Vi har interviewet ham. Det er der ikke noget underligt i.

- Fortryder du, at du ikke var mere præcis i dit svar til Forskerforum?

- Prøv at høre her, jeg svarer på det spørgsmål, om vi har underlagt os politisk pres. Og jeg siger, prøv at høre her, vi har ikke fået nogen klager eller henvendelser, som ligger ud over det almindelige.

- Men det har I jo. Det fremgår tydeligt. Du kalder det redaktionelt. Det er vel underordnet. Det er stadig henvendelser.

- Vi får tonsvis af henvendelser, ligesom I gør, hver dag fra alle mulige.

- Hvorfor så ikke bare svare det?

- Fordi jeg ikke vil gå ind og fortælle, hvem vi har dialog med i den redaktionelle proces. Det vil du heller ikke. Det er i sidste ende kildebeskyttelsen.

- Jeg synes, det lyder som en bortforklaring.

- Du må synes, hvad du vil. Jeg kan kun sige til dig, hvad der er rigtigt.

- Kan vi stole på DR?

- Det er alt sammen sager, vi er kede af. Vi har ikke længere exit-prognoser. I forhold til Ask Rostrup, der siger vi nu åbent, at vi har læst talen på forhånd.

- Jeg ville ønske, at vi ikke lavede fejl, men jeg kan give den garanti, at vi også kommer til at lave fejl i fremtiden. Det er forfærdelig pinligt for os. Der har været store fejl. Det lærer vi forhåbentlig af, så vi ikke laver dem igen, slutter Sandy French.

DR-brølere

Spåmænd: 1. januar 2013 kunne DR's politiske orakler Jens Ringberg og Ask Rostrup forudsige statsministerens nytårstale uhyre præcist.

Det var ikke så underligt, de havde nemlig allerede læst den.

- Jeg vidste godt, hvad hun ville sige, så det er noget pjat at bruge udtrykket ' tror'. Det var en fejl af mig, og det vil jeg gerne beklage, sagde Ringberg senere til Jyllands-Posten.

Opsat demo: Billeder i TV-Avisen viste i januar 2013 en demonstration foran retsbygningen i Hjørring. Men i virkeligheden var demonstranterne hyret af et produktionsselskab.

- Jeg tror aldrig, jeg har oplevet noget så pinligt og forkasteligt, udtalte nyhedschef Ulrik Haagerup.

Eks-spindoktor: inhabil DR lod i dagevis Morten Bødskovs tidligere spindoktor, Trine Maria Ilsøe, arbejde på Tibet-sagen. Det skete til trods for, at socialdemokraten som minister kan have spillet en rolle i sagen.

Først efter pres fra DR's egen seerredaktør blev hun pillet af sagen.

- For at undgå nogen som helst former for mistænkeligheder så var både hun og vi enige om, at det var bedst at tage hende af sagen, lod Ulrik Haagerup forstå i oktober 2015 over for Jyllands-Posten.

Helt skæv prognose: I 2013 gik danskerne til kommunalvalg. På DR lød det tidligt på aftenen, at Socialdemokraterne ville tabe kampen om at blive landets største parti. Det byggede kanalen på en såkaldt exit-prognose.

Det var dog helt skævt.

Med næsten 30 procent af stemmerne blev S valgets store vinder.

Den pinlige måling byggede ifølge Jacob Kwon på svar fra blot 500 vælgere, som rent faktisk havde stemt på valgdagen. Desuden var 2500 telefonsvar fra de foregående dage med i den såkaldte exit-prognose.

- Jeg beklager dybt, sagde daværende redaktionschef Jacob Kwon til DR.

Klassikeren: Navnet Jeppe Nybroe fortæller næsten alt.

I 2007 blev han sparket af skærmen, fordi han lod, som om han fulgte en militærkonvoj med de sidste danske soldater ud af en lejr i Irak.

Billederne viste imidlertid danske soldater på vej ind i Irak og var hentet fra arkivet, kunne fagbladet Journalisten berette.

- Jeg har virkelig dummet mig, sagde Jeppe Nybroe i en pressemeddelelse.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste i Dansk Politik

Hent flere

Seneste Nyheder

Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Linette K. Jeseprsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen