Persondata politik

Voldsomt pres på Shipcraft

I SØGELYSET: Myndighederne mistænker rederiet for via en snedig selskabs-konstruktion at undgå at betale skat herhjemme

« Forrige
Næste »

Seneste i Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Grønland - Seneste nyt
 

Mens offentligheden retter sin vrede mod det kontroversielle rederi Shipcraft, retter myndighederne deres kritiske lup på det sky selskab, der i årevis har tjent millioner på at sejle krudt og kugler for suspekte stater.

Det Hørsholm-baserede rederi, der ejes af den velpolstrede svensker John Arne Larsson, er således både i politiets og Skats søgelys –takket være deres meget opsigtsvækkede måde at drive virksomhed på.

Læs også: Se også: Søforklaringer i rederiet: 'Vi kan tage imod en besked'

Svigter sit ansvar
Nordsjællands Politi sidder netop nu og gransker rederiet i forbindelse med en politianmeldelse indgivet af Søfartens Ledere sidste år.

Her har direktør Fritz Ganzhorn for nylig været på besøg hos politiet for at uddybe sin anmeldelse. En anmeldelse, der bunder i, at foreningen mener, at det lyssky selskab svigter sit ansvar i forhold til at gøre alt, hvad der står i dets magt, for at få frigivet Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn.

Læs også: Se også: TV: Shipcraft vil ikke lukke Ekstra Bladet ind

Særlig fokus
Sideløbende med politiets efterforskning er Skat ifølge Ekstra Bladets oplysninger også ved at kigge Shipcraft og rigmanden John Arne Larsson efter i kortene, da man mistænker rederiet for at undgå at betale skat herhjemme via en snedig selskabskonstruktion.

Shipcraft og storaktionær John Arne Larsson fører således sine udbytter fra Danmark videre til Cypern –og derfra videre til skattely på Jomfruøerne. En konstruktion, der ofte benyttes, hvis et selskab ikke er alt for begejstret for at betale skat i det EU-land, hvor det reelt hører hjemme.

Læs også: Se også: Pirat-ekspert: Noget er gået helt galt i forhandlingerne

– Vi har oplevet, at mange selskaber forsøger at kanalisere penge ud af landet via et mellemland som eksempelvis Cypern eller Schweiz. Når man på den måde anvender en mellemstation i EU, er der stor risiko for, at man ikke får betalt korrekt skat, siger Michael Dalvad Carlsen, kontorchef i Skat.

Han vil ikke kommentere, hvorvidt Shipcraft i skrivende stund er under efterforskning. Men han påpeger, at alle selskaber, der anvender samme skattemodel som rederiet og har betalt over 10 mio. kr. i udbytte, har særlig fokus hos Skat.

Læs også: Se også: Sysser Philipson stukket af til Berlin

Ingen kommentarer
Hos Nordsjællands Politi bekræfter man, at anmeldelsen mod Shipcraft fortsat behandles, men man ønsker ikke at kommentere sagen yderligere i skrivende stund. Også hos både Udenrigsministeriet og Rederiforeningen er der dyb tavshed netop nu, selv om begge ifølge Ekstra Bladets oplysninger forsøger at lægge et massivt pres på det kontroversielle rederi bag kulisserne.

Udenrigsministeriet oplyser til Ekstra Bladet, at man ikke ønsker at kommentere Shipcraft-sagen af hensyn til gidslerne.

Alvorlig kritik i gidselsagen
- læs pressenævnets afgørelse her

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Linette K. Jespersen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik