Pinlig formiddag: S-tog var forsinkede i 4 timer

Det tog fire timer for Banedanmark at fikse en fjernstyringsfejl, der skabte massive forsinkelser med s-togene

  • Man skulle tro, det var søndag, da DSB i morges annoncerede, at alle linjer pånær linje F kun kørte hvert 20. minut. (Arkivfoto: Thomas Borberg / POLFOTO)
Man skulle tro, det var søndag, da DSB i morges annoncerede, at alle linjer pånær linje F kun kørte hvert 20. minut. (Arkivfoto: Thomas Borberg / POLFOTO)
1 af 1

Seneste Nyheder

Hent flere

Mest læste i Nyheder

Hent flere
Nyheder
Bliv opdateret med de seneste nyheder direkte i din indbakke. Du får det daglige overblik inden frokost.

Få EKSTRA overblik

Hent flere
Grønland - Seneste nyt
 

Næsten alle Københavns s-tog kørte til søndagstider fra morgenstunden til store irritation for de mange passagerer.

Årsagen til de mange forsinkelser midt i morgenmylderet var en fjernstyringsfejl i sikringsanlægget på Hovedbanegårdens s-togsnet.

Læs også:

Se også: DSB lod passagerer vente en time på normaltid

Fire timer med forsinkelser
DSB modtog meldingen om fejlen fra Banedanmark omkring klokken 06:10 i morges.

Linje A, B, C, E og H kørte dermed kun hvert 20. minut i myldretiden fra klokken 6 til 10 i morges.

Fejlen tog nemlig godt fire timer at fikse, og togene kørte først normalt igen omkring klokken 11.

- Jeg skal være den første til at beklage overfor passagererne. Det er meget lang tid, og der er mange, der er blevet påvirket af det, siger trafikinformationschef ved DSB, Tony Bispeskov.

Læs også:

Se også: DSB-fremtid: Skal du tisse - send en sms

'Gør det bedste vi kan'
Ved Banedanmark forklarer sektionschef Claus Christiansen, at problemerne opstod, fordi en enhed var brændt sammen i det fjernstyrede signal på Københavns Hovedbanegård.

Enheden, som var gået i stykker, var ikke en af 'de sædvanlige' og skulle derfor hentes på Banedanmarks lager helt ude i Ballerup.

Claus Christiansen forklarer, at kørslen frem og tilbage løb sammen med det øvrige arbejde med at konstatere og finde fejlen, og det bragte reparationen op på fire timers arbejde.

- Vi gør det bedste, vi kan. Det er selvfølgelig meget uheldigt for passagererne, som forsinkelserne har skabt gener for, siger Claus Christiansen.

Banedanmark vil nu overveje, om der skal ændres i typerne af reservedele, der blive medbragt som standart.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik