Mere end hver fjerde dansker så i aftes mirakelhistorien om 19-årige Carina
Melchior, der vågnede op fra koma, efter at læger havde vurderet, at hun
ville hjernedø.
En seermåling fra Gallup viser, at DR Dokumentaren 'Pigen der ikke ville dø' i gennemsnit havde 1,4 millioner seere.
Det er ekseptionelt for en tv-dokumentar, forklarer medierforsker Niels Marslev fra DR Medieforskning.
- Det er en klassisk journalistisk dokumentar, så det er imponerende, at den kan trække så mange seere. Vi skal helt tilbage til 1995 for at finde lignende tal for det, man kan kalde 'seriøse dokumentarer'.
Siden da har det typisk kun været portræt- eller reportageprogrammer om kongehuset, som har kunnet nå op i næsten samme luftlag inden for dokumentargenren i bred forstand.
Da flest danskere zappede ind på dokumentaren, var der næsten 1,7 millioner seere, der så med. Et tal, der kun bliver slået af store sportsbegivenheder, X Factor og DR1's søndagsdrama som 'Forbrydelsen'.
Ifølge Niels Marslev er det en blanding af flere elementer, der gjorde, at så mange danskere så tv-fortællingen om Carina Melchior i aftes.
- Det er kombinationen af en fantasitisk historie, god markedsføring og så det faktum, at andre medier samlede historien op, inden dokumentaren blev sendt, siger han.
