Persondata politik

Henrik Dam truer: Femerntunnel kan ryge

Hvis ikke finansiering af ny Storstrømsbro falder på plads i år, kan det betyde nej til Femernforbindelse

Seneste i Nyheder

Mest læste i Nyheder

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Grønland - Seneste nyt
 

Den planlagte tunnel under Femern Bælt risikerer at blive blive droppet.

Det advarer transportminister Henrik Dam Kristensen (S) ifølge dr.dk om, hvis ikke regeringen og oppositionen inden nytår enes om finansieringen af en ny Storstrømsbro.

Nye tidsberegninger fra Banedanmark viser, at selv om Storstrømsbroen først skal stå klar i 2021, så skal parterne blive enige om en aftale seneste omkring årsskiftet, hvis broen skal være klar til Femernforbindelsens planlagte åbning samme år.

Transportministeren kalder situationen meget alvorlig.

- Man kan ikke bygge en ny Femernforbindelse, hvis der er sådan, at man ikke kan komme til at benytte den, fordi Storstrømsbroen ikke fungerer, siger Henrik Dam Kristensen til DR Nyheder.

Forbindelsen over det næsten 20 kilometer brede Femern Bælt er danmarkshistoriens største anlægsprojekt, og projektet bliver gennemført i samarbejde med Tyskland.

Storstrømsbroen har en afgørende betydning for Femernforbindelsen, da den forbinder Falster med Sjælland.

Ifølge transportministeren er det en del af aftalen med tyskerne, at Storstrømsbroen skal være brugbar, når Femernforbindelsen er færdig.

Der er bred enighed blandt politikerne om, at den nye bro over Storstrøm skal bygges, men i sidste uge brød forhandlingerne sammen.

Regeringen og oppositionen kan ikke blive enige om, hvilken pengekasse der skal levere de næsten fire milliarder kroner til broprojektet.

Regeringen vil have, at pengene skal komme fra Infrastrukturfonden, som har overskud, fordi et projekt med at indkøbe nye signaler til Banedanmark viste sig at være billigere end forventet.

Oppositionen vil derimod bruge fondens penge på forbedringer af blandt andet vejnettet i Danmark, og i stedet finansiere Storstrømsbroen med penge fra Femernforbindelsens brugerbetaling.

Transportministeren håber på, at den nye alvorlige situation får oppositionen på andre tanker.

- Vi skal have en ordentlig og ansvarlig finansiering, hvilket jeg har tilbudt. Så nu håber jeg, at de vil besinde sig, specielt hos Venstre, og kommer på banen og sikrer, at vi får den her forbindelse, der er helt afgørende, siger Henrik Dam Kristensen til DR Nyheder.

/ritzau/

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Kim Vangkilde Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik