Politik

Øv: Nu bliver det dyrere at parkere i København

Det kommer til at koste ni kroner i timen at parkere i store dele af Valby, Nørrebro og Ydre Østerbro. Teknik- og Miljøudvalg ventes at vedtage p-regler, som skal få flere til at droppe bilen

  • Det er snart slut med gratis p-pladser i Valby, på Østerbro og på Nørrebro. (Foto: Jens Henrik Daugaard)
Det er snart slut med gratis p-pladser i Valby, på Østerbro og på Nørrebro. (Foto: Jens Henrik Daugaard)

Det er snart slut med gratis parkeringsmuligheder en lang række steder i Københavns Kommune.

Det fremgår af et forslag til nye parkeringsregler, som politikerne i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune på mandag ventes at vedtage.

Forslaget tager afsæt i de eksisterende parkeringsregler med forskellige zoner til lige så forskellige priser, men fremover vil der også blive tale om en gul zone langt fra Rådhuspladsen, som løber fra Ydre Østerbro over Nørrebro og helt til den sydlige del af Valby.

Her var der tidligere rig mulighed for at finde gratis p-pladser. Noget, som især er populært for sjællandske pendlere, som tager til byen for at arbejde. Men ifølge afdelingen Center for Parkering, der har udarbejdet forslaget til nye p-regler, så vil en fjernelse af gratis p-pladser sandsynligvis få flere til at tage bussen eller toget og færre til at køre i bil mod København.

 

- Vi har fået rigtig mange klager fra beboerne i området, om at deres parkeringspladser er optaget af pendlere, siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Morten Kabell, til DR København.

Men risikerer I ikke bare at flytte parkeringstrængslerne længere væk og ud til nabokommunerne?

- Sidste år indførte Frederiksberg betalingsparkering i hele kommunen. Det betyder, at det er blevet mere attraktivt for pendlerne at parkere i de dele af København, hvor vi endnu ikke har indført betaling for parkering. Nu gør vi vores for at skubbe problemet væk fra København ved at introducere betaling i de områder af byen, der er værst belastet af pendlerparkering. Hvis pendlerne begynder at parkere i de dele af København, hvor det fortsat er gratis at parkere, må vi udvide vores område med betalingsparkering igen, siger Morten Kabell til Ekstra Bladet.

Også beboerne skal betale
Det kommer til at koste ni kroner i timen, hvis man parkerer i gul zone mellem klokken 8 om morgenen og klokken 23 om aftenen. Om natten bliver prisen to kroner i timen.

Det er imidlertid ikke alene pendlerne, som skal til at betale for fremover at parkere flere kilometer væk fra centrum af København. Også beboerne selv skal til lommerne. En p-licens kommer til at koste 740 kroner om året, men Morten Kabell forventer ikke, at det får borgere på hverken Nørrebro eller fra Valby til at brokke sig.

- Det kommer til at skabe mindre trængsel i byen, og det skaber bedre parkeringsvilkår for beboerne, siger Morten Kabell til DR København.

Københavns Kommune forventer, at indtægterne for den nye gule zone kommer til at være 51 mio. kroner i 2017 og 61 mio. kroner fra 2018.

700 ekstra p-pladser
Center for Parkering forventer, at den ny gule zone kommer til at frigive cirka 700 parkeringspladser, som beboerne i området i stedet får gavn af.

Ud over indførelsen af gul zone bliver den dyreste røde zone i Indre By udvidet til også at omfatte Nansensgadekvarteret. Herudover stiger timeprisen i aften- og nattetimerne i hele betalingsområdet. Beboerlicenserne vil fremover blive prisdifferentieret efter bilens miljøbelastning, mens beboerlicenszonerne bliver større og mere fleksible.

Hvis forslaget til nye p-regler som ventet bliver vedtaget på mandag, vil de komme til at træde i kraft fra marts 2017.

Seneste Ekstra Bladet job

Følg Ekstra Bladet

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen