Persondata politik
Samfund

IC4-tog forbudt i Nordjylland

Banedanmark pålagt at skaffe dokumentation for, om ny-rennoveret skinneanlæg med genbrug af nogle strækninger kan holde til nedbremsning fra høj hastighed

  • Da Banedanmark i sommer var i fuld gang med at lægge nye skinner i Nordjylland blevv flere af de gamle strækninger bevaret som genbrug. Her må IC4-tog ikke komme på banen. (Foto: René Schütze)
Da Banedanmark i sommer var i fuld gang med at lægge nye skinner i Nordjylland blevv flere af de gamle strækninger bevaret som genbrug. Her må IC4-tog ikke komme på banen. (Foto: René Schütze)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.
Grønland - Seneste nyt
 

Banedanmark har i længere tid været i gang med fornyelse af skinneanlæggene fra Aalborg til Hjørring og Frederikshavn. Nu viser det sig, at de dele af strækningerne, som er bevaret, ikke er godkendt til kørsel med IC4-tog. Skinnerne skal derfor testes i et laboratorium for at få dokumentation for, om de overhovedet kan holde til nedbremsninger med de kraftigere tog.

- Vi har kigget på, hvordan anlæggets tilstand var. Vi genbruger de dele, hvor der er mange års levetid endnu. Vi smider ikke bare ud. Specifikt genbruger vi skinnerne på en del af strækningerne, siger Banedanmarks områdedirektør, Søren Boysen, til ekstrabladet.dk.

- Banedanmark vidste vel på forhånd, at der skulle falde sådan en dokumentation?

- Det er et godt spørgsmål. Jo, det vidste vi godt. Men lige præcis denne kombination havde vi ikke været opmærksomme på. Det er første gang, vi har et stort fornyelsesprojekt, som har denne godkendelsesproces. Det var i denne godkendelsesproces, vi blev opmærksomme på det, siger Søren Boysen.

IC4-tog har aldrig kørt i Nordjylland.

Europæisk krav

- Når der sættes nye materieltyper ind, skal der være dokumentation for, at de kan køre på strækningen, som er en del af det transeuropæiske netværk. Derfor er der en accessor på, som har påpeget, at der skal være en dokumentation vedrørende forhold omkring skinner og sveller.

Indtil da må IC4-tog ikke nærme sig.

Testen af skinner og sveller foregår i et laboratorium. Den skal vise, hvad der sker, når bremsekraft bliver påført skinnerne svarende til, hvad et IC4-tog vil påvirke med.

- Findes sveller og skinner i Nordjylland ikke andre steder i Danmark?

- Vi har ikke en tilsvarende problemstilling andre steder i lighed med det her. Når vi lægger nye skinner, er det en anden type end den, der ligger i Nordjylland. I virkeligheden knytter udfordringen sig ikke til skinnen og heller ikke til svellen, men til befæstigelsen - altså på dén måde, skinnen er sat fast på svellen. Vi tester, hvad den kan holde til.Når toget bremser, føres kraften fra toget ned i skinnerne.

Banerne i Nordjylland var godkendt til de togtyper, som kørte før fornyelsen af skinnerne. Togdriften i Nordjylland blev indstillet, da jernbanebroen fra Aalborg til Nr. Sundby blev smadret af en påsejling.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Mikkel Selin Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik