Persondata politik

Kynisk spil om Søren og Eddy

– Det her er jo en forretningsmæssig overvejelse for rederiet, siger 3F-forhandlingssekretær

Seneste i Nyheder

Mest læste i Nyheder

Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Grønland - Seneste nyt
 

Lige nu sidder 141 søfolk som gidsler i Somlia. De kan kun sætte deres lid til, at rederierne arbejder på højtryk for at få dem forhandlet fri fra skydegale khattyggende pirater.

Men bag deres ryg foregår et koldt og kynisk spil, der nødvendigvis ikke handler om at få dem fri hurtigst muligt, men til den rigtige pris.

En ny rapport fra German Institute for Economic Research (DIW Berlin) har med udgangspunkt i 179 kapringer og interview med forhandlere for første gang nogensinde undersøgt, hvilke mekanismer der afgør udfaldet af en gidselforhandling.

Blandt andet viser rapporten, at der fra begge parter foregår et udspekuleret skuespil, hvor piraterne gerne vil fremstå langt mere professionelle, end de egentlig er, mens strategien fra rederiernes forhandlere er, at se ud som om firmaerne er på randen af konkurs.

Flere af fundene er direkte dårligt nyt for Eddy Søren og de fire filippinere. En af parametrene for at nå frem til en hurtig løsning er nemlig, hvad parterne har på spil.

Piraterne vil således gerne undgå et langvarigt forløb, fordi der er store udgifter forbundet med det. Blandt andet skal de bruge ressourcer på at beskytte gidslerne mod rivaliserende grupper og betale penge til lokale klanledere for at kunne være i deres område.

I dag har Søren, Eddy og de fire filippinere været gidsler i 682 dage, så piraterne har en stor udgiftspost de skal have dækket - og den vokser for hver dag, der går.

På den anden side er nogle de vigtigste motivationer for, at et rederi vil betale, hvor meget de vurderer, skibet er værd og, hvad de mister i indtjening. Desværre for Søren, Eddy og de fire filippinere, så fik piraterne ikke skibet MV Leopard med sig, og Shipcraft mister derfor ingen penge på det.

Herudover er der heller ikke noget forsikringsselskab, der ellers kunne have har en interesse i få skibet fri hurtigst muligt.

Og i følge forhandlingssekretær i 3F, Henrik Berlau, er det netop disse faktorer afgørende for, at sagen endnu ikke er løst.

– Det her er jo en forretningsmæssig overvejelse for rederiet. Besætningen på MV Leopard er intet værd for dem, og derfor interesserer de sig heller ikke for dem, hvilket Shipcraft jo tydeligvis har demonstreret.

– Løsningen bør jo være at få dem fri hurtigst muligt og så forhindre, at det kommer til at ske igen, siger han.

Alvorlig kritik i gidselsagen
- læs pressenævnets afgørelse her

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Peder Nederland Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik